Share

جشنواره فیلم کن با انتقاد از سیاست‌های جنگ‌طلبانه افتتاح شد. الخاندرو گونسالس اینیاریتو، کارگردان سرشناس و رئیس هیأت داوران مهم‌ترین جشنواره سینمایی اروپا اعلام کرد: ما اینجاییم که پاسخی به این سیاست‌ها بدهیم.

سه‌شنبه ۱۴ مه/ ۲۴ اردیبهشت: نشست خبری هیأت داوران جشنواره فیلم کن در افتتاحیه این جشنواره معتبر سینمایی در سواحل کوت‌آزور (عکس: توییتر)

در نشست خبری افتتاحیه جشنواره فیلم کن، الخاندرو گونسالس اینیاریتو، رئیس هیأت داوران هفتاد و دومین دوره این جشنواره مهم سینمایی در جهان با انتقاد از قدرت گرفتن سیاستمداران پوپولیست و اقتدارگرا در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ گفت:

«واکنش این آقایان با خشم و خشونت است. آن‌ها قصه‌هایی سر می‌کنند و اینطور جلوه می‌دهند که این چیزها واقعی‌اند. این واقعیت که ما اینجا هستیم، پاسخی است به این سیاست‌ها.»

الخاندرو گونسالس اینیاریتو که پیش از این در سال ۲۰۰۶ به خاطر فیلم «بابل» جایزه بهترین کارگردانی جشنواره فیلم کن و جایزه هیأت داوران بین‌المللی این جشنواره معتبر سینمایی را به دست آورده بود، ریاست هفتاد و دومین جشنواره فیلم کن را به عهده دارد. از گفته‌های اوست: «خون سینما در زمین جاری است و جشنواره فیلم کن هم قلب تپنده آن است.»

اینیاریتو در نشست خبری افتتاحیه جشنواره فیلم کن در ادامه انتقاداتش از سیاست‌های عوام‌فریبانه اقتدارگرایان با گوشه‌چشمی به تجربه جنگ جنگ جهانی دوم گفت:

«ما می‌دانیم که اگر این گفتمان‌ها ادامه پیدا کند تاریخ چگونه رقم خواهد خورد.»

این کارگردان مکزیکی که چیدمان «گوشت و شن» او درباره سختی‌هایی که مهاجران برای رسیدن به مقصد امنی تحمل می‌کنند در سال ۲۰۱۷  در جشنواره فیلم کن با اقبال مواجه شده بود، در انتقاد از نت‌فلیکس که سینما را از سالن‌های سینما به گوشی‌های تلفن‌های هوشمند و به تبلت‌ها انتقال داده گفت:

«سینما متولد شد که به یک تجربه مشترک [در سالن سینما] تبدیل شود. من مخالفتی با تماشای فیلم روی گوشی تلفن یا تبلت و کامپیوتر ندارم. اما این واقعیتی است که فیلم را ابتدا باید در سینما دید.»

جشنواره فیلم کن در دومین سال پیاپی محصولات نت‌فلیکس را تحریم کرده و از نمایش فیلم‌های این کمپانی مقتدر در بخش رقابتی کن خودداری کرده است. بر اساس تصمیم دبیرخانه این جشنواره سینمایی فیلم‌هایی در بخش رقابتی کن به نمایش درمی‌آیند که ابتدا در سالن‌های سینما نمایش داده شده باشند و سپس بعد از سه سال وارد شبکه استریم بشوند.

هفتاد و دومین جشنواره فیلم کن شامگاه سه‌شنبه ۱۴ مه/ ۲۴ اردیبهشت با نمایش  فیلم ترسناک «مرده ها نمی‌میرند» ساخته جیم جارموش افتتاح می‌شود. این فیلم را ممکن است بتوان به عنوان کنایه‌ای از دوران رواج پوپولیسم در جهان درک کرد:

در شهر خواب‌آلود «سنترویل» ماه بسیار بزرگ و نزدیک است و ساعت‌های روز غیرقابل پیش‌بینی شده است و حیوانات رفتارهای غیرمعمول از خود نشان می‌دهند و هیچ‌کس هم نمی‌داند دلیل این اتفاقات چیست. گزارش‌های خبری ترسناک و دانشمندان نگران هستند اما هیچکس اتفاقات بسیار خطرناک و عجیب و غریبی که قرار است در شهر اتفاق روی دهند را نمی‌تواند پیش‌بینی نمی‌کند. مرده‌ها از گور بر می‌خیزند و وحشیانه به شهر و موجودات زنده حمله می‌کنند و شهروندان برای بقای خود باید بجنگند.

«مرده‌ها نمی‌میرند» سیزدهمین ساخته جیم جارموش است و با تکیه بر فیلم «شب مرگان زنده» ساخته «جورج رومرو» ادای احترامی به سینماست. بیل مورای، آدام درایور، «تیلدا سوئینتون، «استیو بوشمی و دنی گلوور در این فیلم بازی می‌کنند.

در بخش رسمی جشنواره ۱۳ فیلمساز زن حضور دارند که در بین آن‌ها چهار نفر در بخش اصلی رقابت می‌کنند. سینمای ایران در این دوره از کن غایب است.

 فیلم‌های هفتاد و دومین جشنواره فیلم کن

بخش مسابقه

  • “رنج و افتخار” (Pain and Glory) به کارگردانی پدرو آلمودوار
  • “خائن” (The Traitor) به کارگردانی مارکو بلوکیو
  • “The Wild Goose Lake” به کارگردانی دیائو یینان
  • “انگل” به کارگردانی بونگ جون هو
  • “احمد” (Ahmed) به کارگردانی برادران داردن
  • ” Oh Mercy” به کارگردانی آرنو دپلشان
  • “ماتیاس و ماکسیم” (Matthais & Maxime) به کارگردانی زاویه دولان
  • “The Atlantides” به کارگردانی ماتی دیوپ
  • “جو کوچک” (Little Joe) به کارگردانی جسیکا هاوسنر
  • “Sorry We Missed You” به کارگردانی کن لوچ
  • “یک زندگی پنهان” (A Hidden Life) به کارگردانی ترنس مالیک
  • “Nighthawk” به کارگردانی کلبر مندوسا و ژولیانو دورنلیس
  • “فرانکی” (Frankie) به کارگردانی آیرا ساکس
  • “مردگان نمی‌میرند” (The Dead Don’t Die) به کارگردانی جیم جارموش
  • “پرتره یک بانو در آتش” (Portrait of a Lady on Fire) به کارگردانی سلین سیاما
  • “باید بهشت باشد” (It Must be Heaven) به کارگردانی الیا سلیمان
  • “سیبل (Sybil) به کارگردانی جاستین تریت

بخش خارج از مسابقه

  • “بهترین سال‌های یک زندگی” (The Best Years of a Life) به کارگردانی کلود للوش
  • “Rocketman” به کارگردانی دکستر فلچر
  • “دیگو مارادونا” (Diego Maradona) به کارگردانی آصف کاپادیا
  • “La Belle Époque” به کارگردانی نیکلای بدوس
  • “پیرتر از آن که جوان بمیری – شمال هالیوود، غرب جهنم” (Too Old to Die Young – North of Hollywood, West of Hell) به کارگردانی نیکلاس ویندینگ رفن

بخش نوعی نگاه

  • “آدام” (Adam) به کارگردانی مریم توزانی
  • Beanpole” ” به کارگردانی کنتمیر بالاگوف
  • “یک عشق برادرانه” (A Brother’s Love) به کارگردانی مونیکا شکری
  • “Bull” به کارگردانی آنی سیلورستاین
  • “صعود” (The Climb) به کارگردانی مایکل کووینو
  • “Evge” به کارگردانی نریمان علی‌اف
  • “آزادی” به کارگردانی آلبر سرا
  • “زندگی نامرئی” (Invisible Life) به کارگردانی کریم عینوز
  • “ژاندارک” (Joan of Arc) به کارگردانی برونو دومون
  • “اتاق ۲۱۲” (Room 212) به کارگردانی کریستوف اونوره
  • “Papicha” به کارگردانی مونیکا مدور
  • “Port Authority” به کارگردانی دانیل لسوویتس
  • “”تابستان چانگشا” به کارگردانی زو فنگ
  • “پرستوهای کابل” (The Swallows of Kabul) به کارگردانی زابو بریتمن و الئا گوبه مه‌ولچ
  • “خورشیدی که هیچگاه غروب نمی‌کند” (A Sun That Never Sets) به کارگردانی اولیویه لاکس
  • ” Zhuo Ren Mi Mi” به کارگردانی میدی زد

بیشتر بخوانید:

رقابت ترنس مالیک، پدرو آلمودوار و برادران داردن برای نخل طلای جشنواره کن – سینمای ایران غایب است

 

Share