ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

پوتین: برای ایران بهتر است در برجام باقی بماند

رئیس‌جمهوری روسیه گفت که پس از خروج ترامپ از توافق هسته‌ای، برجام «در حال فروپاشی است» و «اروپا نمی‌تواند هیچ کاری برای نجات آن انجام دهد».

رئیس‌جمهوری روسیه به ایران توصیه کرد که به «برنامه جامع اقدام مشترک» (برجام) وفادار بماند. ولادیمیر پوتین هشدار داد که در غیر این صورت، «همگان ایران را مقصر خواهند شمرد».

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه: برجام در حال فروپاشی است اما ایران به آن وفادار بماند ــ عکس: آرشیو

به گزارش خبرگزاری «آسوشیتدپرس»، پوتین چهارشنبه ۱۵ مه / ۲۵ اردیبهشت در سوچی روسیه در حاشیه دیدار با الکساندر فان در بلن رئیس‌جمهوری اتریش به خبرنگاران گفت که توافق هسته‌ای با ایران «در حال فروپاشی است» اما او به رهبران ایران توصیه کرده که فارغ از اقدام‌های آمریکا، به آن وفادار بماند.

رئیس‌جمهوری روسیه گفت که پس از خروج دونالد ترامپ از توافق هسته‌ای قدرت‌های گروه ۱+۵ با ایران، «اروپا نمی‌تواند هیچ کاری برای نجات آن انجام دهد».

اتحادیه اروپا علی‌رغم همراهی با ایالات متحده در انتقاد از برنامه موشکی ایران و مداخله‌های این کشور در خاورمیانه، همواره از حفظ برجام حمایت کرده است. اما وعده‌های اتحادیه برای راه‌اندازی یک کانال مالی ویژه جهت دور زدن تحریم‌های آمریکا (اینستکس) به جایی نرسیده است.

پوتین در عین حال هشدار داد که اگر ایران شروع به سرپیچی از معاهداتش در برجام بکند، «همه دست آخر تمام تقصیرها را گردن ایران خواهند انداخت».

پوتین درباره نقش این کشور در جلوگیری از افزایش تنش‌ها هم گفت که با کمال میل به میانجیگری برای نجات توافق هسته‌ای و نیز کمک‌های دیگر در آینده خواهد پرداخت. او اما افزود: «ما گروه امداد و نجات نیستیم و نمی‌توانیم هر چیزی را که کاملاً در کنترل ما نیست، درست کنیم».

منابع مطلع از مذاکرات ایران و اتحادیه اروپا در گفت‌وگو با رویترز می‌گویند ایران برای ماندن در توافق هسته‌ای شرط کرده که صادرات نفتی‌اش حداقل یک و نیم میلیون بشکه در روز باشد. چهار دیپلمات اروپایی به رویترز گفته‌اند که این شرط در آخرین جلسه ایران با مقامات اتحادیه اروپا شفاهاً مطرح شده. وزیر خارجه ایران هم در این جلسه حضور داشته است. سخنگوی وزارت خارجه ایران اما این خبر را تکذیب کرده است.

در روزهای اخیر نیروهای نظامی آمریکا در منطقه افزایش یافته،‌ پنتاگون بنا بر گزارش «نیویورک‌تایمز» طرحی برای اعزام ۱۲۰ هزار نیرو در صورت لزوم تهیه دیده ــ که رئیس‌جمهوری آمریکا تکذیب کرد ــ و خبر خرابکاری‌ها و حمله‌ها در عربستان سعودی و امارات متحده عربی بر تنش‌ها افزوده است.

به علاوه واشنگتن اعلام کرده است که کارمندان غیرضروری سفارت آمریکا در بغداد و کنسولگری آن در اربیل را از عراق خارج می‌کند. آلمان و هلند نیز برنامه‌های آموزش نظامی در عراق را به دلیل افزایش تنش‌ها متوقف کرده‌اند.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.