ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

سودان: تعلیق مذاکرات ارتش و مخالفان، ادامه تجمعات اعتراضی

رهبران جنبش اعتراضی در سودان تعلیق ۷۲ ساعته مذاکرات با ارتش درباره چگونگی انتقال قدرت را «تأسف‌بار» خواندند و قصد خود را برای ادامه تحصن در خارطوم اعلام کردند.

مذاکرات ارتش و مخالفان در سودان به‌مدت ۷۲ ساعت به تعلیق در آمد. رهبران جنبش اعتراضی این تعلیق را «تأسف‌بار» خواندند و اعلام کردند که تحصن اعتراضی در خارطوم را ادامه می‌دهند.

اعتراضات در سودان ادامه دارد ـ عکس از آرشیو

به‌گزارش خبرگزاری فرانسه، شامگاه چهارشنبه ۲۵ اردیبهشت / ۱۵ مه قرار بود نمایندگان شورای نظامی انتقالی سودان و نمایندگان جنبش مدنی درباره ترکیب شورای حاکمیت، نهاد کلیدی دوران انتقال حکومت به قدرت غیرنظامی مذاکره کنند اما شورای نظامی با این استدلال که اکنون پایان بخشیدن به تشدید وضعیت امنیتی پایتخت به‌دلیل اعتراضات خیابانی ضروری است، تصمیم گرفتند مذاکرات را تعلیق کنند.

صبح پنج‌شنبه ۲۶ اردیبهشت / ۱۶ مه عبدالفتاح البرهان، رئیس شورای نظامی در یک برنامه تلویزیونی خواهان برچیدن موانع خیابانی، باز کردن پل‌ها و خط راه‌آهن و پایان دادن به «تحریک» در برابر نیروهای امنیتی شد. البرهان این اقدامات را برای رسیدن به یک توافق کلی درباره انتقال قدرت، اساسی دانست.

«ائتلاف برای آزادی و تغییر»، متشکل از گروه‌های مخالف در بیانیه‌ای این تصمیم را «تأسف‌بار» خواند و گفت: «این [تصمیم] پیشرفت‌هایی که تا کنون در مذاکرات به‌دست آمده نادیده می‌گیرد (...) در واقع اگر نشست چهارشنبه به توافق نهایی منجر شده بود، به موانع خیابانی پایان می‌داد.»

ائتلاف مخالفان در بیانیه خود افزوده است که قصد دارد به «تحصن در مقابل مقر نیروهای ارتش در خارطوم و سراسر کشور» ادامه دهد.

ارتش بارها اعلام کرده که می‌خواهد تجمع اصلی مخالفان در خارطوم را برچیند و می‌گوید معترضان خیابان‌های اطراف را مسدود می‌کنند. ژنرال‌های ارتش از روز دوشنبه وضعیت عبور و مرور در پایتخت را «غیرقابل قبول» می‌خوانند و معتقدند که تحصن‌ها و اعتراضات موجب هرج و مرج شده است.

صبح پنج‌شنبه چندین مانع خیابانی برچیده شد و رفت و آمد در بسیاری از خیابان‌های اطراف محل تحصن معترضان در خارطوم از سر گرفته شد.

روز گذشته، چهارشنبه ۲۵ اردیبهشت / ۱۵ مه شورای نظامی انتقالی سودان اعلام کرد که با اپوزیسیون بر سر دوره سه ساله انتقال قدرت به توافق رسیده است اما جزئیات آن تا ۲۴ ساعت آینده معلوم خواهد شد.

ژنرال یاسر العطا، عضو شورای نظامی در توضیح توافق‌ها گفت دو سوم دولت موقت سودان در دوره انتقالی را اعضای «ائتلاف برای آزادی و تغییر» و یک سوم باقی را اعضای احزاب غیر از این ائتلاف تشکیل خواهند داد.

مذاکرات بین شورای نظامی و مخالفان در پایان ماه آوریل آغاز شد تا کشور را از بن‌بست سیاسی که پس از سرنگونی حکومت عمر البشیر توسط ارتش ایجاد شده است آزاد کند.

در ۲۲ فروردین / ۱۱ آوریل گذشته عمر البشیر، پس از سه دهه حکومت بر سودان به‌دلیل تظاهرات و اعتراضات مردمی سرنگون شد و ارتش این کشور قدرت را در دست گرفت. اپوزیسیون اما خواهان ایجاد قدرت غیرنظامی در کشور است و نمی‌خواهد نظامیانی که در حکومت عمر البشیر نقش داشتند حکومت کنند. مخالفان در روزهای اخیر اعتراضات خود را برای دستیابی به این خواسته بیشتر. اکنون دو طرف در حال مذاکره درباره آینده حکومت در سودان هستند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.