ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

جلسه توجیهی کاخ سفید با «گروه هشت» پشت درهای بسته

آیا «تهدید ایران» لشکرکشی به خاورمیانه را توجیه می‌کند؟ کاخ سفید برای توجیه نمایندگان کنگره و سنای آمریکا نخستین گام را برداشت.

بعد از ظهر پنجشنبه ۱۶ مه/ ۲۶ اردیبهشت هشت تن از نمایندگان ارشد کنگره از هر دو حزب دموکرات و جمهوریخواه (گروه هشت) در یک جلسه توجیهی با کاخ سفید از جزئیات گزارش نهادهای اطلاعاتی درباره «تهدید ایران» آگاه شدند. این جلسه پشت درهای بسته برگزار شد. از آنچه که گفته شده اطلاعی در دست نیست.

جلسه توجیهی کاخ سفید با «هشت تن» پشت درهای بسته برگزار شد. (عکس: آرشیو)

دو منبع آگاه که نام آن‌ها افشا نشده به خبرگزاری رویترز گفته‌اند پنجشنبه هفته آینده (۲۳ مه) مایک پمپئو (وزیر خارجه)، ژنرال جوزف دانفورد (رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح آمریکا)  و پاتریک شاناهان (وزیر دفاع موقت آمریکا) در جلسه‌ای با حضور تمامی اعضای مجلس سنا حضور خواهند یافت. جمهوری‌خواهان، هم‌حزبی‌های رئیس جمهوری آمریکا کنترل اکثریت کرسی‌های مجلس سنا را در اختیار دارند. انتظار می‌رود که هفته آینده مایک پمپئو جلسه‌ای هم با نمایندگان کنگره آمریکا برگزار کند. پرسش این است: تا چه حد می‌توان به گزارش نهادهای اطلاعاتی درباره تهدید ایران اتکا کرد؟ آیا این گزارش‌ها لشکرکشی به خلیج فارس با ناو هواپیمابر آبراهام‌لینکلن و استقرار بمب‌افکن‌های راهبردی در قطر و خروج کارکنان غیر ضروری ساختمان‌های دیپلماتیک آمریکا در عراق را توجیه می‌کند؟

نانسی پلوسی پیش از برگزاری جلسه توجیهی کاخ سفید با گروه هشت در جمع خبرنگاران از دولت ترامپ خواست که اطلاعات طبقه‌بندی شده درباره ایران را در اختیار قانون‌گذاران قرار دهد. رئیس مجلس نمایندگان آمریکا یادآوری کرد که کنگره می‌بایست مجوز آغاز جنگ را صادر کند.

چاک شومر (رئیس کمیته خط مشی دموکرات سنای آمریکا) قبل از برگزاری جلسه «هشت تن» با کاخ سفید نگرانی‌های قانون‌‌گذاران آمریکایی را به این شکل بیان کرد:

«ما در جنگ عراق شاهد بودیم که وقتی مسائل پشت درهای بسته حل و فصل می‌شوند و مردم آمریکا به اندازه کافی در جریان وقایع قرار نمی‌گیرند، سبب اشتباهاتی در سیاست خارجی می‌شود.»

سناتورهای جمهوری‌خواه مارکو روبیو و جیم ریسچ (رئیس کمیته روابط خارجی مجلس سنا) اما بعد از برگزاری جلسه «گروه هشت» از اقدامات دولت ترامپ دفاع کردند. سناتور جیم ریسچ گفت:

«برای نمونه در رسانه‌های عمومی اخیرا گزارش‌هایی انتقال موشک‌ها به قایق منتشر شد.»

روز گذشته نیویورک تایمز خبر داده بود که نهادهای اطلاعاتی تصاویری از بارگیری قطعات موشک‌ با قایق را در اختیار دارند. این تصاویر منتشر نشده و معلوم نیست تا چه حد کیفیت «تهدید ایران» را مشخص می‌کند.

جرمی هانت، وزیر خارجه بریتانیا که تا پیش از این از وقوع یک درگیری نظامی تصادفی بین ایران و آمریکا اظهار نگرانی می‌کرد، روز گذشته اعلام کرد که بریتانیا «درباره تهدید افزایش‌یافته از سوی ایران با ایالات متحده ارزیابی مشترکی» دارد. ژنرال بریتانیایی کریس گیکا، معاون فرمانده ائتلاف ضد داعش به رهبری آمریکا اما اعلام کرده «تهدید» نیروهای هم‌پیمان ایران در عراق و سوریه افزایش نیافته است.

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا پنجشنبه ۱۶ مه/ ۲۶ اردیبهشت از اولی ماور، رئیس جمهوری سوئیس در کاخ سفید استقبال کرد. یک منبع آگاه که نام او افشا نشده به «سی ان ان» گفت هدف از این دیدار ایجاد کانالی برای گفت‌وگو با ایران بود.

خبرنگاری هنگام استقبال دونالد ترامپ از اولی ماور، از رئیس جمهوری آمریکا پرسید: «آقای رئیس‌جمهور، داریم به جنگ ایران می‌رویم؟»

ترامپ در پاسخ گفت: «امیدوارم اینطور نباشد.»

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • روزبه

    ماریا میشه توضیح بدی امریکا چطوری میتونه ایران رو آروم نگذاره؟ فکر میکنم منظورت اینه با جنگ سرنگونش کنه. آیا معنی جنگ به غیر از قحطی و ریختن بمب سر مردمه. منکه نمیتونم تصور کنم کسی خواهان ریختن شبانه روزی بمب سر خودش باشه فرد یا خودش نمیدون جنگ یعنی چی یا جای خودش امن امنه. یک نگاه به سوریه عراق بیندازید تا نتایج جنگ را ببینید.

  • ماریا

    جمهوری اسلامی و این رژیم را آرام بگذارید روزی خواهد رسید که اروپا و آمریکا را آرام نخواهند گذاشت. دمکراتها دارند قدرت آمریکا را در عرصه های مختلف تضعیف میکنن. اینها اگه از برنامه های شوم رژیم جمهوری اسلامی خبر داشته باشن بدون چون و چرا دلایل ترامپ و جمهور ی خواهها رو می پذیرند. واقعا اگر آمریکا ایران را ساقط نکنه به هر نحوی که باشه. شک نکیند بازنده اصلی خواهند بود. متفکران آمریکایی میدونن که ایران خطره اما ساده اندیش هاشون مثل سندرز و بایدن و اوباما و کری و پلوسی اینطور برداشت نمیکنن. بدانید عامل هرچی بدبختی در دنیاست همین رژیم ایرانه. ملت اکثریت مخالف اینها هستند اما اینها همه چیز رو به اسم خودشون مصادره میکنند