ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

تخت روانچی: ترامپ نمی‌خواهد بجنگد اما نزدیکان او جنگ می‌خواهند

نماینده دائم ایران در سازمان ملل می‌گوید دخالت ایران در مشکلات منطقه «جعل» است و جمهوری اسلامی تا زمانی که آمریکا نتواند این اطلاعات را به اشتراک بگذارد، آن‌ها را «اطلاعات جعلی» می‌نامد.

نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد می‌گوید رئیس جمهوری آمریکا به‌دنبال جنگ با ایران نیست اما افراد نزدیک به او تلاش می‌کنند با ایران درگیری ایجاد کنند. او ریشه مشکلات در خاورمیانه را «اطلاعات جعلی» دانست و دخالت ایران در مسائل منطقه و احتمال حمله نیروهای نیابتی جمهوری اسلامی به نیروهای آمریکایی را از جمله این «اطلاعات جعلی» خواند.

مجید تخت روانچی، نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد

مجید تخت روانچی، نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد، پنج‌شنبه شب ۲۶ اردیبهشت / ۱۶ مه در گفت‌وگو با شبکه خبری سی‌بی‌اس آمریکا گفت: «من اعتقاد دارم که رئیس جمهوری ترامپ نمی‌خواهد بجنگد. اما این بدان معنا نیست که افرادی که به او نزدیک هستند نظر خود را به اشتراک نگذارند. من نمی‌خواهم در سیاست آمریکا دخالت کنم اما واقعیت این است کسانی از مقامات دولت سعی دارند با تحریک، زمینه لازم را برای جنگ یا درگیری با ایران ایجاد کنند.»

او با بیان این‌که جمهوری اسلامی نیز به جنگ علاقه‌ای ندارد، افزود: «هیچ‌کس نمی‌داند چه اتفاقی خواهد افتاد، تا زمانی که در منطقه ما آرمادا، ناوگان و بمب‌افکن وجود دارد.»

در پی تنش‌های اخیر میان ایران و آمریکا مقام‌های ارشد ایران، به‌ویژه علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی بارها گفته‌اند که جنگی رخ نخواهد داد. آن‌ها در کنار این نظر حاضر نیستند برای کاهش تنش میان دو کشور با آمریکا وارد مذاکره شوند. این در حالی است که دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا چهارشنبه ۲۵ اردیبهشت / ۱۵ مه در حساب توییتر خود اطمینان داده بود که ایران به‌زودی با او وارد مذاکره خواهد شد. ترامپ روز پنج‌شنبه ۲۶ اردیبهشت / ۱۶ مه در مراسم استقبال از رئیس‌جمهوری سوئیس گفت امیدوار است وارد جنگ با ایران نشود.

در روزهای اخیر برخی از رسانه‌های آمریکا، از جمله روزنامه‌های نیویورک تایمز و واشنگتن پست از وجود اختلاف‌هایی میان دونالد ترامپ و جان بولتون، مشاور امنیت ملی او در مورد ایران خبر دادند. آن‌ها چنین نوشتند که ترامپ خواهان پرهیز از درگیری نظامی با ایران است اما بولتون با این موضع ترامپ مخالف است. جمهوری اسلامی ایران نیز در روزهای اخیر بر روی این «اختلاف‌ها» تأکید بیشتری می‌کند. با این حال رئیس‌جمهوری آمریکا روز چهارشنبه در این‌باره در توئیتر خود نوشت: «اصلاً جدال داخلی در کار نیست. نظرات مختلف ابراز می‌شوند و من تصمیم نهایی و قطعی را می‌گیرم. این فرایند بسیار ساده است. همه طرف‌ها، دیدگاه‌ها و سیاست‌ها پوشش داده می‌شوند.»

— Donald J. Trump (@realDonaldTrump) 15. Mai 2019

مجید تخت روانچی در گفت‌وگو با سی‌بی‌اس «اطلاعات جعلی» را ریشه مشکلات در خاورمیانه دانست و گفت: «اطلاعات جعلی که علت اصلی همه این وقایع است باید مورد توجه قرار گیرد و باید مراقبت شود. [...] اگر آمریکایی‌ها اطلاعات موثقی در اختیار دارند چرا به افکار عمومی مردم خود و جهان ارائه نمی‌دهند.»

او در توضیح این «اطلاعات جعلی» افزود: «اطلاعات جعلی که ما می‌گوییم این است که ایران در مشکلات منطقه دخیل است؛ اطلاعات جعلی که می‌گوییم این است که ایران بی‌ثباتی را در عراق ایجاد می‌کند.» او احتمال حمله نیروهای نیابتی ایران در منطقه به نیروهای آمریکایی را هم رد کرد: « این همان ابزار تبلیغاتی آمریکایی‌ها است. این همان اطلاعات جعلی است که به دنبال تحریک هستند همان‌گونه که گفتم.»

پیش از این کشورهای اروپایی که خواهان حفظ توافق هسته‌ای با ایران هستند و اعلام کرده‌اند که خواهان افزایش تنش میان ایران و آمریکا نیستند، بارها از نقش مخرب ایران در مسائل خاورمیانه، به‌ویژه برنامه موشکی جمهوری اسلامی ابراز نگرانی کرده‌اند. با این حال، این کشورها معتقدند حساب برجام را باید جدا کرد و ضمن پیشبرد توافق هسته‌ای می‌توان با ایران درباره این مسائل وارد گفت‌وگو شد.

تخت روانچی همچون دیگر مقام‌های جمهوری اسلامی هرگونه گفت‌وگو با آمریکا را رد کرد و گفت: «شما نمی‌توانید ارعاب و فشار داشته باشید و در عین حال درخواست گفت‌وگو کنید.»

او تماس مقام‌های جمهوری اسلامی با نمایندگان کنگره آمریکا را «اقدام متعارف» دانست که قبلاً انجام شده «اما اخیراً نه». او در مورد تماس محمدجواد ظریف با نمایندگان دموکرات کنگره گفت: «من در این زمینه اطلاعی ندارم. اما من تا کنون با هیچ یک از اعضای کنگره تماسی نداشته‌ام. از این رو دقیقاً پاسخ سئوال شما را نمی‌دانم.»

نانسی پلوسی، از حزب دموکرات و رئیس مجلس نمایندگان آمریکا پنج‌شنبه ۲۶ اردیبهشت / ۱۶ مه گفت: «دولت ترامپ مجوز کنگره برای ورود به جنگ با ایران را ندارد». بعد از ظهر این روز هشت تن از نمایندگان ارشد کنگره از هر دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه (گروه هشت) در یک جلسه توجیهی با کاخ سفید از جزئیات گزارش نهادهای اطلاعاتی درباره «تهدید ایران» آگاه شدند. این جلسه پشت درهای بسته برگزار شد.

رؤسای کمیته‌های امور خارجی، نیروهای مسلح، و اطلاعات کنگره آمریکا نیز که هر سه دموکرات هستند پیش از این در نامه‌ای از مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا خواسته‌اند درباره تهدیدهای ایران تا پیش از دوم خرداد /  ۲۳ مه توضیح دهد.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • دلیل هست

    دلیل به اندازه کافی است همین امسال همه دولت-کشورهای سکولار (از جمله چین و روسیه و امثال بلوک شرقی که فعلا با دشمن قسم خورده نوع حکومتش احمقانه همکاری میکنند!) علیه خطرناکترین دشمن سکولاریسم در جهان اقدام نظامی کنند از جمله: 1- در کارنامه ضد بشری و ننگن ج.ا. ایران، انبوهی از نقض اعلامیه حقوق بشر، ترور، گرونگان گیری، جنگ افروزی، بیعدالتی و فساد حکومتیان، تبعیض های قومی و حتی ترویج و دنبال یکی از نژادپرستانه ترین ایدئولوزی های خردسوز تاریخ، یعنی قائل شدن به بیعدالتی خداوند! اینها رسما میگویند خدا در خلقت بشر تبعیض قائل شده از همان بدو خلقت ادم ابوالبشر، بین فرزندانش بیعدالتی کرده و ژن ( در قالب نور!) در صلب برخی فرزندانش مثل محمد ابن عبدالله و برخی فرزندانش، برتری خاصی است! ایدئولوژی آنها از انسانهای عادی زامبی گونه هایی میسازد که برای یک تعداد محدود ژن خاص برتر باید بندگی و جنایت کنند. 2- این نظام ج.ا. ایران، تحت هیچ شرایطی از ایدئولوژی اش کوتاه نمی اید، چرا که اساسا آن را توجیه مشروعیت خود میداند. در حالی که این ایدئولوژی در نهایت بشریت به جنگ جهانی و آخرازمانی میکشاند. در ایدئولوژی اینها، به طور رسمی و اعلام شده و در عملنابوید همه عقاید و تمدنها و فرهنگها و ادیان و مذاهب اعلام شده است و تنها دین/مذهب تشیع امامیه برحق است و بقیه باید نابود شوند و که چیزی جز بروز جنگ جهانی نیست! 3- حربه تحریم و فشار حداکثری نه موجب میشود از برنامه موشکی و سایر موارد خطرناک بردارد و نه موجب میشوند مسیر حاکمیت به سمت دموکراسی و رعایت حقوق بشر و عدالت برود. آنها با دیدن تجربه لیبی، بخوبی میدانند موشکها بالستیک دوربرد و قاره پیما و کلاهکهای مهلکشان مهترین ابزار جنیگ شان است، هرگز رضایت به خلاع سلاح موشکی نخواهند داد. هم اکنون روی کاغذ سری موشکهای سیمرغ بردش به 4 الی 8 هزار کیلومتر رسیده است (طبق اعلام خودشان تا ارتفاع 1000 تا 2000کیلومتری). با این اوصاف برای ساخت موشکی با توان زدن به سواحل شرقی آمریکا احتمالا یک کمتر از سال نیاز دارند. تنها افزودن کلاسترها و مراحل بیشتر موشک نیاز است. قطعا این موشکهای پرهزینه برای زدن یک پایگاه نظامی نیست، و حتما مجهز به کلاهک کشتار باید بشوند تا ارزش نظامی داشته باشند! نکته را گرفتید؟