ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

سپاه: سه «باند‌ مدلینگ» را منهدم کردیم

خبرگزاری تسنیم، نزدیک به نهادهای امنیتی نوشته اعضای این شبکه‌ها شناسایی و «عوامل»، به مراجع قضایی معرفی شدند.

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از «انهدام سه شبکه سازمان‌یافته مدلینگ و ابتذال» در استان مرکزی با تلاش «سربازان گمنام امام زمان در سازمان اطلاعات سپاه روح‌الله» خبر داد. به گزارش خبرگزاری تسنیم، نزدیک به نهادهای امنیتی، اعضای این شبکه‌ها شناسایی و «عوامل»، به مراجع قضایی معرفی شدند.

مدلینگ اسلامی

روابط عمومی سپاه روح‌الله استان مرکزی در اطلاعیه مربوط به این «عملیات» نوشته که «پیرو دستور مقام معظم رهبری در خصوص حفظ امنیت در فضای مجازی به ویژه در عرصه فرهنگی»، سازمان اطلاعات سپاه روح‌الله استان مرکزی، سه شبکه سازمان‌یافته ابتذال و فعالان آن در حوزه مدلینگ در استان مرکزی شناسایی کرده است.

در گزارش تسنیم هم آمده است:

«قطعا این برخوردها نسبت به افرادی که سعی در هنجارشکنی و کشاندن جوانان به ابتذال و تولید محتوای ضدفرهنگی دارند، ادامه دارد.»

درباره شمار افرادی که احتمالا در جریان برخورد اطلاعات سپاه بازداشت شده‌اند و همین‌طور جنسیت آنان اطلاعاتی منتشر نشده است.

فعالیت در عرصه مدلینگ در رسانه‌های داخلی ایران به عنوان فعالیت در یک «شبکه مافیایی» تلقی می‌شود. اردیبهشت ماه سه سال پیش (سال ۹۵) عباس جعفری دولت آبادی، دادستان وقت تهران، گفت که دادسراهای ایران آمادگی دارند در مبارزه با آنچه «ابتذال در فضای مجازی» خوانده می‌شود، «حمایت‌های قضایی جدی به عمل آورند.»

در سال ۹۵ همچنین خبر انهدام چهار شبکه مدلینگ در استان مرکزی منتشر شده بود.

یکی از آخرین موارد برخورد با کسانی که فعال عرصه مدلینگ خوانده می‌شوند مهر ماه سال ۹۷ اتفاق افتاد. ۲۱ مهر ۹۷، علی صالحی، دادستانی عمومی و انقلاب شیراز گفت دادسرای این شهر در حال رسیدگی به پرونده شماری از عکاسانی است که «تصاویر نامناسبی» در صفحه‌های اینستاگرام خود منتشر کرده بودند.

او به خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران (ایرنا) گفت این عکاسان اکنون در بازداشت به سر می‌برند. او عکس‌های این هنرمندان را «مستهجن» توصیف کرد.

به گفته این مقام قضایی، در خصوص این پرونده «دستگاه‌های امنیتی» وارد عمل شدند. پیش از او اما یک منبع آگاه خبر داده بود که پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات نیروی انتظامی (فتا) در این اقدام دست نداشته است.

اواسط اردیبهشت سال ۹۷ صفحه اینستاگرام گروهی از عکاسان شیرازی فیلتر شد. این عکاسان و مخاطبان آن‌ها هنگام مراجعه به اینستاگرام خود با صفحه‌ای مشکی‌ مواجه شدند که با حروف قرمز رنگ روی آن نوشته شده بود:

«با دستور مقام محترم قضایی، به دلیل انتشار محتوای مجرمانه این نشانی اینترنتی توقیف شده و عوامل دخیل در جرایم موضوع پرونده، تحت تعقیب قضایی قرار گرفتند.»

پیش از آن عنوان شده بود برخی از صفحات فیلتر شده عکس‌های موسوم به مدلینگ را منتشر کرده‌اند اما چند نفر از کاربرانی که حساب آن‌ها بسته شده، گفته‌ بودند در مدلینگ فعالیت نداشته‌اند.

مدلینگ در ایران اما گرچه تلاش‌هایی برای اسلامی شدن هم کرده و گروه‌هایی با جذب افراد به عنوان «به‌پوش» یا «مدل اسلامی» کوشیده‌اند به رواج پوشش اسلامی در جامعه کمک کنند، اما در شکل حرفه‌ای خود براى قشر سنتى جامعه به معنای «ترویج ابتذال و عادی‌سازی بی‌بند و باری» است که به «تولید و تبلیغ پوشش‌های خلاف عرف جامعه ایرانی می‌انجامد و با سبک زندگی مورد نظر حاکمیت مناسبتی ندارد.

سوژه اصلی این برخوردها و دلیل اصلی این نگرانی‌ها اما زن یا در ارتباط با زنان هستند؛ کسانی که طراح موسسات طراحی مد و پوشش‌اند یا در آرایشگاه‌های زنانه و مزون‌ها و فروشگاه‌های لباس کار می‌کنند یا شوی لباس دارند و عکاسی می‌کنند یا اینکه خیلی ساده، «مدل» هستند.

«مدل» در این ساختار، مروج بی‌اخلاقی و شهوترانی و تهدیدکننده خانواده است. مدلی که محبور به اعتراف شده در صحبت‌هایش بر این موضوع صحه می‌گذارد: «ممکن است در ایران مردان زیادی جذب یک مدل شوند، اما آیا آن دختر گزینه مورد نظر برای ازدواج هم خواهد بود؟»

  • در همین زمینه

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.