ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

سازمان ملل هشدار داد: ادلب سوریه در آستانه بحران انسانی

نهادهای حقوق بشری می‌گویند که رژیم سوریه با حمایت روسیه «عمداً» بیمارستان‌ها و مدارس را بمباران کرده‌اند و اکنون «بدترین تراژدی قرن بیست‌ویکم» در راه است.

سازمان ملل می‌گوید یک بحران انسانی در استان ادلب در شمال غربی سوریه در حال وقوع است. عفو بین‌الملل گزارش داده که روسیه عمداً بیمارستان‌ها و امکانات بهداشتی را هدف حمله قرار داده است. جلسه شورای امنیت سازمان ملل برای بررسی ابعاد این بحران برگزار شد. قدرت‌های غربی در این جلسه وعده دادند که با اعمال فشار بر سوریه و متحد آن روسیه از آنها می‌خواهند که به بیمارستان‌ها و مدارس مناطق تحت کنترل شورشیان حمله نکنند.

منطقه تحت کنترل شورشیان در ادلب سوریه؛ عکس از آرشیو

به گزارش خبرگزاری «الجزیره»، هماهنگ‌کننده امور انسانی سازمان ملل، مارک لوکوک که در جلسه شورای امنیت سازمان ملل سخن می‌گفت، اعلام کرد که از چند ماه پیش نگرانی‌هایی درباره افزایش تنش‌ها در ادلب وجود داشته است.

لوکوک گفت که در سپتامبر گذشته دبیر کل سازمان ملل تاکید کرد: «مطلقاً ضرورت دارد که جلوی یک نبرد همه جانبه در ادلب گرفته شود و همینطور هشدار داد که این موضوع به کابوس انسانی‌ای منجر خواهد شد که نمونه آن در سوریه وجود نداشته است.»

او همچنین گفت: «۱۸ سپتامبر در اینجا به شما گزارش دادم که یک یورش نظامی همه‌جانبه می‌تواند منجر به بدترین تراژدی انسانی قرن ۲۱ شود. علی‌رغم هشدارهای ما، بدترین ترس‌هایمان اکنون محقق می‌شوند.»

سازمان ملل هشدار داد که سه میلیون شهروند در خطر حملات نیروهای بشار الاسد رئیس‌جمهوری سوریه و حامیان روس آن هستند.

شورای امنیت در یک دیدار اضطراری بازگشت درگیری‌ها در منطقه ادلب را به بحث گذاشت. این درگیری‌ها زنگ هشداری برای وقوع یک حمله همه‌جانبه برای خارج کردن همه ساکنان منطقه و پیشروی به سمت یک فاجعه انسانی تمام عیار است.

جلسه شورای امنیت در پی گزارش کلاه‌سفیدها برگزار شد. این گروه داوطلب امدادرسان که در مناطق تحت کنترل شورشیان سوریه فعال است گفت که در اثر حملات هوایی نیروهای رژیم در ادلب دست کم شش نفر کشته و ۱۵ نفر زخمی شده‌اند.

نقض توافق برای آتش‌بس

خشونت در ادلب ناقض توافق روسیه و ترکیه بر سر آتش‌بس است که در سپتامبر حاصل شد.

روسیه در جنگ هشت ساله سوریه به طور مداوم از دولت بشار اسد حمایت کرده، اما ترکیه از گروه‌های شورشیان این کشور پشتیبانی کرده است.

در شمال استان ادلب پرچم‌های اپوزیسیون سوریه و يک پرچم ترکیه در جلوی تصویر روی بند پهن شده‌اند تا خشک شوند ــ عکس:‌AFP

به گزارش هماهنگ‌کننده امور انسانی سازمان ملل، در سه هفته گذشته بیش از ۱۸۰ هزار نفر بی‌خانمان شده و تا ۱۶۰ نفر نیز کشته شده‌اند.

بریتانیا و ایالات متحده خواستار پایان حملات شده و گفته‌اند که روسیه و سوریه را تحت فشار قرار می‌دهند تا این حملات را متوقف کنند.

روسیه در پاسخ گفته است که بیمارستان‌ها و سایر زیرساخت‌های غیرنظامی هدف حملات نبوده‌اند و تاکید کرده که عملیات نظامی با هدف پاکسازی «تروریست‌ها» انجام شده است.

حملات عمدی به بیمارستان‌ها و مدارس

حداقل ۱۸ بیمارستان و کلینیک بر اثر حملات هوایی تخریب شده یا آسیب دیده اند. لوکوک به شورای امنیت گفت که چند مورد از این بیمارستان‌ها در فهرست ارائه شده از سوی سازمان ملل به طرف‌های درگیر بوده که در آن مکان دقیق بیمارستان مشخص شده و حمله به آنها منع شده است.

لوکوک افزوده است که ۴۹ مرکز بهداشت از ترس حملات کاملاً یا به طور نیمه کامل فعالیت‌های خود را معلق کرده اند. ۱۷ مدرسه نیز آسیب دیده‌اند یا تخریب شده‌اند و بسیاری دیگر از مدارس بسته شده‌اند.

در عین حال بیش از ۷۰ گروه امدادرسان خواستار پایان درگیری‌ها در ادلب شده‌اند و شرایط را در «نقطه بحرانی» توصیف کرده اند.

این گروه‌ها گفته اند که خشونت‌ها باعث توقف در کار ۱۶ سازمان امدادرسان شده است و افزوده که یا کارکنان این گروه‌ها از منطقه خارج شده‌اند و یا امکانات آنها مورد حمله قرار گرفته است.

در بیانیه سازمان عفو بین‌الملل خطاب به شورای امنیت نیز آمده است که روسیه «عمداً» امکانات بهداشتی و آموزشی را هدف قرار می‌دهد و از کشورها خواسته که برای پایان دادن به یورش علیه غیرنظامیان، روسیه را تحت فشار قرار دهند.

کارکنان بیمارستان‌های ادلب و حماه نیز به عفو بین‌الملل گفته‌اند که با وجود اعلام مختصات دقیق جغرافیایی خود به دولت‌های سوریه و روسیه مورد حمله قرار گرفته‌اند.

در همین زمینه:

    این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

    آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

    .در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

    توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

    نظر بدهید

    در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

    نظرها

    نظری وجود ندارد.