ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

واکنش وزارت خارجه ایران به «حاشیه امن برای برخی افراد با انگیزه‌های مشکوک»

دعوا بر سر اینکه چه جناحی باید با آمریکا مذاکره و معامله کند، نمود رسانه‌ای پیدا کرده است. اطرافیان احمدی‌نژاد اصلاح‌طلبان و از جمله محمدجواد ظریف را مقصر در بحران در روابط با واشنگتن می‌دانند.

وزارت خارجه جمهوری اسلامی روز شنبه ۲۸ اردیبهشت، در واکنش به گفته‌های هوشنگ امیراحمدی، استاد علوم سیاسی در آمریکا، در یک گفت‌وگوی ویدئویی، اعلامیه‌ای منتشر کرد که در آن آمده است:

«متأسفیم که در جمهوری اسلامی ایران حمله به وزیر امور خارجه آن‌چنان حاشیه امنی برای برخی افراد با انگیزه‌های مشکوک ایجاد کرده است تا هر اتهام سخیفی را به نظام نسبت دهند. تمامی اتهامات و افتراهای نامبرده [امیراحمدی] به وزیر امور خارجه و نظام  آن‌چنان بی‌اساس و مغرضانه است که ارزش هیچ‌گونه پاسخگویی ندارد.»

هوشنگ امیراحمدی و محمدجواد ظریف
هوشنگ امیراحمدی و محمدجواد ظریف. امیراحمدی محمدجواد ظریف و تیم او را ساده‌بین می‌خواند و معتقد است آنان گول دموکرات‌های آمریکا و اروپاییان را می‌خورند

هوشنگ امیراحمدی، در دانشگاه راتگرز (ایالت نیوجرسی در آمریکا) علوم سیاسی تدریس می‌کند. او از دیرباز با دولتمردان جمهوری اسلامی در ارتباط بوده و در مواقعی آنچنان که خود می‌گوید پیام‌هایی را میان واشنگتن و تهران رد و بدل ‌کرده است. او همچنین کوشش کرده به طور مستقیم وارد عرصه سیاست در ایران شود و تا کنون سه بار خود را کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری در ایران کرده است. شهرت آغازین او به تلاش برای لابی‌گری به نفع دولت ایران و نخبگان ایرانی ساکن آمریکا و نیز نوشتن مقاله‌هایی در نشریات تهران در دهه ۱۳۷۰ برمی‌گردد. یکی از موضوعات مقالات او توضیح مفهوم "جامعه مدنی" بوده است.

عبدالرضا داوری

هوشنگ امیراحمدی اکنون محمد خاتمی، رئیس جمهوری پیشین و چهره کانونی اصلاح‌طلبان را متهم می‌کند که ایده جامعه مدنی را از او دزدیده و از آن "جامعه‌ النبی" ساخته است.

امیراحمدی در یک گفت‌وگوی ویدئویی خاتمی را متهم به تحریف ایده او درباره لزوم تقویت جامعه مدنی در ایران کرده است. این گفت‌وگو را عبدالرضا داوری با امیراحمدی انجام داده است.

از عبدالرضا داوری به عنوان مشاور رسانه‌ای محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهوری پیشین نام می‌برند. او در زمان ریاست‌جمهوری احمدی‌نژاد قائم مقام ریاست خبرگزاری رسمی کشور، "ایرنا" بود.

داوری در هفته‌های اخیر به عنوان تولیدکننده یک برنامه ویدئویی گفت‌وگو به عنوان "اتاق شیشه‌ای" شهرت یافته است که در اینترنت پخش می‌شود. بخش اول این برنامه به گفت‌وگو با شهرزاد میرقلی‌خان و ماجراهای او با سپاه پاسداران و صدای و سیمای ج.ا. اختصاص داشت. این گفت‌وگو پرآوازه شد. (در مورد آن: شهرزاد میرقلی‌خان کیست و چه اطلاعاتی علیه سپاه دارد؟)

موضوع اختلاف: چه جناحی با آمریکا مذاکره کند

نکته اصلی در گفت‌وگوی داوری با هوشنگ امیراحمدی به روابط ایران و آمریکا برمی‌گردد. امیراحمدی اصلاح‌طلبان را متهم می‌کند که سنگ‌انداز اصلی در بهبود روابط ایران و آمریکا بوده‌اند. او اصول‌گرایان را عمیق‌تر و متفکرتر توصیف می‌کند، از انتقاد مستقیم به خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، می‌پرهیزد و به صورت تلویحی او را دارای گوش شنوا برای شنیدن نظر در مورد تنش‌زدایی میان تهران و واشنگتن می‌داند.

امیراحمدی، محمدجواد ظریف و تیم او را ساده‌بین می‌خواند و معتقد است که آنان گول دموکرات‌های آمریکا و اروپاییان را می‌خورند و در این رابطه مستقیما به جان کری، وزیر خارجه آمریکا در دوران اوباما و یک شخصیت کلیدی در تحقق معامله "برجام" و همچنین فدریکو موگرینی، نماینده عالی اتحادیه اروپا در سیاست خارجی، می‌تازد و معتقد است آنان در اینکه روابط ایران و آمریکا به صورت پرتنش کنونی درآید، نقش داشته‌اند.

پیام امیراحمدی در "اتاق شیشه‌ای" مشاور رسانه‌ای احمدی‌نژاد، لزوم برقراری دولتی با مشارکت نظامیان است. او می‌گوید که سیاستمداران و تفنگچیان باید با هم پشت میز مذاکره با آمریکاییان بنشینند.

در هفته‌های اخیر شخصیت‌ها و محافل سیاسی وابسته به نظام اظهارات مختلفی درباره روابط ایران و آمریکا کرده‌اند. بنابر توصیه رهبر همه از وحدت نظر حرف می‌زنند، اما مثل همیشه دعواهای جناحی پررنگ است و مدام بارزتر می‌شود.

مشاور رسانه‌ای احمدی‌نژاد از طریق گفت‌وگو با هوشنگ امیراحمدی، موضوع محوری دعواهای جناحی را معرفی می‌کند: ستیز بر سر اینکه چه جناحی مذاکره با آمریکا را پیش برد.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • زمانی

    بد نمیشد اگر زمانه در این گزارش گزینشی شده به گوشه ای از حرفهای امیر احمدی دربارۀ لابی نایا ک و تریتا پارسی*** اشاره میکرد.

  • آصف

    یادش به خیر که چگونه همین استاد امیراحمدی حدود سی و چند سال پیش در نشریات تئوریک چپ آمریکایی (به زبان انگلیسی) مقالات مفصل و طولانی در توجیه و تعریف "راه رشد غیر سرمایه داری" به عنوان الگوی اقتصاد سوسیالیستی می نوشت. اما پس از اینکه "اردوگاه سوسیالیستی" تبخیر شد و هوا رفت, استاد نیز افتاد به نظریه پردازی در مورد جامعه مدنی و کاندید ریاست جمهوری شدن در ج.ا. حالا هم که با مشاوران احمدی نژاد می نشیند و پا میشه. فقط خدا میدونه فردا چیکار خواهد کرد!؟ پ.ن. تو گویی گرامشی و پیروانش نیز در مورد "جامعه مدنی" هیچ چیزی ننوشته اند و این فقط استاد امیر احمدی می باشد که یک تنه در مورد جامعه مدنی نظریه پردازی کرده است!!!