ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

مخالفان جایگاه رئیس مجلس افغانستان را «اشغال» کردند

مخالفان ریاست میررحمان رحمانی بر مجلس را غیرقانونی خواندند و خواستار برگزاری دوباره انتخابات شدند.

مجلس افغانستان به تنش کشیده شد. گروهی از نمایندگان جایگاه رئیس مجلس را اشغال کردند. آنها رای‌گیری برای انتخاب رئیس مجلس را که یک روز قبل برگزار شد، نپذیرفته‌اند و خواستار برگزاری دوباره انتخابات داخلی هستند.

شماری از نمایندگان جایگاه رئیس مجلس افغانستان را اشغال کردند و نگذاشتند او بر صندلی ریاست بنشیند. عکس: توئیتر

صبح یکشنبه ۲۹ اردیبهشت گروهی از نمایندگان مجلس ملی افغانستان اجازه ندادند میررحمان رحمانی که یک روز قبل به عنوان رئیس انتخاب شده بود، بر جایگاه ریاست بنشیند. در یک ویدئو که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده، یکی از نمایندگان با یک شی در دست به جایگاه هیئت رئیسه حمله می‌برد.

مجلس نمایندگان افغانستان روز گذشته در یک رای‌گیری داخلی با ۱۲۳ رای رحمانی را به عنوان رئیس مجلس انتخاب کرد. رقیب اصلی رحمانی، کمال ناصر اصولی در این انتخابات تنها ۵۳ رای به دست آورد.

رمضان بشردوست، عضو مجلس افغانستان به خبرنگار شبکه خبری «طلوع» گفت که دو رقیب، میررحمان رحمانی و کمال ناصر اصولی، در دو سر میز ریاست مجلس نشسته‌اند و جایگاه رئیس مجلس خالی است.

در یک ویدئو منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی شماری از نمایندگان در جایگاه هیئت رئیسه قرار گرفته‌اند. یکی از نمایندگان هم با در دست داشتن یک شی به جایگاه هیئت رئیسه حمله می‌کند. حضور پرتعداد ماموران نظامی اما مانع رسیدن این فرد به جایگاه هیئت رئیسه می‌شود.

هنوز جزئیات بیشتری از دلیل این درگیری منتشر نشده، اما به نظر می‌رسد که اصولی و نمایندگان همسو با او نتیجه انتخابات ریاست مجلس شورای اسلامی که یک روز قبل (شنبه ۲۸ اردیبهشت) برگزار شد را قبول ندارند.

روزنامه «هشت صبح» در پیوند با این موضوع گزارش کرد؛ رسانه‌ها دسترسی مستقیم به صحن مجلس ندارند، اما گفته شده که «نمایندگان با یکدیگر درگیری فیزیکی و لفظی دارند».

نمایندگان مجلس افغانستان پنجشنبه ۲۶ اردیبهشت برای انتخاب رئیس به نتیجه نرسیده بودند.  در این انتخابات چهار تن از نمایندگان نامزد ریاست شدند، اما هیچ یک اکثریت آرا را به دست نیاورد.

پس از این در دومین دور رای‌گیری برای انتخاب رئیس مجلس، میررحمان رحمانی توانست در روز شنبه ۱۲۳ رای به دست بیاورد. مخالفان اما معتقدند که او نیز نتوانسته است اکثریت آراء برای ریاست مجلس را کسب کند.

به گزارش «هشت صبح»، رئیس مجلس با نصف به علاوه یک رای نمایندگان انتخاب می‌شود. شمار نمایندگان حاضر در جلسه روز گذشته ۲۴۷ تن اعلام شده و بر همین اساس، رئیس مجلس به ۱۲۴ رای نیاز داشته است، اما رحمانی با ۱۲۳ رای به این مقام انتخاب شده است.

رحمانی روز گذشته نیز به دلیل تنش در صحن علنی مجلس نتوانست بیانیه‌اش را در صحن علنی بخواند. او که دانش‌آموخته نظامی روسیه است، در دفتر کارش تعهد کرد؛ از «عزت و اقتدار مجلس» دفاع می‌کند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.