ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

گزارش از تهران: «جنگ نمی‌شود، باید مذاکره کرد»

«مردم» بیش از اینکه نگران جنگ باشند، نگران وضعیت اقتصادی‌اند. آنطور که یک نفر می‌گوید: «تنها کاری که جوان‌ها می‌توانند انجام دهند این است که از ایران بروند و زندگیشان را جای دیگری بسازند».

«جمهوری اسلامی باید برای خروج از وضعیت وخیم اقتصادی و کاهش فشار بر معیشت مردم با آمریکا مذاکره کند». این حاصل‌جمع گزارش خبرگزاری اسوشیتدپرس از نظرات شهروندان تهران در باره تنش‌های موجود در روابط ایران و آمریکا است. این گزارش می‌گوید؛ دغدغه اصلی مردم بیش از اینکه متوجه جنگ باشد، متوجه وضعیت اقتصادی کشور و معیشتشان است.

گزارش اسوشیتدپرس می‌گوید تحریم‌های آمریکا زندگی مردم را به تقلا برای تامین کالاهای اساسی تبدیل کرده. مردم خواهان مذاکره برای رفع تحریم‌ها هستند

خبرگزاری اسوشیتدپرس در گزارشی از خیابان‌های تهران، نظر شهروندان را درباره وضعیت کنونی روابط ایران و آمریکا جویا شده. این گزارش می‌گوید تحریم‌های آمریکا زندگی روزانه مردم را به تقلا برای خرید گوشت، دارو و دیگر مایحتاج روزانه تبدیل کرده و اکنون، اعزام ناوگان‌ جنگی آمریکا به منطقه و صحبت از «تهدید» ایران که هنوز نامشخص است و توضیحی در باره آن داده نمی‌شود، بر نگرانی‌های مردم افزوده است.

«مردم» به  گزارشگران گفتند؛ «جنگی در کار نخواهد بود، اما اگر به ایران حمله نظامی شود، حاضرند از کشورشان دفاع کنند».

آن‌ها اما معتقدند ایران برای بهبود وضعیت اقتصادی باید با آمریکا مذاکره کند. با این حال دونالد ترامپ، رئیس جمهوری امریکا را «دشمنی دمدمی‌مزاج و غیرقابل اطمینان» می‌بینند. یکی از مصاحبه‌شوندگان گفته: «ترامپ قابل پیش‌بینی نیست و آدم تکلیفش را با او نمی‌داند و نمی‌داند چه کاری در مقابل او درست است اما کنترل اقتصاد جهانی دست او افتاده و ما انتخاب دیگری نداریم».

برخی از مصاحبه‌شوندگان نیز معتقدند؛ اگر آمریکا می‌توانست به ایران حمله کند، تا به حال این کار را انجام داده بود. بیشتر تلاش آمریکا برای ایجاد رعب و وحشت و جنگ روانی است.

یک بازنشسته ارتش هم گفته؛ الان نیز حاضر است اگر جنگی دربگیرد، دوباره بجنگد و پسران خود را هم به جنگ خواهد فرستاد. اما زنی ۳۷ ساله گفته: «حکومت باید برای جلوگیری از جنگ کاری بکند. اگر جنگ چیز خوبی بود، عراق و افغانستان اکنون این وضعیتی که ما در تلویزیون می‌بینیم، را نداشتند». یک راننده تاکسی ۳۴ ساله هم همین نظر را دارد: «اگر جنگی رخ بدهد، هر دو طرف بازنده‌اند. به نظر من در هر دوطرف عاقلانی هستند که تلاش کنند صلح برقرار شود نه جنگ».

بر اساس این گزارش اما گرانی، قیمت دلار و نرخ بیکاری نگرانی پررنگ‌تری است. بیشتر مردم بیش از اینکه نگران جنگ باشند، نگران وضعیت اقتصادی کشورند: «وضعیت اقتصادی خراب است. بیکاری بیداد می‌کند. برای جوان‌ها کار نیست و نمی‌توانند ازدواج کنند و مستقل شوند».

یک حسابدار بازنشسته گفته مذاکره با آمریکا برای تخفیف و برداشتن تحریم‌ها شاید بتواند به این وضعیت کمک کند:

«ما باید با آمریکا خیلی محکم و شجاعانه مذاکره کنیم. بسیاری از کشورها هم این کار را قبل از ما کرده‌اند، ما هم می‌توانیم. ما می‌توانیم از آمریکا امتیاز بگیریم. چاره دیگری نداریم».

در عین‌ حال بسیاری نیز به آمریکا بی‌اعتمادند و خروج یک‌جانبه آمریکا از برجام و سکوت نسبی اروپا در مورد این قضیه چشم آن‌ها را ترسانده. یکی دیگر از شهروندان گفته باید تضمینی وجود داشته باشد که آمریکا به قرار خود پایبند می‌ماند. اگر آن‌ها پایبند نیستند دلیل ندارد که ایران هم پایبند بماند.

با این وجود به‌نظر می‌رسد خشونت ناشی از «جنگ اقتصادی» هم مانند جنگ نظامی باعث ایجاد موج تازه‌ای از مهاجرت شده. آسوشیتدپرس نوشته خیلی از جوان‌هایی که خبر امضای برجام را در خیابان‌ها جشن گرفتند، حالا به دنبال کسب ویزا و مهاجرت هستند.

یک جوان ۲۰ ساله گفته زندگی ما پر از استرس است و معلوم نیست آینده چه می‌شود. نمی‌توانیم برای آینده برنامه‌ریزی کنیم، چون چیزی معلوم نیست؛ «تنها کاری که جوان‌ها می‌توانند انجام دهند این است که از ایران بروند و زندگیشان را جای دیگری بسازند».

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • hfr

    نظراتی که دراین صفحه بعنوان نظرات ایرانیان بیان شد به جرات میتوان گفت برآیندنظر ده درصدازماهم نیست. اکثریت به قدری زیرفشارزندگیند که حاضرند تاسیسات ومرکز حیاتی نظام مورد حمله قراربگیرد وبهفلج شدن نظام درنتیجه قیام گرسنگان بینجامد. نه شما ونه هیچ قدرتی نمیتواند نظامی راکه تاگلودرفسادواختلاس فرورفته ود ودستش تا مفرق به خون ملت آلوده ست نجات دهد این نظام خودش درحال خوردن خودش است.

  • داوود - کردستان

    این نظرات با اونچه ما از اطرافیان و دوستان و اقوام و همکلاسی‌ها و... می‌بینیم به کلی متفاوته. اینطوری نیست که همه آماده دفاع از ایران باشن. کردها هرگز حاضر نیستن در برابر آمریکا از جمهوری اسلامی دفاع کنن. لزومی نداره که خیال کنیم صرف متولد شدن در داخل مرزهای ایران ما رو در کنار جنایتکاران تهران قرار بده. بسیاری از ترک‌ها و فارس‌ها و بلوچ‌ها هم حاضرند ایران مورد حمله قرار بگیره به شرطی که نظام ساقط بشه. اما از این موضع در گزارش هیچ اثری نیست و همه یکپارچه طرفدار جمهوری اسلامی تصویر شده‌ن که بوضوح یا دروغ و یا تحت تاثیر رعب و وحشت حاکم بر پایتخت ـه.

  • حقیقتگو

    خبرگزاری اسوشیتدپرس در گزارشش بهتربود اول چگونگی دریافت نظرات چندی تن ازمردم را که با همراهی نیروی پاسدارچی ها ولباس شخصی ها وجاسوس های مزدور ومواجب خوررژیم اخوندی بوده است توضیحی میداد ...که کپی نظرات تنی چندازمردم ایران باعکس وتفاصیل روی میز قوه قضائیه قرار می گیرد..بله مردم درحضورعوامل چه دارند بگویند ...امریکا مسئول گرانی خورد وخوراکشان شده و اگرحمله به ایران بشود ازایران دفاع خواهند دقیقا" آنچه که رزیم آخوندی برای تبلیغاتش نیازدارد..وما همچنان خواهان حکومت اخوندها هستیم !!!!باید توجه داشت که بسیاری چه فضای مجازی اینترنتی و چه گفتگوها با خبرنگاران خارجی و گفتن حقایق و چه آنچه چهل سال برمردم ایران روا شده دستگیر وبه زندان های طویل المدت محکوم شده اند..خبرگذاری مهمل پراکنی وشرم آور اسوشیتدپرس باید درقبال چه مقدار دلار ازؤزیم آخوندی درتهران باهمراهی جاسوسان رژیم پرسه میزند وچرا اززندان اوین گزارشی تهیه نمی کند..