ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

مصائب نخستین راننده زن اتوبوسرانی تهران برای بازگشت به کار

فرحناز شیری، نزدیک به یک دهه است که برای بازگشت به کار تلاش می‌کند و هر بار مسئولان مانع او می‌شوند. دلیل این مخالفت هم عضویتش در سندیکا کارگران است.

نخستین راننده زن شرکت واحد اتوبوسرانی تهران می‌گوید؛ حتی رای دیوان عدالت اداری هم گره از مشکل او باز نکرد و همچنان برای بازگشت به کار «دوندگی می‌کند». فعالیت سندیکای یکی از دلایل اعلام نشده اخراج او از کار است.

شرکت اتوبوسرانی تهران رانندگان زن را «بازخرید اجباری» و یا اخراج کرد. عکس: آرشیو

فرحناز شیری، نخسیتن راننده زن شرکت واحد اتوبوسرانی تهران است. او اما در سال‌های گذشته از کار اخراج شده است. حتی رای دیوان عدالت اداری مبنی بر بازگشتش به کار هم مشکل را حل نکرده است.

شیری شهریور ۱۳۸۶ با شرکت واحد اتوبوسرانی تهران قرارداد بست و تا اسفند ۱۳۸۸ به کارش ادامه داد. آن زمان اما مدیران اتوبوسرانی تهران بدون هیچ‌گونه توضیحی از تمدید قرارد او خودداری کردند و سرانجام اردیبهشت سال بعد (۱۳۸۹) حکم به اخراجش دادند.

او اما به خبرگزاری دولتی کار ایران (ایلنا)، گفته که با وجود رای دیوان عدالت اداری، مسئولان شرکت اتوبوسرانی همچنان از بازگشت به کارش جلوگیری می‌کنند.

شیری نخستین بار آبان ۱۳۸۹ از شکایت به شورای حل اختلاف پیروز بیرون آمد. نتیجه این رای اما فقط هفت ماه اشتغال بود و این بار به گفته خودش « گفتند باید قراردادی شوی».

مسئولان شرکت واحد اتوبوسرانی تهران چند سال قبل  خواستند شیری را همراه با ۳۰ راننده زن دیگر «بازخرید اجباری» کردند. اتوبوس‌هایشان را تحویل گرفتند و از پرداخت حق بیمه‌شان خوداری کردند. این وضعیت او و همکارانش که «نان آور خانواده بودند»، را با مشکلات بسیاری روبرو کرد. شیری اما به بازخرید اجباری تن نداد.

پیگیری‌های شیری تا امروز ادامه دارد؛ او این بار به دیوان عدالت اداری شکایت کرد. دیوان هم ۲۵ آذر سال گذشته (۱۳۹۷) رای به بازگشت به کار، دائمی شدن قرارداد و اشتغال در بخش اداری داد.

اتوبوسرانی تهران اما همچنان از پذیرش این رای سرباز می‌زند. به گونه‌ای که شیری می‌گوید: «در این ده سال گذشته کلی دوندگی کرده‌ام که به سر کار بازگردم؛ یک سوال دارم؛ آیا بالاتر از دیوان عدالت برای دادخواهی جایی هست؛ حالا که حکم دیوان را در دست دارم چرا همکاری نمی‌کنند؟».

پروانه رضایی، مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان تهران در واکنش به پیگیری‌های شیری، گفت که «یک تیم کارشناسی» برای بررسی وضعیت او تشکیل می‌دهد.

او قول داد که خیلی سریع به وضعیت شیری رسیدگی شود و «حقی از او ضایع نشود».

این قول‌ها اما تا به حال برای نخستین راننده زن شرکت اتوبوسرانی تهران ثمری نداشته و او همچنان به دنبال بازگشت به کار است.

شیری علاوه بر پیگیری پرونده بازگشت به کارش، در این سال‌ها برای پاسخگویی به شکایت شرکت واحد اتوبوسرانی تهران هم بارها به دادگاه رفت.

اتوبوسرانی تهران شیری را به «نشر اکاذیب» متهم و از او به دادگاه شکایت کرد. دادگاه در پایان به برائت شیری رای داد.

او در این دوران عضو سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران هم بود. موضوعی که در ممانعت از بازگشت به کارش تاثیرگذار است.

مسئولان شرکت واحد اتوبوسرانی و اداره کار تهران به صورت آشکار دلیل مخالفت و سنگ‌اندازی در راه بازگشت به کار این کارگر را اعلام نمی‌کنند، اما رضا شهابی، عضو هیئت مدیره سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران، از فرحناز شیری به عنوان یکی از کارگرانی که به دلیل فعالیت سندیکای از کار اخراج شده، نام برده است.

فدراسیون جهانی حمل و نقل هم بهمن سال گذشته در نامه‌ای به حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران، از شیری به همراه حسن سعیدی، رضا شهابی، ناصر محرم زاده و حسین کریمی سبزوار به عنوان کارگرانی که به دلیل فعالیت سندیکای از کار اخراج شده‌اند، نام برد و خواستار بازگشت به کار آنها شد.

شیری ۱۱ اردیبهشت، همزمان با تجمع کارگران مقابل مجلس شورای اسلامی در روز جهانی کارگر نیز بازداشت و یک روز بعد به صورت موقت آزاد شد.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.