ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

خامنه‌ای از خودش در برجام سلب مسئولیت کرد

تلاش خامنه‌ای برای سلب مسئولیت از خودش در شکست برجام تازگی ندارد. دیدار با دانشجویان فرصت تازه‌ای برای رهبر جمهوری اسلامی فراهم آورد.

یکی از پرسش‌ها در دیدار گروهی از دانشجویان با رهبر جمهوری اسلامی «اقدام برخی‌ها در نسبت دادن تصویب برجام به رهبری» بود. در قالب این پرسش فرصتی برای علی خامنه‌ای فراهم آمد که از خودش در توافق هسته‌ای سلب مسئولیت کند.

چهارشنبه ۱ خرداد: دیدار خامنه‌ای با دانشجویان

به گزارش خبرگزاری‌های داخلی، غروب چهارشنبه ۱ خرداد گروهی از دانشجویان به مناسبت ماه رمضان به دیدار رهبر جمهوری اسلامی رفتند. خامنه‌ای در پاسخ به این پرسش که آیا به دستور او و زیر نظر او برنامه جامع اقدام مشترک به تصویب رسیده است، از خودش سلب مسئولیت کرد. خامنه‌ای گفت:

«در نامه‌ای که درباره برجام به مسئولان نوشتم مشخص است که تصویب باید چگونه باشد. در آن نامه شرایطی ذکر شده که در آن صورت، تصویب می‌شود. البته اگر آن شرایط و خصوصیات اجرا و اعمال نشد، وظیفه رهبری این نیست که وسط بیاید و بگوید برجام نباید اجرا شود. معتقدم در زمینه‌های اجرایی نباید رهبری وارد میدان شود و کاری را اجرا کند یا جلوی آن را بگیرد، مگر در مواردی که به حرکت کلی انقلاب ارتباط پیدا می‌کند که در آنجا وارد می‌شویم.»

خامنه‌ای در ادامه این سخنان یادآوری کرد:

«من به برجام به آن صورتی که عمل و محقق شد، خیلی اعتقادی نداشتم و بارها نیز به خود مسئولان این کار از جمله به آقای رئیس‌جمهور و وزیر محترم امور خارجه این مطلب را گفتیم و موارد زیادی را به آنها تذکر دادیم.»

تلاش خامنه‌ای برای سلب مسئولیت از شکست برجام تازگی ندارد. رهبر جمهوری اسلامی در سخنانی که بعد از خروج آمریکا از برجام ایراد کرد، گفته بود:

«از روز اول بارها گفتم به آمریکا اعتماد نکنید. گفتم اگر می‌خواهید قرارداد ببندید، تضمین لازم را بگیرید و بعد ببندید.»

اردیبهشت سال گذشته محمود احمدی‌نژاد هم‌زمان با این سخنان با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که به رغم مخالفت او، خامنه‌ای با آغاز مذاکرات در عمان موافقت کرده است. علی اکبر صالحی که از سال‌های ۸۹ تا ۹۲ تصدی وزارت خارجه ایران را به عهده داشت، مخالفت محمود احمدی‌نژاد با مذاکرات عمان را تأیید کرده است.

چهارشنبه ۲۴ مرداد سال گذشته نیز علی خامنه‌ای در سخنانی پربازتاب که بعدها به شکل تحریف‌شده‌ای در سایت او بازنشر شد گفته بود:

«در قضیه برجام بنده اشتباه کردم اجازه دادم که وزیر خارجه ما با آن‌ها صحبت کند. ضرر کردیم.»

علی اکبر صالحی در مصاحبه با شبکه العالم گفته است:

«آن زمان كه من در وزارت امور خارجه بودم موضوع را به خدمت رهبر عرض كردم و گفتم، اجازه دهید كه ما با آمریكایی‌ها راجع به موضوع هسته‌ای وارد مذاكره شویم. حضرت آقا فرمودند كه به آمریكایی‌ها نمی‌شود اعتماد كرد. خدمت ایشان عرض كردم كه اگر اجازه دهید، ما در موضوع هسته‌ای هم این را تجربه كنیم. ایشان فرمودند: اشكالی ندارد، بروید و این كار را انجام دهید، اما بدانید كه این اتمام حجت خواهد بود.»

صالحی در کتابش (گذری در تاریخ) از چهار شرط علی خامنه‌ای برای مذاکره با آمریکا در عمان هم پرده برمی‌دارد:

  • مذاکره در سطح وزیر خارجه برگزار نشود و نماینده ایران در حد وزیر آنجا نرود
  • مذاکره فقط برای مذاکره نباشد
  • مذاکره فقط در ارتباط با موضوع هسته‌ای باشد
  • رئیس‌جمهوری هماهنگ‌کننده دو مسیر مذاکره باشد: مسیر اول همان مسیر مذاکره ۱+ ۵ و مسیر دوم مذاکره محرمانه با آمریکا

یاسر حزباوی، یکی از مریدان خامنه‌ای روایت دست اولی از اعتراف به اشتباه رهبر جمهوری اسلامی به دست می‌دهد:

«حالاکه سایت‌ها حذف کردن من عین عبارت‌های آقا رو که خودم شنیدم بنویسم: اون بار هم که مذاکره کردیم من اشتباه کردم اجازه دادم، اون فردی که آمد و اصرار کرد گفت شما همه چیز رو تجربه کردید این رو هم تجربه کنید من هم اون لحظه، دیدید بعضی وقت‌ها آدم خام می‌شه، خام شدم اون لحظه و قبول کردم و اشتباه کردم.»


بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • علی

    اقای احمدینژاد بارها گفت تمام تصمیمها دست شماست. یک دستگاه عریض وطویل با پسرتان و هزاران نفر بنام بیت رهبری درست کردید که فقط خرج داره بدون اینکه چیزی تولید کنه. این همه پول نفت چی شد؟به جای اینکه زیرساختهای اقتصادی کشور را درست کنید رفتید گنبد طلا در عراق درست کردید رفتید نیروی مزد بگیر در لبنان و سوریه درست کردید. از کدام اشتباه دیگه بگم. شما انتخاب نشدید. شما سیاستمدار نیستید. هیچ کاری بلد نیستید وزور هم میگید. بعد از ۴۰ سال با ان همه پول نفت مردم تو صف بنزین وگوشت یخزده از کشورهای کفار ایستاده اند. بعد شما از اقتصاد مقاومتی میگید. رو که نیست. همش از این صحبت میکنید که نباید گفتگو کرد ولی میروید مخفیانه گفتگو میکنید و باج میدهید. درست همین جای کار اشتباه ست اگر انتخابات ازاد بود و نمایندگان درست وکارشناس انتخاب میشدند. تصیمم درست میگرفتند ومردم هم پشت سرشان میاستادند. بس کنید دست از این سیاستهای غلط بردارید. کشور را بدهید دست کاردان برید تو کار خودتان. شما ثابت کردید که نمیتوانید کشورداری کنید. نمتوانید زور که نیست. هر چه بیشتر بمانید بدتر میشه. مردم را عاصی کردید بس کنید

  • خیانت به آینده صلح

    هرگونه مذاکره و مصالحه با نظام ج.ا.، خیانت به آینده صلح و سعادت بشریت است. صلح آینده بشریت در جنگ و نابودی با نظام ج.ا. است. بی مسئولیتی از صفات عام ایرانی جماعت است. 40 سال واماندگی عمومی، بی مسئولیتی عام مردم ایران است، فقط این مردم میتوان با مردم رای دهنده و حامی نازیسم در دوران هیتلر و ژاپن قبل ۱۹۴۵ مقایسه کرد. چکیده مطالب مخالفان به ظاهر صلح طلب، حفظ شرایط و نظام ج.ا. موجود است (این نظام برای طبقات فرادست سرمایه دار نوکیسه و رانتخوار حکم گاوشیرده دارد)، به گواهی تاریخ 40ساله، ثابت میشود مردمان ایران در وضعیت آچمز هستند و هیچ را نجاتی ندارند، مثل قماربازی هستند مردم، که باید زیر میز این قمار باخته بزنند و این چیزی جز جنگ نیست. خامنه ای و سپاه و بقیه گانگسترهای نظام ج.ا. تنها و تنها زبان زور میفهمند و این زور تمام کننده فقط ابرقدرتهای مثل آمریکا دارد و لاغیر. قبلا بارها گفته شده به اندازه کافی دلیل هست تا ج.ا. این دشمن درجه یک و خطرناک همه کشورهای سکولار و سایر عقاید جهان را نابود کرد.

  • روزبه

    کی بود کی بود من نبودم دستم بود دستم بود دستم تو آستینم بود تقصیر آستینم بود.