ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

مخالفت ترامپ با اعزام نیروی نظامی بیشتر به خاورمیانه

شاناهان طرح پنتاگون برای اعزام نیروی بیشتر به غرب آسیا و ماهیت «تهدید ایران» را به ترامپ معرفی کرد. رئیس جمهوری آمریکا قبل از جلسه با اعزام نیرو مخالفت کرد.

بعد از ظهر پنجشنبه ۲۳ مه/ ۲ خرداد (به وقت محلی) پاتریک شاناهان، سرپرست وزارت دفاع آمریکا در کاخ سفید با دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا ملاقات کرد. شاناهان طرح پنتاگون برای اعزام نیروی بیشتر به خاورمیانه را به ترامپ معرفی کرد. از آنچه که در این دیدار گذشت، خبری به خبرگزاری‌ها درز نکرده است. قبل از این دیدار اما رئیس جمهوری آمریکا در جمع خبرنگاران با صراحت اعلام کرد که قصد ندارد نیروی نظامی بیشتری به خاورمیانه اعزام کند.

بعد از ظهر پنجشنبه ۲۳ مه/ ۲ خرداد (به وقت محلی) در کاخ سفید: دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا قبل از دیدار و گفت‌وگو با پاتریک شاناهان، سرپرست پنتاگون

به گزارش خبرگزاری رویترز دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا پنجشنبه ۲۳ مه/ ۲ خرداد در جمع خبرنگاران در کاخ سفید درباره احتمال نیروی نظامی بیشتر به غرب آسیا گفت:

«فکر نمی‌کنم به آن‌ها [سرباز بیشتر] نیاز داشته باشیم. واقعاً اینطور فکر نمی‌کنم. اگر به نیرو نیاز داشته باشیم، حتماً می‌فرستم، به هر تعدادی هم که لازم باشد.»

آشکار است که رئیس جمهوری آمریکا در تلاش است تعداد نیروهای آمریکایی مستقر در خاورمیانه را کاهش دهد. بحث «تهدید ایران» اما فعلاً بر این تلاش سایه انداخته. تهدید هم همچنان نامشخص است. ارتش آمریکا اما از سرپرست پنتاگون انتظار دارد نیروهای غرب آسیا تقویت شوند. پاتریک شاناهان، بعد از ظهر پنجشنبه قبل از دیدار با ترامپ در جمع خبرنگاران درباره موضوع گفت وگو با رئیس جمهوری آمریکا گفت:

«آنچه که ما می‌خواهیم بررسی کنیم این است: کاری می‌توان برای حفاظت بیشتر نیروهای مسلح [آمریکا] در خاورمیانه انجام داد؟»

سرپرست پنتاگون سپس در ادامه افزود:

«بخشی از این اقدامات اعزام نیروی بیشتر [به خاورمیانه] است.»

روسای سه کمیته تخصصی در کنگره آمریکا (رئیس کمیته امور خارجی، رئیس کمیته اطلاعاتی و رئیس کمیته اطلاعاتی مجلس نمایندگان) هفته گذشته در نامه‌ای به مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا از او خواستند حداکثر تا شامگاه پنجشنبه ۲۳ مه/۲ خرداد درباره اینکه آیا ارزیابی‌های انجام‌شده در  گزارش «پایبندی و تبعیت کشورها از توافقنامه‌ها و تعهدات کنترل تسلیحاتی، منع اشاعه و خلع سلاح»  با انگیزه‌های سیاسی تنظیم‌ شده و منحرف شده‌اند توضیح دهد. ضرب‌الاجل به سر آمد اما وزارت خارجه آمریکا از ارایه توضیحات درباره این گزارش به کنگره خودداری کرد. وب‌سایت خبری «دیلی‌بیست» به نقل از منابع آگاه اعلام کرده بود که جامعه اطلاعاتی آمریکا بر خلاف آنچه که مایک پمپئو مطرح کرد، شواهدی در مورد کمک القاعده به ایران در دست ندارد. برآورد جامعه اطلاعاتی در جلسه‌ای محرمانه با حضور ده‌ها تن از نمایندگان کنگره در کپیتول هیل مطرح شد. نمایندگان دموکرات پس از این جلسات توجیهی دولت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری را به تحریف شواهد متهم کردند.   

پاتریک شاناهان، وزیر دفاع آمریکا قبل از دیدار و گفت‌وگو با ترامپ گفت در جلسه با رئیس جمهوری در کاخ سفید گزارشی هم از «تهدید ایران» به ترامپ ارائه می‌شود اما انتظار نمی‌رود که او به تصمیم ویژه‌ای برسد. شاناهان گزارش‌های متناقض خبرگزاری‌های آمریکایی درباره طرح اعزام پنج تا ۱۰ هزار نیروی اضافی به خاورمیانه را نیز رد کرد. سرپرست پنتاگون گفت:

«درباره اعداد مبالغه می‌شود و منابع اطلاعات صحیحی در اختیار خبرنگاران قرار نمی‌دهند.»

شاناهان درباره کیفیت و ماهیت «تهدید ایران» هم گفت:

«به آمریکایی‌ها حمله نشده است. این تکیه‌گاه خوبی است اما به این معنا نیست که تهدیدی که پیش از این شناسایی کرده بودیم خنثی شده است.»

پس از بالاگرفتن تنش بین تهران و واشنگتن در هفته اخیر، مقام‌های ارشد دولت آمریکا در نشستی نمایندگان کنگره را از تحولات در مورد ایران مطلع کردند. نمایندگانی از هر دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه خواهان اطلاع‌رسانی دولت ترامپ و ارائه مدارک درباره آن چیزی بودند که «تهدید ایران» خوانده شده است.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.