ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

تقاضای حبس ابد برای آمر قتل کلاهی در هلند: «نوفل قتل را از دوبلین هدایت کرد»‎

گفت‌و‌گوهای رمزگذاری‌شده یک گوشی بلک‌بری پس از رمزگشایی نشان دادند که نوفل،‌ یک مجرم سابقه‌دار، قتل محمدرضا کلاهی (متهم بمب‌گذاری ۷ تیر ۱۳۶۰) در آلمیره هلند را از دوبلین سازماندهی کرده است.

محمدرضا کلاهی صمدی، مظنون یک بمب‌گذاری مربوط به چهاردهه پیش در ایران بیش از سه سال پیش در شهر آلمیره هلند ترور شد. کلاهی در هلند به نام علی معتمد پناهنده بود. دادستانی هلند برای ناؤفال اِف (Naoufal F)،‌ ملقب به نوفل، به اتهام آمریت در قتل او تقاضای حبس ابد کرده است. اجراکنندگان قتل پیش از این به ۲۰ و ۲۵‌ سال زندان محکوم شده بودند.

بنا به تحقیقات دادستانی هلند، علی معتمد، تکنیسین برق در هلند (راست) همان محمدرضا کلاهی صمدی،‌ متهم به بمب‌گذاری هفت شهریور (چپ) است ــ عکس از آرشیو

اِوِلین فاندر بروخ و کووس پلوی، دو افسر دادستانی هلند گفته‌اند که شواهد به‌دست‌آمده از شنود مکالمات مبنای اتهام‌ها و درخواست حبس ابد علیه نوفل قرار گرفته‌اند. به گفته آنها، این گفت‌و‌گوها نشان می‌دهد که نوفل قتل علی معتمد را از محل اقامت مخفی خود در دوبلین، پایتخت ایرلند هدایت کرده است.

اما یان هاووبرس، وکیل متهم چهارشنبه ۲۲ مه/ دوم خرداد مدارک دادستانی هلند علیه موکل خود نوفل را ناکافی دانست و خواستار برائت او از سازماندهی قتل شد.

یان هاووبرس در محل دادگاه اُسدورپ آمستردام، محل برگزاری دادگاه نوفل،خواستار برائت او از اتهام آمریت قتل علی معتمد شد. او گفت که دادستانی مدرک قانع‌کننده‌ای درباره صدور دستور قتل علی معتمد ندارد، و خودداری نهادهای اطلاعاتی از ارائه مدارک، انگار به دادگاه «چشم‌بند» زده است.

پیش از این اشاره‌هایی به نقش سرویس‌های اطلاعاتی جمهوری اسلامی در قتل کلاهی شده بود.

اوایل ژانویه «آ‌ ای و د» (AIVD) سازمان امنیت و اطلاعات هلند احتمال دست داشتن دولت ایران در قتل دو ایرانی‌تبار هلند علی معتمد (کلاهی صمدی) و احمد النیسی را مطرح کرد که اولی در ۲۰۱۵ در آلمیره و دومی در ۲۰۱۷ در شهر لاهه به قتل رسیدند.

اما دادگاه می‌گوید این سازمان مدارکی در این رابطه در اختیار دادگاه قرار نداده است.

استف بلوک، وزیر خارجه و کایسا اولونخرن، وزیر کشور و معاون نخست وزیر هلند ۱۸ دی/ ۸ ژانویه در نامه‌ای به مجلس نمایندگان هلند از دست‌ داشتن ایران در دو قتل خبر داده بودند و پس از آن چند تبعه ایرانی از سوی اتحادیه اروپا تحریم شدند.

اما نماینده دادستانی هلند اعلام کرده هنوز شواهدی در این زمینه در دست ندارد.

استف بلوک وزیر خارجه هلند در ارتباط با این مساله گفته بود عجیب نیست که در تحقیق قضایی پیرامون ارتباط میان دولت ایران با قتل‌ها مدرکی بدست نیامده است. «نحوه ارزش‌گذاری بر اطلاعات در پروسه بررسی دستگاه قضایی با این پروسه در دستگاه‌های امنیتی تفاوت دارد.»

او اما پیش از آن همراه با وزیر کشور به مجلس نوشته بود که سازمان اطلاعات هلند «شواهد محکمی» دارد که ایران در قتل کلاهی و احمد نیسی دست داشته است.

کلاهی متهم بمب‌گذاری در دفتر حزب جمهوری اسلامی در سال ۱۳۶۰ است و به مرگ محکوم شده بود. از آن جا که سازمان‌های امنیتی حاضر نیستند اطلاعات خود را در اختیار دادستانی بگذارند، نقش احتمالی ایران در پرونده نوفل مکتوم مانده است.

نوفل سال گذشته به خاطر اقدام نافرجام در قتل یک تبهکار آمستردامی دیگر موسوم به ‘Pjotr’ R به ۱۸ سال زندان محکوم شده و هم اکنون در زندان به سر می‌برد. حکم دادگاه درباره نقش او در قتل علی معتمد در ژوئیه اعلام خواهد شد.

نوفل چه طور گیر افتاد؟

مهمترین مدرک‌ها علیه نوفل از رمزگشایی از مکالمات رمزی او به دست آمده‌اند که به شیوه PGP’-Blackberry’s رمز گذاری شده بود. برای دادستان قطعی است که در این مکالمات رمز‌گذاری‌شده درباره قتل علی معتمد در آلمیره صحبت می‌شود.

Naoufal F

در کنار این، رونالد دِ، یک تبهکار آمستردامی دیگر سناریوی دادستانی را تائید می‌کند. ابتدا قرار بود او قتل را انجام دهد. آن‌ها درباره تدارک قتل و یافتن یک مخفیگاه برای پس از ترور با هم مکالمه داشتند. اما رونالد دِ در نوامبر ۲۰۱۵ در ارتباط با قتل یک تبهکار آمستردامی دستگیر شد و دیگر قادر به انجام عملیات ترور علی معتمد نبود. جای او را مورو اِم گرفت.

رونالد دِ به دلیل عدم کفایت مدارک مجددا آزاد شد اما پلیس از محتویات بلک‌بری او که حاوی پیام‌هایی درباره ترور در آلمیره بود رمزگشایی کرد. او مجددا در فوریه ۲۰۱۶ به اتهام تدارک قتل دستگیر شد. وقتی پس از سه روز بازجویی آزاد شد، پلیس در لباس او وسیله استراق سمع جاسازی کرده بود. به این ترتیب شمار زیادی از گفتگوهای او استراق سمع شد که در آن رونالد دِ بطور مشروح درباره نقش خود و دیگران درباره قتل در آلمیره صحبت می‌کند.

قتل و مجریانش

محمد رضا کلاهی در هلند با نام مستعار علی معتمد پناهنده بود و دسامبر ۲۰۱۵ مقابل منزلش با شلیک گلوله به قتل رسید. انور آ ۲۸ ساله و مورو‌ا‌م. ۳۵ ساله ماه گذشته به اتهام انجام قتل به ترتیب به ۲۰ و ۲۵‌ سال زندان محکوم شدند و هفته گذشته دادستانی برای نوفل که بطور جداگانه در آمستردام محاکمه می‌شود، تقاضای حبس ابد کرده بود.

«انور ب.» و «مورئو ام.» متهمان به اجرای قتل علی معتمد

علی معتمد در هلند تکنیسین برق بود و در شهر آلمیره در نزدیکی آمستردام زندگی می‌کرد.

او ۱۰ دسامبر ۲۰۱۵، زمانی که برای رفتن به سر کار از خانه خارج شد، با شلیک چند گلوله کشته شد. مدارک دادگاه نشان می‌دهد دو متهم ۱۵ دسامبر ۲۰۱۵ هنگامی که کلاهی ۵۶ ساله برای رفتن به سر کار از خانه خارج شده بود، او را با شلیک گلوله به قتل رساندند. آن‌ها اندکی بعد خودرویی را که از آن استفاده کرده بودند به آتش کشیدند.

انور آ ۲۸ ساله و مورو‌ا‌م. ۳۵ ساله دو مجری قتل به گفته دادستانی از نااوفال ف دستور قتل را گرفته بودند. دو متهم به اجرای قتل محمدرضا کلاهیدر هلند ماه گذشته در دادگاه مجرم شناخته، و به ترتیب به ۲۰ و ۲۵‌ سال زندان محکوم شدند؛ مجازاتی سخت‌گیرانه‌تر از آنچه تقاضا شده بود.

دادستانی با اتکا به مکالمات تلفنی کدگذاری‌شده میان متهمان نتیجه گرفته که انگیزه متهمان به قتل پول بوده و آن‌ها از هویت واقعی و سابقه علی معتمد اطلاعی در دست نداشته‌اند. آن‌ها با تمسخر از علی معتمد به عنوان «یک مرد ساده و عادی صاحب خانواده» حرف می‌زدند که در اداره برق کار می‌کند یکی از آن‌ها در این مکالمات کدگذاری شده گفته است: «من نمی‌دانم او را چرا باید خواباند و نمی‌خواهم هم بدانم هاهاهاها.». دادگاه متهمان را بابت «قتل در کمال خونسردی» مجرم شناخت.

به گفته دادستانی هلند دو متهم ۱۳۰ هزار یورو بابت این قتل پول گرفته‌اند.

در همین زمینه:

    این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

    آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

    .در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

    توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

    نظر بدهید

    در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

    نظرها

    • MASOUD

      کلاهی در انفجارهیچ نقشی نداشت منتهی چون به آنجا رفت و آمد داشت به گردن او انداختند.