ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

حمایت ترامپ از میانجیگری ژاپن برای مذاکره با ایران

شینزو آبه روابط عمیقی با جمهوری اسلامی دارد و مایل است با استفاده از این روابط زمینه مذاکره واشنگتن با تهران را فراهم کند.

نخست وزیر ژاپن روابط عمیقی با سران جمهوری اسلامی دارد و مایل است با استفاده از این روابط زمینه مذاکره واشنگتن با تهران را فراهم کند. دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا از علاقه نخست وزیر ژاپن برای میانجیگری در روابط پرتش ایران و آمریکا حمایت کرد.

دوشنبه ۲۷ مه/ ۶ خرداد، توکیو: دیدار و گفت‌وگوی شینزو آبه، نخست‌وزیر ژاپن با دونالد ترامچ، رئیس جمهوری آمریکا

دوشنبه ۲۷ مه/ ۶ خرداد رئیس جمهوری آمریکا و بانو ابتدا به دیدار امپراطور ژاپن رفتند و سپس بلافاصله سه موضوع مهم را در دستور گفت‌وگوهای خود قرار دادند: تنش ایران و آمریکا، تعرفه‌های گمرکی برای واردات خودرو از ژاپن و سرانجام: تنش با کره شمالی.

میانجیگری توکیو در روابط واشنگتن با تهران

رئیس جمهوری آمریکا در یک نشست خبری در کاخ آکاساکا اعلام کرد که از میانجیگری توکیو در روابط واشنگتن با تهران استقبال می‌کند:

«می‌دانم که نخست‌وزیر و ژاپن روابط خوبی با ایران دارند. ببینیم چه می‌شود. نخست‌وزیر با من در این باره صحبت کرد و من فکر می کنم ایران خواستار گفت‌وگوست. اگر آن‌ها بخواهند گفت‌وگو کنند، ما هم مایلیم گفت‌وگو کنیم. هیچکس دلش نمی‌خواهد ببیند اتفاقات وحشتناکی می‌افتد. به ویژه من.»

سفر شینزو آبه، نخست‌وزیر ژاپن به تهران در ژوئن سال جاری (خرداد و تیر) به روند گفت‌وگوها با رئیس جمهوری آمریکا در توکیو بستگی دارد. محمد جواد ظریف وزیر خارجه  ایران اواخر مه/ اردیبهشت در سفر به ژاپن با شینزو آبه دیدار و گفت وگو کرده بود. پیش از این سخنگوی وزارت خارجه ایران اعلام کرده بود که روحانی رسماً از آبه دعوت کرده به تهران سفر کند، نخست‌وزیر ژاپن اما در پاسخ گفته در زمان مناسب این سفر انجام می‌شود. اگر سفر  آبه به ایران تحقق یابد، برای نخستین بار از پیروزی انقلاب تاکنون یک نخست وزیر ژاپن به تهران سفر می‌کند.در سال ۱۹۷۸ (۱۳۵۷) تاکئو فوکودا نخست وزیر وقت ژاپن به ایران سفر کرده بود.

نخست‌وزیر ژاپن در نشست خبری مشترک با رئیس جمهوری آمریکا یک بار دیگر با اعلام حمایت ژاپن از برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) گفت:

«ما موضع خود را درباره برجام اعلام کرده‌ایم. صلح و ثبات در غرب آسیا برای ژاپن، آمریکا و تمام جهان مهم است. ژاپن از هر کاری که بتواند برای ارتقای صلح و ثبات در منطقه انجام دهد، دریغ نمی‌کند. همکاری نزدیکی با آمریکا خواهیم داشت تا تنش‌ با ایران را کاهش دهیم. این تنش‌ها نباید به درگیری مسلحانه بینجامد.»

مازاد تجاری ژاپن و شبه‌جزیره کره

مازاد تجاری ژاپن با ایالات متحده بالغ بر ۷۲۳ میلیارد ین (شش میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار ) است. ترامپ اعلام کرده که قصد دارد تراز تجاری دو کشور را تنظیم کند. رئیس جمهوری آمریکا در نشست خبری کاخ آکاساکا گفت:

«فکر می‌کنم احتمالاً تا ماه اوت [مرداد] برخی چیزها را که برای هر دو کشور خوب هستند اعلام کنیم. ژاپن تجارت زیادی با ما انجام داده و ما هم می‌خواهیم قدری با ژاپن تجارت کنیم.»

رئیس جمهوری آمریکا در نشست خبری یاد شده همچنین اعلام کرد که به زودی بحران هسته‌ای در شبه‌جزیره کره نیز از میان برداشته می‌شود:

«امکان دارد درست بگویم یا غلط. اما احساس می‌کنم راه درازی رفته‌ایم. آزمایش موشکی انجام نشد. آزمایش اتمی هم انجام نشد.»

کره شمالی از زمان آغاز گفت‌وگوهای خلع سلاح هسته‌ای، موشک‌های بالستیک با برد بلند را آزمایش نکرده است. اما اوایل ماه جاری چند موشک بالستیک با برد کوتاه آزمایش کرد. جان بولتون مشاور امنیت ملی کاخ سفید پیونگ یانگ را به نقض قطعنامه‌های شورای امنیت متهم کرد. پیونگ یانگ هم بولتون را به جنگ‌افزوزی متهم کرد و رسماً اعلام کرد که او «محصول اشتباه طبیعت» است.

ترامپ در نشست خبری کاخ آکاساکا گفت:

«ببینیم چه می‌شود. بین ایالات متحده و کره شمالی احترام خوب و عمیقی به وجود آمده. ببینیم چه اتفاقی می‌افتد.»

رئیس جمهوری آمریکا در پایان سفر خود به ژاپن اعلام کرد که قرار شده ایالات متحده قراردادی برای فروش ۱۰۵ فروند جنگنده «اف-۳۵» با ژاپن منعقد کند. علاتوه بر این آمریکا و ژاپن قصد دارند برنامه تازه‌ای برای همکاری‌های نظامی آغاز کنند که هدف آن نخست سفر به ماه و سپس سفر به مریخ است.

پانویس:

این گزارش با اطلاعات تازه به روز شد

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • طاهر

    بايد از ژاپن آموخت دقيقاً و از بخت بد آفتي كه گريبانگير مردم ايران شده هم همين برداشتهاي ساده لوحانه از آمريكا است، همين گنده گوييها و حساب وكتابهايي است كه نسلي از رهبران ونظاميان قدرت طلب وخود بين ژاپن از مسايل داشت وموجب فاجعه براي ملت خود و سرخوردگي براي مدتهايي مديد شد،ژاپن اينراه را رفته و نسلهاي قبلي مي دانند كه اشتباه كرده بودند اشتباهي كه مملكتشان را خاكستر كرد ، مملكتي كه اگر از نظر نفوذ و تصرف كشورهاي اقماريش در آنزمان بخواهيد حساب كنيد بسيار نفوذ وسيطره اش بيش از حكومت فعلي ما بود، اگر بخواهيد صنعت وفناوريش را در نظر بگيريد در آن موقع دست كمي از ابرقدرتهاي روزگارش نداشت وتمام صنايع وتسليحاتش در حد روز ومتكي بخود بود، از نظر فداكاري مردمانش بخواهيم بدانيم نه از نظر سختكوشي و نه از نظر ايثار وجانثاري براي وطن به هيچ عنوان قابل مقايسه با ما نبودند، اما هم اكنون همان نسل قديم اكثرشان از اتفاقي كه در برابر آمريكا برايشان افتاد اظهار ندامت ميكنند و معترفند كه چنان اعمال وافكاري لاجرم همان پيامد را ميداشت واتفاقاً آنجا هم امپراتور،نظاميان خشك مغز و عوام متوهم ملت خود را به خاكستري نشاند كه ديگر همه ميدانيم چه شد.

  • فردین

    کل موشکهای ایران باید تحویل سازمان ملل متحد قرار گیرد کل سران تروریستی لیست سیاه روانه زندان گواتمالا باید بشوند سپاه خلع سلاح باید بشود این معاهده ترامپ است

  • جنبشهای مطالباتی و مدنی ایرانیان

    خطاب به جنابان "کوکا بزن" و "ماکیاولیسم" شما اساتید مثل اینکه "کنفرانس گوادلوپ" کنترا گیت" همکاری رژیم با آمریکا حین حمله نظامی آمریکا به افغانستان و عراق, و... از یادتان رفته است. جمهوری جهنمی اسلامی بهترین هدیه به آمریکا و غرب است. نیروی کار در ایران و کارگران ایرانی اکنون ارزان ترین در جهان هستند, چه هدیه ای از این بهتر برای نظام جهانی سرمایه داری. تمامی سیاستمداران آمریکایی از ریگان تا ترامپ همگی و همیشه گفته اند که هدف نهایی آنها تغییر رژیم در ایران نیست, بلکه تنظیم رفتار و کاهش زیاده خواهی های آخوندها است. متاسفانه مثل اینکه برخی افراد خیلی دیر یاد میگیرند که چگونه به هیچ کس غیر از خود مردم ایران و جنبشهای مطالباتی و مدنی ایرانیان نمیشود اعتماد کرد.

  • ماکیاولیسم

    اینکه جو ضداخلاقی ماکیاولیسم بر دنیای سیاست و سیاستمداران حاکم است من سالهاست به همه میگویم، اما دو نکته است، برای ثبت در تاریخ کامنتگذاران ناشناس!: الف- کسانی که از مسائل میلیتاریستی حرف میزنند اول بروند مطالعاتی چند ساله ای درباره میلیتاریسم بکنند، آوردن ناوگان بزرگ هواپیمابر در خلیج کم عرضی مثل خلیج فارس فقط یک احمق میتواند انجام دهد تا تیرس انبوه موشکهای جهان سومی سپاه شود! تمام سواحل شمال خلیج در اختیار نیرویهای تروریستی سپاه است. ب- اگر ترجمه درست حرفهای ترامپ باشد، بایست تسلیت گفت به تمام علمای سیاست امریکا(مرگ علم سیاست!)، یعنی این قدر فهم ندارند که معنی گفتن: ""ایران با همین رهبری کشوری بزرگ خواهد شد"، گفتن چنین حرفی به خود تروریستهای سپاهی موجب خنده شان میشود، شاید خود خامنه ای خودشیفته هم باور ندارد! حالا ترامپ بر اساس کدام منطق چنین خودشیرینی کرده؟! یعنی در مذاکرات محرمانه و احمقانه برای وجه مصالحه قرار دادن منافع دراز مدت جهانیان و مردمان ایران، دوباره ابرقدرت جهان سکولار با دشمن شماره یک قسم ضدسکولاریسم و عامل اصلی تروریسم دولتی، شرط این بوده ترامپ خودشیرینی کند برای خامنه ای خودشیفته؟! چرا که حتی یک درصد ایران شانسی ندارد با نظام جمهوری اسلامی و الخصوص امثال خامنه ای و سپاه و این ایدئولوژی خردسوز و ضد بشری جاعشیعه در حد ترکیه هم توسعه پیدا کند. این را امیدورام ثبت بشود که چه روزی گفتم.

  • کوکا بزن

    اخبار: ترامپ: در پی تغییر رژیم در ایران نیستیم // الان در بیت رهبری خبر آمد به افتخار مستر ترامپ نوشابه کوکا زدند دورهمی! چون خود خامنه ای نفخ معده کرده از بس کوکا زده، بجایش بزودی مجتبی به ترامپ زنگ میزند.