ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

طرح دوباره درخواست نمایندگان اصولگرا از خامنه‌ای برای بازنگری در قانون اساسی

اصولگرایان مجلس درخواست برای بازنگری در قانون اساسی را به بیش از ۱۰۰ امضا رسانده‌اند. این موضوع در پی درخواست روحانی برای اختیارات بیشتر بار دیگر مطرح شده است.

حسن روحانی در روزهای اخیر خواستار اختیار بیشتر شده است. نمایندگان اصولگرای مجلس می‌گویند تاکنون هر رئیس‌جمهوری‌ قبلی که چنین درخواستی داشته‌ و در حیطه اختیارات رهبری بوده به او تفویض شده است. آن‌ها می‌گویند با تغییر در قانون اساسی و نظام ریاستی این مسائل حل می‌شود.

چند نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی ـ عکس از آرشیو

عزت‌الله یوسفیان ملا، نماینده اصولگرا و عضو فراکسیون مستقلین ولایی مجلس شورای اسلامی، دوشنبه ۶ خرداد اعلام کرد که نامه درخواست نمایندگان از علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی برای بازنگری در قانون اساسی به ۱۵۰ امضا رسیده است و اگر امضای این نامه به بیش از ۲۰۰ یا ۲۵۰ امضا برسد آن‌موقع احتمالاً این نامه را به خامنه‌ای خواهند فرستاد.

یوسفیان ملا در این‌باره گفت: «در آن نامه آمده بعضی‌ جاها قابل بازنگری است. یکی از موارد هم این است که آیا در شرایط فعلی نیاز به نخست‌وزیر داریم یا خیر؟ اگر نیاز داریم نخست‌وزیر از مجلس بیرون بیاید یا از سمت رئیس‌جمهور معرفی شود یا این‌که از طریق نظام انتخاباتی باشد. که این‌ها قابل بحث‌ است. بعضی هم می‌گویند برخی از مراجعی که ما باید تحت عنوان مجلس دوم داشته باشیم را نداریم. لذا این مجلس تنها شده و باید مرجعی وجود داشته باشد.»

این نماینده اصولگرا برای تأیید بازنگری در قانون اساسی به سخنان رهبر جمهوری اسلامی در سال ۱۳۹۰ استناد کرد که گفته بود به نظر او برای تغییر نظام ریاستی به پارلمانی مانعی وجود ندارد: «در شرایط فعلی نظام سیاسی کشور، ریاستی است و رئیس‌جمهور با انتخاب مستقیم مردم برگزیده می‌شود که شیوه خوب و مؤثری است اما اگر روزی در آینده احتمالا دور، احساس شود که نظام پارلمانی برای انتخاب مسئولان قوه مجریه بهتر است هیچ اشکالی در تغییر ساز و کار فعلی وجود ندارد.»

عزت‌الله یوسفیان ملا با اشاره به اظهارات اخیر حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی مبنی بر لزوم افزایش اختیارات ریاست جمهوری نیز گفت: «قانون اساسی اختیارات قوای سه‌گانه را تعریف کرده است، حال اگر شخصی اختیارات بیشتر از این محدوده بخواهد نیاز به اصلاح قانون اساسی دارد. یا این‌که باید جاهایی که امکان تفویض اختیار وجود دارد این اختیارات تفویض شود.»

حسن روحانی شامگاه شنبه چهارم خرداد شرایط اقتصادی ایران را «ویژه»، «جنگی» و غیرقابل قیاس با گذشته خواند و دوباره خواستار افزایش «اختیارات رئیس دولت» در «شرایط ویژه» شد. با این حال او گفت که «اگر قانون اساسی اجرا شود، دولت اختیارات کافی دارد».

روحانی ۳۱ اردیبهشت نیز در اظهاراتی اختیارات رئیس دولت برای آن‌چه که «شرایط جنگی» عنوان کرد، را ناکافی دانسته بود. عباسعلی کدخدایی عضو شورای نگهبان قانون اساسی جمهوری اسلامی در پاسخ به این اظهارات، در توئیتر نوشت: «رؤسای جمهور ادوار مختلف، طبق قانون اساسی اختیارات وسیعی داشته‌اند، و در این دوره نیز اختیارات بیشتری متناسب با شرایط کشور تفویض شده است. آیا از ظرفیت این اختیارات گسترده برای حل مشکلات استفاده شده است؟»

یوسفیان ملا نیز در این‌باره گفت: «این‌که فردی بگوید اختیارات بیشتری می‌خواهد باید بگوید در چه حیطه‌ای؟ باید اسم ببریم. آقایانی که چنین اظهارنظری می‌کنند باید مورد را بگویند. هیچ‌کدام از رؤسای‌جمهور این موضوع را بروز نمی‌دادند و شفاف نمی‌گفتند. اگر به تاریخ ریاست جمهوری در کشور مراجعه کنیم، طی چند سال گذشته هر رئیس‌جمهوری هر اختیاری که خواسته که در حیطه مقدورات رهبری بوده است، داده‌اند.»

رئیسان جمهوری اسلامی در دوران رهبری علی خامنه‌ای همواره با او دچار اختلاف شده‌اند.

بحث بازنگری احتمالی در قانون اساسی پس از پیشنهاد حسن روحانی در سخنرانی ۲۲ بهمن ۱۳۹۶ برای برگزاری همه‌پرسی احیا شد.

روحانی در سخنرانی ۲۲ بهمن آن سال با اشاره به اصل ۵۹ قانون اساسی بر سر برگزاری همه‌پرسی، آن را راه برون‌رفت از بن‌بست اختلافات جناح‌های سیاسی در ایران دانست، اما نگفت بر سر چه موضوعی باید رفراندوم برگزار کرد.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • farid

    حسن شریعتمداری فرند آیت اله شریتعمداری مخالف خمینی: - آقای بروجردی به خاطر حمایت خمینی از فداییان اسلام ایشان را از خانه اخراج کرده بود و او به مدت حدوداً هشت سال تا فوت آقای بروجردی خانه‌نشین بود.از لحاظ فرهنگی پدر من بر این اعتقاد بود که دین باید بیاموزد در محیط جدید تجدد چگونه زندگی کند و چگونه بتواند خودش را با الزامات عصرجدید سازش بدهد. برعکس، یک عده دیگری بودند به رهبری خمینی که بازگشت به صدر اسلام را آرزو می‌کردند و می‌گفتند که ما باید به آن دوره برگردیم و دنبال همان برنامه فداییان اسلام بودند! - پس از کمک کاشانی برای برکناری مصدق بخاطر ملی کردن نفت ٫روزنامه نبرد ملت ارگان فداییان اسلام بتاریخ روز 29 مردادماه 1332 نوشت:"دیروز تهران زیر قدمهای مردانه افراد ارتش مسلمان وضد اجنبی می لرزید مصدق غول ،پیر خون آشام !! در زیر ضربات محو کننده مسلمانان استعفاء داده وحسین فاطمی خائن که از خطر گلوله برادران نجات پیدا کرده بود قطعه قطعه شده...!! - روز بیستم اسفند ۱۳۲۴ خورشیدی، برادران امامی (سیدمحمد و سیدحسین) همراه دیگر نوچه‌های چاقوکشِ سیدمجتبی میرلوحی (نواب صفوی) از گروه فداییان اسلام الله‌اکبرگویان، کسروی تاریخ نویس مستقل و منشی‌اش (حدادپور) را در اتاق بازپرس (بلیغ) گلوله‌باران و کاردآجین کردند. پیکر بی‌جان کسروی و حدادپور، ساعت‌ها به همان وضع در اتاق بازپرس ماند!. - پیروان فداییان اسلام سرانجام در کودتای برکناری شاه بخاطر افزایش قیمت نفت ٫۵۷ به حکومت رسیدند و ۴۰ سال با چپاول و سرکوب و گروگانگیری به صدورترورو بمب و موشک پرداختند و مورد پشتیبانی بریتانیا *** قرار گرفتند!