ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

شورای عالی امنیت ملی: تا بازگشت به فروش نفت، توقف تعهدات ایران در برجام ادامه دارد

وزارت خارجه ایران اعلام کرد که مرحله تازه‌ای در دیپلماسی ایران آغاز شده. همزمان کیوان سخنگوی شورای امنیت درخواست ایران را تعدیل کرد: فروش نفت.

وزارت خارجه ایران اعلام کرد که مرحله تازه‌ای در دیپلماسی ایران آغاز شده. همزمان سخنگوی شورای امنیت درخواست ایران را تعدیل کرد: کیوان خسروی اعلام کرد تا بازگشت وضعیت فروش نفت و مبادلات بانکی ایران به شرایط قبل از خروج آمریکا از برجام، گام‌های پی در پی و مرحله به مرحله با توقف تعهدات برجامی مطابق بیانیه شورای عالی امنیت ملی ادامه خواهد یافت.

شورای عالی امنیت ملی: پنجره‌ای که اکنون در برابر دیپلماسی قرار دارد مدت زیادی باز نخواهد بود

شورای عالی امنیت ملی دو هفته قبل در سالگرد خروج آمریکا از برجام سطح تعهدات ایران در برجام را کاهش داد و با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد «پنجره‌ای که در برابر دیپلماسی قرار دارد مدت زیادی باز نخواهد بود.» با تغییر لحن رئیس جمهوری آمریکا که در سفرش به ژاپن با به رسمیت شناختن رهبران جمهوری اسلامی خواهان مذاکره درباره توافق هسته‌ای با ایران شد، تحولی در تنش ایران با آمریکا پیش آمده است. سید عباس موسوی، سخنگوی وزارت خارجه ایران دوشنبه ۷ خرداد در یک نشست خبری در جمع خبرنگاران در تهران اعلام کرد که دیپلماسی ایران وارد مرحله تازه‌ای شده اما ایران قصد مذاکره با آمریکا را ندارد. سخنگوی وزارت خارجه ایران گفت:

«باید منتظر تحولات و شرایط بمانیم. ایران بر اساس ملاحظات سیاسی، ملی، امنیتی و بر اساس سابقه تعامل خود، راه دیپلماسی را نبسته است. این به مفهوم امیدواری به اروپا نیست. ما خواستار این هستیم که اروپا تعهدات خود را انجام دهد.»

موسوی در پاسخ به پرسشی درباره اینکه آیا ایران در مقطع کنونی موضوع میانجی‌گری بین ایران و آمریکا را قبول دارد یا نه گفت : «الان در مرحله میانجی‌گری نیستیم.»

به گزارش خبرگزاری کار ایران (ایلنا) کیوان خسروی، سخنگوی شورای امنیت ملی همزمان با این تحولات اعلام کرد که سازمان انرژی اتمی روند کاهش تعهدات ایران در برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) را به «طور مستمر» به شورای امنیت ملی گزارش می‌دهد.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران دوشنبه ۳۰ اردیبهشت در جمع خبرنگارانی که برای بازدید از تأسیسات هسته‌ای نطنز رفته بودند اعلام کرد که ظرفیت اورانیوم غنی‌شده در تأسیسات هسته‌ای نظنز بدون افزایش تعداد سانتریفیوژها چهار برابر افزایش یافته است. جمهوری اسلامی از ۱۸ اردیبهشت محدودیت‌های مربوط به نگهداری ذخایر اورانیوم غنی‌شده و آب سنگین را در چارچوب برجام رعایت نمی‌کند.

کیوان خسروی، سخنگوی شورای امنیت ملی یک بار دیگر در یادداشتی که در ایلنا منتشر شده تأکید کرد که تا بازگشت وضعیت فروش نفت و مبادلات بانکی ایران به شرایط قبل از خروج آمریکا از برجام، گام‌های پی در پی و مرحله به مرحله با توقف تعهدات برجامی مطابق بیانیه شورای عالی امنیت ملی ادامه خواهد یافت. سازمان انرژی اتمی اما اعلام کرده است که ظرفیت سانتریفیوژها افزایش نمی‌یابد و در نتیجه ایران قصد ندارد برجام را نقض کند.

محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران در سفرش به بغداد به کشورهای خلیج فارس پیشنهاد امضای پیمان منطقه‌ای عدم تجاوز را داد. گلف‌نیوز که در دبی منتشر می‌شود تیتر زد: «نه. ممنون آقای ظریف.» گلف‌نیوز نوشت:

«کسی خواهان جنگ در این منطقه نیست اما ایران باید به جای آن‌که کشورهای ما را مدام به تجاوز تهدید کند، بر مشکلات داخلی غم‌انگیز خود که قابل حل نیستند تمرکز کند.»

عربستان سعودی و اسرائیل با بند غروب برجام مخالف‌اند. بر  اساس این بند بعد از ۱۰ سال ایران می‌تواند سانتریفوژهای غنی‌سازی را افزایش دهد و پس از ۱۵ سال نیز اجازه دارد حجم اورانیوم کمتر غنی‌شده خود را زیادتر کند. نظارت بر برنامه موشکی سپاه هم یکی از موارد اختلاف ایران با آمریکا و سایر کشورهای حاشیه خلیج فارس است. رئیس جمهوری آمریکا در سفرش به ژاپن به تأکید گفت که خواسته‌اش تغییر رژیم ایران نیست، بلکه می‌خواهد مطمئن شود که ایران به سلاح هسته‌ای دست پیدا نمی‌کند.

تلویزیون ملی ژاپن اعلام کرد که آبه شینزو، نخست‌وزیر ژاپن در تدارک سفر به تهران برای دیدار با رهبر و رئیس جمهوری اسلامی ایران است. این سفر دو هفته دیگر انجام می‌شود. جان بولتون مشاور امنیت ملی ترامپ نیز در هفته جاری به ابوظبی امارات سفر می کند. اجلاس فوق‌العاده اتحادیه عرب پنجشنبه این هفته و اجلاس سازمان همکاری‌های اسلامی یک روز بعد از آن برگزار می‌شود. مکه میزبان هر دو اجلاس است.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.