ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

تمرکز بر حوادث کار در ایران در اجلاس آتی سازمان بین‌المللی کار ــ گفت‌و‌گو با بهروز نوایی

به گفته نوایی، در اجلاس آتی سازمان بین‌المللی کار بر حوادث کار در ایران تمرکز خواهد شد. در یک دهه گذشته بنا به آمار رسمی، یک هزار و ۶۰۰ کارگر در ایران در حوادث کار کشته شده‌اند. تعداد قربانیان عدم بهداشت و ایمنی کار شش برابر قربانیان مستقیم حوادث کار است.

صد و هشتمین کنفرانس سالانه سازمان بین‌المللی کار (آی ال او) از ۱۰ تا ۲۱ ژوئن در ژنو مقر اروپایی سازمان ملل با شرکت هیات‌هایی از سوی ۱۸۷ کشور عضو برگزار می‌شود. هیات‌ها شامل نمایندگان دولت‌ها، کارفرمایان و تشکل‌های کارگری هستند و بر سر روابط و استانداردهای بین‌المللی کار صحبت می‌کنند. یکی از مسائل مهم و حل‌نشده کارگران ایران حوادث کاری است که در کنفرانس سال جاری بر آن تمرکز خواهد شد. بهروز (علیرضا) نوایی از اتحاد بین‌المللی درحمایت از کارگران ایران در گفت‌و‌گو با «زمانه» می‌گوید بنا به آمار رسمی در یک دهه گذشته ۱۶۰۰۰ کارگر در ایران در حوادث کار کشته شده‌اند.

کنفرانس هر سال موضوع ویژه‌ای در ارتباط با روابط و استانداردهای کار را در دستور کار قرار می‌دهد. موضوع امسال مساله خشونت و اذیت و آزار در محل کار علیه زنان و مردان است.

دولت ایران به‌رغم عدم امضای چند مقاوله‌نامه آی ال اُو و عدم اجرای اغلب مقاوله‌نامه‌هایی که امضا کرده است، فعالانه در کنفرانس شرکت می‌کند و نمایندگان دولت و کارفرمایان لابی موثری را برای جلوگیری از طرح نام ایران بعنوان ناقض قوانین کار و تصویب بیایه علیه ایران سازمان می‌دهند. امسال نیز به روال سال‌های پیش جای نمایندگان واقعی کارگران ایران در کنفرانس خالی است و نمایندگان تشکل‌های به‌اصطلاح کارگری دست‌ساز جمهوری اسلامی در هماهنگی با وزارت کار در اجلاس شرکت می‌کنند.

اما به‌رغم تلاش حکومت و تشکل‌های دست‌ساز آن برای سرپوش گذاشتن بر نقض حقوق کارگران ایران، فعالان مستقل کارگری مداوما گزارش نقض حقوق کارگران ایران را در اختیار تشکل‌های کارگری جهان و سازمان بین‌المللی کار قرار می‌دهند.

در ارتباط با ایران، امسال مساله ایمنی کار بررسی خواهد شد. دو سال پیش سازمان جهانی کار از ایران گزارشی خواسته بود از کاربست مقاوله‌نامه در ارتباط با ایمنی محیط کار. امسال پاسخ ایران بررسی خواهد شد.

به گفته نوایی، ۱۶۰۰۰ کارگر در ایران در حوادث کار کشته شده‌اند. این تازه آمار رسمی پزشکی قانونی است. و تعداد قربانیان عدم بهداشت و ایمنی کار شش برابر قربانیان مستقیم حوادث کار است. آی ال او می‌خواهد بداند دولت ایران در زمینه اجرای مقاوله‌نامه‌های کار برای کاهش حوادث ناشی از کار چه اقدامی انجام داده است.

همزمان با روز جهانی کارگر هیاتی به ریاست بخش نظارت مقاوله‌نامه‌های سازمان جهانی کار به ایران سفر کرده بود. وزارت کار و خانه کارگر امسال تعدادی از نمایندگان شورای اسلامی کار نیشکر هفت‌تپه را به دیدار هیات آی ال او بردند تا نشان دهند در ایران تشکل‌های کارگری آزادند. این در حالی بود که اسماعیل بخشی نماینده کارگران نیشکر هفت تپه ماه‌هاست به جرم دفاع از حقوق کارگران در زندان به سر می‌برد و سایر اعضای سندیکا زیر فشار قرار دارند.

بهروز (علیرضا) نوایی می‌گوید این مانورها برای این است که شوراهای اسلامی کار نتوانستند خودشان را به عنوان تشکل‌های واقعی کارگری جا بزنند. تمام مانورهای روز جهانی کارگر خانه کارگر هم در همین راستا بود.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.