ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

تداوم توجه پنتاگون به چین و روسیه به جای تمرکز بر ایران

به نظر می‌رسد مقامات پنتاگون به اين جمعبند رسيده اند كه یک جنگ تازه در خاورمیانه، منافع آمریکا در آسیای شرقی را به خطر می‌اندازد.

پاتریک شاناهان، سرپرست وزارت دفاع آمریکا سه‌شنبه ۲۸ مه/۷ خرداد به آسیای شرقی سفر می‌کند تا در یک سخنرانی مهم سیاست‌های آمریکا در این منطقه را تبیین کند. با نظر به توجه استراتژیک مقرر آمریکا بر چین و روسیه و سرمایه‌گذاری در شرق آسیا، مقامات رسمی و کارشناسان می‌گویند تنش‌های میان آمریکا و ایران ممکن‌ است باعث انحراف توجه پنتاگون از استراتژی‌های دفاعی آمریکا شود.

شاناهان اواخر هفته جاری در کنفرانس امنیتی/دفاعی «شانگری‌لا» در سنگاپور سخنرانی بسیار مهمی را درباره سیاست‌های آمریکا درقبال چین و کشورهای آسیای شرقی و اقیانوسیه ایراد خواهد کرد. تنش با ایران نگاه‌های بیشتری را متوجه این سخنرانی کرده.

ژانویه ۲۰۱۸ ارتش آمریکا اعلام کرد که روسیه و چین اهداف جدید استراتژی دفاعی ملی ایالات متحده است. پس از نزدیک به یک دهه و نیم که تمرکز دولت آمریکا بر مبازره با شبه‌نظامیان اسلام‌گرا بود، اولویت‌های ارتش آمریکا به سمت دو قدرت بزرگ سوق داده شد.

پاتریک شاناهان، در اولین روز فعالیتش به عنوان کفیل وزارت دفاع از رهبران غیرنظامی ارتش آمریکا خواست تا تمرکز را بر روی «چین و مشخصاً چین» بگذارند. اما افزایش تنش‌ها با ایران در ماه‌های گذشته مانع از تمرکز بر جمهوری خلق چین شده است.

تنش با ایران، تهدیدی برای منابع آمریکا

ارتش آمریکا ایران به بهانه «تهدید ایران» که همچنان ماهیت آن نامشخص است علاوه بر اعزام ناو هواپیمابر یوس اسی آبراهام لینکلن، سامانه موشک‌های پاتریوت، چندین فرورند بمب‌افکن راهبردی‌ و ناوگان نظامی، قصد دارد ۱۵۰۰ نفر نیروی تازه‌نفس را به منطقه بفرستد. این رقم در مقایسه با ۷۰ هزار نیرویی که آمریکا پیش از این به خاورمیانه و افغانستان اعزام کرده ‌بود کم‌تعداد به‌نظر می‌رسد و برای تغییر سیاست آمریکا و دگرگونی در استراتژی متمرکز بر چین و روسیه کافی نیست اما ادامه تنش‌ با ایران ممکن است این تمرکز را برگرداند.

سه‌شنبه ۲۸ مه/ ۷ خرداد مارا کارلین یکی از مقامات سابق پنتاگون به خبرگزاری رویترز گفت:

«بهترین حالت برای نابود کردن استراتژی دفاعی ملی و خراب کردن  تمرکزی که بر رقابت طولانی‌مدت و آمادگی برای یک درگیری احتمالی با چین و روسیه بنا شده این است که یک جنگ دیگر را در خاورمیانه شروع کنیم.»

کارلین معتقد است اختلاف با ایران نه‌تنها می‌تواند پنتاگون را از استراتژی اصلی‌اش منحرف کند بلکه درگیرشدن در طرح‌ریزی برای ادامه تنش باعث اتلاف منابع آمریکا می‌شود.

یکی از مقامات رسمی دولت آمریکا که مایل به فاش شدن نامش نبوده نیز به رویترز گفته رهبران پنتاگون در حال بررسی تاثیر یک مناقشه درازمدت با ایران بر سیاست‌های راهبردی آمریکا درقبال روسیه و چین هستند. به گفته او آن‌ها امیدوارند که اقدامات بازدارنده‌ای که پنتاگون تاکنون انجام داده (فرستادن ناوگان جنگی به منطقه) بتواند برای پشت‌سرگذاشتن یک درگیری نظامی با ایران کافی باشد.

آمریکا زیر ذره‌بین چین و آسیای شرقی

شاناهان اواخر هفته جاری در کنفرانس امنیتی/دفاعی «شانگری‌لا» در سنگاپور سخنرانی بسیار مهمی را ایراد خواهد کرد. او قرار است چشم‌انداز سیاست‌های آمریکا برای کشورهای آسیای شرقی و اقیانوسیه را با تمرکز برچین تشریح کرده و مشخص کند آمریکا چه اقداماتی را برای اجرای استراتژی دفاعی ملی انجام خواهد داد. کارشناسان می‌گویند تنش با ایران تهدیدی برای تعهد آمریکا به متحدانش در شرق آسیا محسوب می‌شود و ممکن است آمریکا را از «رقابت بزرگ قدرت» منحرف کند.

شاناهان در سنگاپور با همتای چینی خود نیز دیدار می‌کند. او به‌عنوان سرپرست وزارت دفاع آمریکا در اولین سفرش به شرق آسیا به اندونزی، کره جنوبی و ژاپن نیز سفر خواهد کرد.

آبراهام دنمارک، یکی از دستیاران معاون سابق وزارت دفاع در امورشرق آسیا می‌گوید:

«متحدان آمریکا در آسیا همانند چین نسبت به درجه تمرکز آمریکا بر منطقه بسیار حساس‌اند. آن‌ها از نزدیک صحبت‌های ما، سرمایه‌گذاری‌هایمان و اعزام سرباز به هر منطقه‌ای خارج از آسیای شرقی را رصد می‌کنند و پایداری تعهدات آمریکا به شرق آسیا را زیر سؤال می‌برند.»

در شرایطی که روابط میان چین و آمریکا تحت‌الشعاع جنگ تجاری گسترده و رقابت شانه‌به‌شانه برای نفوذ نظامی در منطقه وارد بن‌بست شده، سخنرانی شاناهان زیر ذره‌بین خواهد بود.

یکی از مقامات رسمی وزارت دفاع آمریکا اما گفته سخنرانی شاناهان در سنگاپور بر ادامه تعهد آمریکا به کشورهای شرق آسیا تاکید خواهد کرد:

«ما به عنوان یک قدرت جهانی باید بتوانیم در مناطق زیادی حضور پیدا کنیم. اما این سفر به این اختصاص دارد که نشان بدهیم نتیجه تعهد ما به شرق آسیا چه بوده و این نتایج را برجسته کنیم.»

به گفته او پنتاگون گزارش تازه‌ای را نیز از استراتژی ارتش آمریکا در شرق آسیا، منتشر خواهد کرد که بخش‌هایی که آمریکا در آن‌ها در حال سرمایه‌گذاری ست و شرکای آمریکا در آن مشخص شده‌اند. البریج کولبای، مدیری که نقش اصلی در تغییر سیاست‌های دفاعی آمریکا ایفا کرده به رویترز گفت:

«چین می‌تواند دنیا را تغییر دهد. ما نمی‌توانیم شرق آسیا را از دست بدهیم. شرق آسیا به اندازه جواهر روی تاج برای ما باارزش است. بنابراین ما باید در خاورمیانه بمانیم اما دما (تنش) را پایین بیاوریم و منتظر علامت باشیم.»

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • Faryad

    قتلهای زنجیره‌ای دهه ۹۰ میلادی در سال‌های دهه ۹۰ میلادی شماری از چهره‌های سیاسی و روشنفکران منتقد در تاجیکستان به قتل رسیدند. صفرعلی کنجه‌یف، رئیس سابق پارلمان، آته‌خان لطیفی، روزنامه‌نگار و سیاستمدار معروف، محمد عاصمی، منهاج غلامف و یوسف اسحاقی، دانشمندان سرشناس، سیف رحیم‌زاد، نویسنده، فتح‌الله خان شریف‌زاده، مفتی سابق تاجیکستان از جمله این افراد بودند. در فیلم تهیه شده توسط وزارت کشور تاجیکستان حکومت ایران به حمایت مالی از قتل این افراد متهم شده است. در این فیلم سه فرد بازداشت شده "اعتراف" می‌کنند که در دهه ۱۹۹۰ با کمک حزب نهضت اسلامی تاجیکستان به ایران رفتند و آموزش عملیات تروریستی دیدند.

  • Hasani

    ظاهرا ترامپ با بی بی سی و نایاک مشورت کرده و به صف استمرار طلبان جان کری و اوبامایی پیوسته ؟!

  • farid

    حکومت اسلامی عنوان کتاب خمینی بود که همان حکومت مشروعه شیخ نوری ضد جریان مشروطه خواهی در140 سال پیش و کودتای ضد مصدق کاشانی و چماقداران فداییان اسلام بود. بعدا در کودتای طالبانی۵۷ برای فریب مردم در رفراندم ٬ کلمه حکومت را حذف و جمهوری را جایگزین کردند….. که همه طبق قانون اساسی شان همان حکومت ولایت مطلق فقیه میباشد که در پاریس مورد تایید کارتر و شرکا قرار گرفته بود تا جزیره ثبات خاور میانه و شمال افریقا را به میدان حنگ و ترور تبدیل نمایند…… انموقع که خبرنگار بی بی سی در اخرین مصاحبه شاه ، از سخن شاه بر ادامه افزایش قیمت نفت و اینکه نفت ایران تمام شدنی است و از سرمایه ملی باید برای پیشرفت کشور استفاده شود٬ عصبانی شده باید میفهمیدیم که بزودی خبری خواهد شد....... وبعدا بی بی سی تصویر امام را در ماه کشف کردو تا حالا که حزب اله به دفتر بی بی سی بیروت در سال نو میلادی ۲۰۱۵ گل سرخ میفرستد وخانم مجری بی‌بی‌سی فارسی در برنامه که درباره قتل‌های زنجیره‌ای بود، به فرج سرکوهی، نویسنده مخالف جمهوری اسلامی می‌گوید که سیستم‌های امنیتی در هیچ کجای جهان «علیه السلام» نیستند و «چرا جمهوری اسلامی نباید آدم بکشد!؟»و مخبر زن بی بی سی با حجاب اسلامی مراسم دولتی پیاده روی کربلا را زنده گزارش میکند ! 40 سال گذشته و مردم ایران و منطقه در این مدت تاوان سخت و دردناکی راپس داده اند…. حالا غرب و چین وژاپن بخاطر وجود برکت حکومت اسلامی بشکه نفت را زیر 40دلار میخرند و میلیاردها دلار اسلحه به کشورهای منطقه میفروشند وبه دزدان حکومتی اقامت میدهندتا پترودلارها به کشورشان برگردد.