ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

آمادگی ایران برای گفت‌وگو با کشورهای عربی خلیج فارس - تکرار اتهامات بولتون در امارات

معاون سیاسی وزیر خارجه ایران در گفت‌وگو با وزیر خارجه قطر مذاکره با آمریکا را رد کرد اما خواهان گفت‌وگو با کشورهای حاشیه خلیج فارس شد. بولتون به امارات رسید.

معاون سیاسی وزیر خارجه ایران در دیدار و گفت‌وگو با معاون نخست وزیر و وزیر خارجه قطر از آمادگی ایران برای گفت‌وگو با کشورهای حاشیه خلیج فارس در جهت تنش‌زدایی از بحران خبر داد. در همان حال جان بولتون، مشاور امنیت ملی رئیس جمهوری آمریکا وارد امارات متحده عربی شد و ایران  را متهم به دست داشتن در حادثه نفت‌کش‌های بندر فجیره امارات کرد.

سه‌شنبه ۲۸ مه/ ۷ خرداد، دوحه: دیدار سید عباس عراقچی، معاون سیاسی وزیر خارجه ایران با شیخ محمد بن عبدالرحمن آل ثانی، وزیر خارجه و معاون نخست‌وزیر قطر (عکس: پاد)

سید عباس عراقچی، معاون سیاسی وزیر خارجه ایران در آخرین مقصد سفر منطقه‌ای خود با شیخ محمد بن عبدالرحمن آل ثانی، وزیر خارجه و معاون نخست‌وزیر قطر دیدار و گفت‌وگو کرد. وزارت خارجه قطر با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که طرفین از بالا گرفتن تنش‌ها در منطقه خلیج فارس اظهار نگرانی کرده‌اند.

خبرگزاری‌های داخلی گزارش داده‌اند که سید عباس عراقچی در این دیدار با اشاره به سیاست فشار حداکثری و تحریم‌های آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران گفت:

«استقرار و امنیت کامل زمانی در منطقه شکل می‌گیرد که امنیت ملی و منافع اقتصادی همه کشورها تأمین شود.»

عراقچی در دیدار با وزیر خارجه قطر آمریکا و اسرائیل را متهم به تنش‌آفرینی در منطقه خلیج فارس کرد و اعلام کرد که هرگونه مذاکره ایران با آمریکا میسر نیست. معاون وزیر خارجه ایران در مقابل از گفت‌وگو با کشورهای خلیج فارس استقبال کرد و گفت:

« با ساز و کارهایی همچون تشکیل مجمع گفت‌وگوهای منطقه‌ای در خلیج فارس و امضای پیمان عدم تجاوز می‌توان راه‌های اعتمادسازی و تعامل سازنده بین کشورهای همسایه را هموار کرد.»

در این دیدار شیخ محمد بن عبدالرحمن آل ثانی با استقبال از رایزنی‌ها و دیدارهای عالی بین دو کشور، از «شرایط سخت» به وجود آمده در منطقه ابراز نگرانی کرد و خواهان استمرار رایزنی و گفت‌‌وگو بین دو کشور شد.

نخستین بار محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران در سفرش به بغداد به کشورهای خلیج فارس پیشنهاد امضای پیمان منطقه‌ای عدم تجاوز را داد. گلف‌نیوز که در دبی منتشر می‌شود روز گذشته تیتر زد: «نه. ممنون آقای ظریف.» گلف‌نیوز نوشت:

«کسی خواهان جنگ در این منطقه نیست اما ایران باید به جای آن‌که کشورهای ما را مدام به تجاوز تهدید کند، بر مشکلات داخلی غم‌انگیز خود که قابل حل نیستند تمرکز کند.»

سفر بولتون به امارات قبل از برگزاری دو اجلاس در مکه

در همان حال جان بولتون، مشاور امنیت ملی رئیس جمهوری آمریکا روز گذشته وارد امارات متحده عربی شد. بولتون با انتشار پیامی در توییتر اعلام کرد که چهارشنبه ۲۹ مه/ ۸ خرداد با مقام‌های امارات درباره «مسائل جاری و مهم مربوط به منطقه» دیدار و گفت‌وگو می‌کند.

یکی از این مسائل حادثه خرابکاری در چهار نفت‌کش از جمله دو نفت‌کش سعودی در بندر فجیره امارات است. کارشناسان سعودی،‌ آمریکایی،‌ فرانسوی و نروژی در تحقیقات پیرامون حادثه نفت‌کش‌ها مشارکت دارند، گزارشی از این حادثه تقدیم سازمان ملل شده و دولت امارات هم از تحقیقات مستقل استقبال کرده است. ارتش آمریکا اما از قبل اعلام کرده که سپاه پاسداران در حادثه نفت‌کش‌های فجیره دست داشته است. وزارت خارجه ایران حوادث روز یکشنبه ۱۲ مه/ ۲۲ اردیبهشت برای نفت‌کش‌ها در دریای عمان را نگران‌کننده و تأسف‌بار دانست و خواهان روشن شدن ابعاد دقیق این حادثه شد.

به گزارش خبرگزاری «آسوشیتدپرس» جان بولتون چهارشنبه ۲۹ مه/ ۸ خرداد در جمع خبرنگاران در ابوظبی گفت:

«تقریباً مطمئنیم که این حمله از سوی ایران و با استفاده از مین‌های دریایی انجام شده است.»

مشاور امنیت ملی ترامپ مدرکی برای اثبات اتهاماتش علیه ایران ارائه نکرد. او گفت:

«خبر داریم که حمله ناموفقی نیز به شهر بندری ینبع در عربستان سعودی، همزمان با حملات پهپادی و انفجارهای فجیره انجام شده است.»

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا در سفر اخیرش به ژاپن خواهان گفت‌وگو با ایران درباره برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی شد. اجلاس فوق‌العاده اتحادیه عرب پنجشنبه ۳۰ مه/ ۹ خرداد و اجلاس سازمان همکاری‌های اسلامی یک روز بعد از آن برگزار می‌شود. مکه میزبان هر دو اجلاس است. یکی از نگرانی‌های عمده کشورهای خلیج فارس بند غروب برجام است که بر اساس آن ایران می‌تواند بعد از ۱۰ سال تعداد  سانتیرفیوژهای خود را افزایش دهد.

بولتون در جمع خبرنگاران درباره احتمال خروج ایران از توافق هسته‌ای گفت:

«دلیلی ندارد که آنها این کار را انجام دهند [از برجام خارج شوند]. مگر اینکه بخواهند زمان رسیدن به سلاح اتمی را کوتاه کنند.»

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.