ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

بازرس مولر: قانون اساسی اجازه طرح دادخواست علیه رئیس جمهوری را نمی‌دهد

بازرس ویژه درباره تحقیقات دخالت روسیه در انتخابات ۲۰۱۶ آمریکا اعلام کرد دفتر خود را می‌بندد و از وزارت دادگستری آمریکا نیز استعفا می‌دهد. ترامپ گفت: متشکرم.

رابرت مولر، بازرس ویژه درباره تحقیقات دخالت روسیه در انتخابات ۲۰۱۶ آمریکا اعلام کرد که بر اساس قانون اساسی ایالات متحده آمریکا او نمی‌تواند رئیس جمهوری را متهم به اقدامی خلاف قانون کند.  ترامپ با انتشار پیامی اعلام کرد که «بی‌گناهی یک نفر» اثبات شد.

۲۲ ژانویه ۲۰۱۹: رابرت مولر، بازرس ویژه تحقیقات دخالت روسیه در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در حلقه‌ای از محافظانش (عکس: آرشیو)

رابرت مولر، بازرس ویژه درباره تحقیقات دخالت روسیه در انتخابات ۲۰۱۶ آمریکا در نخستین نشست خبری خود که چهارشنبه ۲۹ مه در طبقه هفتم وزارت دادگستری آمریکا برگزار شد، بخش بزرگی از گزارش خود را که به شکل سانسور شده برای اولین بار ۱۸ آوریل سال جاری منتشر شده بود تکرار کرد.

مولر یادآوری کرد که دفتر تحقیقات او به عنوان بازرس ویژه «مدارک کافی» برای اثبات این اتهام که دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری با روسیه تبانی کرده، به دست نیاورده و بنابراین نمی‌توان نتیجه انتخابات را باطل اعلام کرد. مولر اما تأکید کرد که او موفق نشده اثبات کند که رئیس جمهوری آمریکا مانع از تحقیقات در این پرونده نشده است.

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا با انتشار پیامی در واکنش به نشست خبری بازرس مولر  نوشت:

«گزارش مولر هیچ تغییری نکرد. مدارک کافی وجود ندارد و به همین سبب در کشور ما یک نفر بی‌گناه است. پرونده بسته شد. متشکرم.»

بازرس مولر ۲۲ مارس به تحقیقات خود پایان داد و گزارش محرمانه ۴۰۰ صفحه‌ای خود را به ویلیام بار، دادستان کل سپرد. بار سپس در نامه‌ای به کنگره اعلام کرد که بازرس ویژه مدرکی مبنی بر تبانی دونالد ترامپ و هیچیک از دستیارانش با روسیه در جریان انتخابات سال ۲۰۱۶ ریاست جمهوری آمریکا نیافته است. او همچنین درباره اتهام «ممانعت از اجرای عدالت» که علیه ترامپ مطرح شده بود، این جمله‌ها را از گزارش مولر نقل کرد: «در حالیکه این گزارش به این نتیجه نرسیده که رئیس جمهوری مرتکب جرمی شده است، در عین حال او را تبرئه نیز نمی‌کند.»

رابرت مولر در نشست خبری چهارشنبه ۲۹ مه خود در وزارت دادگستری آمریکا درباره گزارشی که در اختیار دادستان کل قرار داد گفت:

«ما هر کلمه گزارش را با دقت انتخاب کردیم و خود گزارش به اندازه کافی گویاست و این گزارش شهادت من است.»

مولر یادآوری کرد که در برابر نمایندگان کنگره آمریکا هم از آنچه که در گزارش او به دادستان کل آمده، چیزی بیشتر نخواهد گفت.

مولر گفت بر اساس قانون اساسی آمریکا، رئیس جمهوری را نمی‌توان تا وقتی که بر مسند ریاست جمهوری تکیه داده است به ارتکاب یک جرم متهم کرد. حتی اگر دادخواست محرمانه بماند، طرح اتهام علیه رئیس جمهوری بر اساس قوانین آمریکا غیر قانونی است. مولر گفت:

«بنابراین طرح دادخواست علیه رئیس جمهوری به عنوان یک گزینه مطرح نبود.»

مولر اما توضیح داد که به رغم چنین منعی، این امکان وجود داشت که در صورت وقوع جرم، شکایت کیفری علیه نزدیکان رئیس جمهوری مطرح شود. مولر درباره این احتمال که اگر قانون اساسی آمریکا اجازه طرح دادخواست علیه رئیس جمهوری آمریکا را نمی‌داد، آنگاه آیا ممکن بود ترامپ به اتهام تبانی با روسیه محاکمه شود، سکوت کرد. با این‌حال مولر تلویحاً اعلام کرد که قانون‌گذاران آمریکایی می‌توانند اتهامات رئیس جمهوری را همچنان پیگیری کنند.

مولر در این نشست خبری اعلام کرد که دفتر تحقیقات را می‌بندد، از وزارت دادگستری استعفا می‌دهد و زندگی شخصی خود را از سر می‌گیرد.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • شهرام ارشدنژاد

    این قانون اساسی نیست که اجازه بدهد یا ندهد. اصلا قانون اساسی ماده‌ای در این باره ندارد که بگوید رییس جمهور ورای قانون است. این را مترجمان به اشتباه به فارسی می‌نویسند. آنچه مولر گفته این است که آیین‌نامه درونی وزارت دادگستری مانع اتهام زنی و محاکمه رییس جمهورِ نشسته است. اگر نه، روح قانون اساسی امریکا دشمن سلطنت مطلقه فردی است.