ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

خامنه‌ای: مذاکره با آمریکا مثل «خواستگاری» است که جواب نه می‌شنود

خامنه‌ای گفت جمهوری اسلامی بر سر «مسائل ناموسی انقلاب» مذاکره نمی‌کند. به گفته خامنه‌ای تنها راه اعمال «فشار» با تکیه بر برجام است.

در سخنان چهارشنبه ۸ خرداد علی خامنه‌ای در جمع گروهی از «استادان، نخبگان و پژوهشگران دانشگاه‌ها»، «مذاکره» کلمه‌ای بود که بارها تکرار شد. رهبر جمهوری اسلامی گفت ایران با «مذاکره با اروپایی‌ها و دیگران» مشکلی ندارد. بحث بر سر مذاکره با آمریکاست. در مذاکره با آمریکا هم جمهوری اسلامی بر سر «مسائل ناموسی انقلاب» مذاکره نمی‌کند.

چهارشنبه ۸ خرداد: علی خامنه‌ای در جمع گروهی از «استادان، نخبگان و پژوهشگران دانشگاه‌ها»

حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی چند ساعت قبل از سخنرانی خامنه‌ای اعلام کرد که اگر آمریکا به برجام بازگردد، راه‌های مذاکره مسدود نیست. سید عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه از آمادگی ایران برای گفت‌وگو با کشورهای خلیج فارس خبر داده بود و سید عباس موسوی، سخنگوی وزارت خارجه نیز اعلام کرد «صبر و راهبردی و آمادگی دفاعی» استراتژی ایران در مقابله با تنش کنونی ایران و آمریکاست. علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی در سخنانی که غروب چهارشنبه ۸ خرداد در جمع گروهی از «استادان، نخبگان و پژوهشگران دانشگاه‌ها» ایراد کرد، این معنا را به «خواستگاری» تشبیه کرد:

«ما درباره‌ مسائل ناموسی انقلاب مذاکره نمی‌کنیم: درباره‌ توانایی نظامی مذاکره نمی‌کنیم. معنی مذاکره در این مسئله، معامله است. یعنی از توانایی دفاعی‌تان کوتاه بیایید. مذاکره درباره‌ این‌جور مسائل، دو کلمه است: آنها می‌گویند این را می‌خواهیم، ما می‌گوییم نه! مثل قضیه‌ آن خواستگاری که از او پرسیدند چه شد؟ گفت همه چیز پیش رفته غیر از دو چیز: ما می‌گوییم دختر شما را می‌خواهیم و آنها می‌گویند غلط می‌کنید!»

خامنه‌ای در ادامه سخنانش از «مذاکره» در مفهوم «خواستگاری» به «فشار» راه برد، کنایه‌ای از اعمال سیاست «فشار حداکثری» دولت ترامپ در مقابله با نفوذ منطقه‌ای جمهوری اسلامی و برنامه موشکی سپاه پاسداران:

«آمریکایی‌ها "فشار" در اینجا برایشان راهبرد است: یک تاکتیک هم دارند به اسم مذاکره؛ فشار می‌آورند تا طرف خسته شود و بعد می‌گویند حالا مذاکره کنیم.»

پیشنهاد خامنه‌ای اعمال فشار متقابل بود با تکیه بر کاهش گام به گام تعهدات ایران در برنامه جامع اقدام مشترک (برجام):

«تنها راه ما این است که ما در مقابل فشارهای آمریکا از ابزارهای فشاری که داریم استفاده کنیم. این ابزارها هم برخلاف تبلیغ آنها نظامی نیست ـ البته لازم باشد از اهرم نظامی هم استفاده می‌کنیم ـ ولی همین کاری که شورای امنیت ملی کرد و گفتند ما تعهداتمان را در این بخش عملی نمی‌کنیم و از تعهدمان خارج می‌شویم، کار درستی بود.»

چهارشنبه ۱۸ اردیبهشت شورای عالی امنیت ملی در سالگرد خروج آمریکا از توافق هسته‌ای با صدور بیانیه‌ای خطاب به کشورهای عضو برجام اعلام کرد: جمهوری اسلامی ایران محدودیت‌های مربوط به نگهداری ذخایر اورانیوم غنی‌شده و ذخایر آب سنگین را رعایت نمی‌کند. شورای عالی امنیت ملی به کشورهای باقیمانده در برجام ۶۰ روز فرصت داده که به تعهدات خود به ویژه در حوزه‌های بانکی و نفتی عمل کنند. در غیر اینصورت در مرحله بعدی ایران رعایت محدودیت‌های مربوط به سطح غنی‌سازی اورانیوم و اقدامات مربوط به مدرن‌سازی رآکتور آب سنگین اراک را نیز متوقف خواهد کرد. این به معنای نقض برجام است.  جان بولتون، مشاور امنیت ملی ترامپ بعد از ظهر چهارشنبه ساعتی قبل از سخنرانی خامنه‌ای تلویحاً ایران را متهم کرد که با کاهش سطح تعهدات خود در برجام در پی دستیابی به سلاح هسته‌ای است. خامنه‌ای گفت:

توانایی ما هسته‌ای و علمی است و دنبال سلاح هسته‌ای هم نیستیم؛ نه به‌خاطر تحریم و آمریکا، بلکه به‌خاطر مبنایمان که حرام می‌دانیم از نظر فقهی و شرعی. بعضی‌ها هم گفتند که سلاح هسته‌ای تولید کنیم ولی مصرف نکنیم. این هم اشتباه است، چون با هزینه‌ بالا تولید می‌کنیم ولی استفاده نمی‌کنیم و طرف هم می‌داند که ما استفاده نمی‌کنیم و این برای ما دیگر تأثیری ندارد.»

رهبر جمهوری اسلامی چشم‌اندازی از اعمال فشار بر سایر طرف‌های برجام برای عمل به تعهدات مالی و بانکی خود در قبال ایران را هم پیش روی مسئولان گذاشت:

 «فعلاً مصوبه‌ شورای عالی امنیت ملی که اجرا می‌شود کافی است. اگر مقتضی شد بعداً از اهرم‌های بعدی استفاده خواهیم کرد.»

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • عسگر

    شیطان کوچک (جمهوری اسلامی) بهترین هدیه به شیطان بزرگ (آمریکا) است, این خواستگار بازی های و عشوه آمدن ها فقط بر سر تعیین نرخ است. بزرگترین وحشت غرب و آمریکا از یک سیستم واقعا مردم سالارانه و دمکراتیک در ایران است که میتواند الگویی "خطرناک" برای دیگر کشورهای منطقه و خصوصا شیخ نشینها باشد. سهم اقتصاد ج.ا. از اقتصاد و مبادلات جهانی یک دهم درصد است. آمریکا حدود ۲۳ درصد اقتصاد جهان را اداره می کند و هنوز بزرگترین قدرت اقتصادی جهان است. این فقط نشانهء از افول و گُه گیجه دولتهای مختلف آمریکاست که تا به حال از پس چند تا آخوند بچه باز تریاکی بر نیامده اند.

  • آ.بزرگمهر

    حکومت دینی ایران ، عجوزه ای ست که توقع بیجا دارد. تا دین از حکومت جدا نشود. این وطن وطن نشود.

  • sattar beheshti

    قتلهای زنجیره‌ای دهه ۹۰ میلادی در سال‌های دهه ۹۰ میلادی شماری از چهره‌های سیاسی و روشنفکران منتقد در تاجیکستان به قتل رسیدند. صفرعلی کنجه‌یف، رئیس سابق پارلمان، آته‌خان لطیفی، روزنامه‌نگار و سیاستمدار معروف، محمد عاصمی، منهاج غلامف و یوسف اسحاقی، دانشمندان سرشناس، سیف رحیم‌زاد، نویسنده، فتح‌الله خان شریف‌زاده، مفتی سابق تاجیکستان از جمله این افراد بودند. در فیلم تهیه شده توسط وزارت کشور تاجیکستان حکومت ایران به حمایت مالی از قتل این افراد متهم شده است. در این فیلم سه فرد بازداشت شده "اعتراف" می‌کنند که در دهه ۱۹۹۰ با کمک حزب نهضت اسلامی تاجیکستان به ایران رفتند و آموزش عملیات تروریستی دیدند.

  • farid

    خامنه‌ای: درباره مسائل ناموسی انقلاب مذاکره نمی‌کنیم ! ناموس انقلاب : اعلام همه جنبه‌های نظامی فعالیت‌های هسته‌یی قبلی‌. قطع کامل غنی‌سازی و بازپردازی پلوتونیم وبستن رآکتور آب سنگین دسترسی بی‌قید و شرط بازرسان آژانس اتمی به همه پایگاهها . توقف توسعه برنامه موشکی بالستیک و پرتاب موشکهایی که قابلیت حمل سلاح هسته‌یی دارند آزاد کردنهمه شهروندان آمریکا و دیگر کشورهای هم‌پیمان. قطع حمایت از "گروه‌های تروریستی" ، از جمله شبه‌نظامیان شیعه عراق - حوثی‌های یمن - طالبان و دیگر گروه‌های تروریستی در افغانستان حزب‌الله لبنان، حماس و جهاد اسلامی. به‌رسمیت شناختن استقلال عراق. خروج از سوریه قطع حمایت نیروی قدس سپاه از گروه‌های تروریستی و هم‌پیمانان شبه‌نظامی‌اش. پایان به تهدید همسایگانش که بیشترشان هم‌پیمان آمریکا هستند از جمله تهدید ویران‌کردن اسراییل و پرتاب موشک به عربستان و امارات!

  • کارگر تبعیدی

    سایت زمانه لطفن این خبر را درج کنید. و نیز بامداد سەشنبە ھفتم خرداد مزدوران اشغالگر حشد شعبی و سپاه پاسداران در سە چومان کوردستان گروھی از کولبران کورد را بدون ھیچ اخطاری ھدف رگبار گلولە قرار دادند کە تاکنون خبر جان باختن دو نفر از آنها منتشر شده و سە نفر دیگر نیز در آب غرق شده اند. اشغالگران جمهوری اسلامی سالها است که به این کشتار ادامه میدهند. کارگران و زحمتکشان باید به این جنایات رژیم بشدت اعتراض کنند. مرگ این عزیزان، خانواده های زیادی را داغدار میکند. در سال ١٣٩٧ بیش ٢٥٠ نفر از کولبران کورد کشته شده اند و ده ها نفر معلول و از کار افتاده اند. در سال جاری تا کنون بیش از ٥٠ کولبر کشته شده و تعدادی بیشتر معلول شده اند. در میان کولبران، جوانان تحصیل کرده و بیکار زیادی که هیچ امکانی برای امرار معاش ندارند ناچار به این کار خطر ناک تن میدهند. حق تعیین سرنوشت حق مسلم ملتهای تحت ستم میباشد. کوردستان گورستان فاشیستهای اشغالگر.

  • کیوان

    آیت الله العظمی ... مرجع تقلید مسلمانان جهان ... رهبر فرزانهء انقلاب ... ....... بعد از این همه سال هنوز نمیتواند فقط برای یک خطبه هم شده محترمانه سخن بگوید : مسائل ناموسی انقلاب ... تو غلط میکنی خواستگاری آمدی .... .........