ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

وکیل محمد علی نجفی: در قتل میترا استاد سوءنیت نبود

لاله عقبایی، وکیل شهردار سابق تهران ادعا کرد که محمد علی نجفی قصد کشتن همسر دومش را نداشت. خشونتی بود که اتفاق افتاد.

لاله عقبایی، وکیل محمد علی نجفی در گفت‌وگو با رسانه‌های داخلی ادعا کرد که شهردار سابق تهران در قتل همسر دومش «سوءنیت» نداشت.

محمد علی نجفی، شهردار سابق تهران در دادسرای جنایی

محمد علی نجفی، سیاستمدار ۶۷ ساله و یکی از شخصیت‌های برجسته اصلاح‌طلبان سه‌شنبه گذشته با کت و شلواری آراسته بر تن و لبخندزنان با مراجعه به پلیس آگاهی، هنگام صرف چای با افسر پلیس و بدون دستبند به قتل همسر دومش اعتراف کرد. نجفی اعتراف کرد که شامگاه دوشنبه به دلیل آنکه میترا استاد راضی به طلاق نبود، با سلاح کمری در حمام، در یک درگیری فیزیکی با شلیک گلوله او را به قتل رسانده است. نجفی در حین اعترافاتش ادعا کرده بود که قصد شلیک نداشته. این تصاویر از سیمای جمهوری اسلامی پخش شد و در رسانه‌ها هم به طرز گسترده‌ای بازتاب یافت.«شلیک به قلب اصلاحات» و «سرنوشت تلخ یک تکنوکرات» از تیترهای اول روزنامه‌های تهران بود.

لاله عقبایی، وکیل محمد علی نجفی، پنجشنبه ۹ خرداد در گفت‌وگو با رسانه‌های داخلی گفت:

«مسئله بارز این است که ایشان قصد ارتکاب جرم و سوءنیتی برای ارتکاب این قتل نداشتند. پس از ارتکاب قتل نیز خودشان با پای خودشان به اداره آگاهی مراجعه کرده و خود را به مأموران معرفی کردند همه این رفتارها نشانگر حسن نیت ایشان است. امیدواریم با بررسی اظهارات محمد علی نجفی نتیجه‌گیری بازپرس پرونده بر غیر عمد بودن قتل باشد زیرا محمد علی نجفی قصد قتل نداشت و غیر عمد میترا استاد کشته شده است.»

خشونت خانگی در چهاردیواری‌های اختیاری

عفو بین‌الملل اعلام کرده است که به سبب تبعیض نهادینه در قانون طلاق در ایران، زنان ایرانی انواع خشونت‌های خانگی را متحمل می‌شوند. به گزارش تسنیم تنها در سال ۹۵ تعداد ۱۳۳۷۰ مورد آزار همسر به اورژانس گزارش شده. درصد بالایی از قتل‌ها مربوط به نزاع خانوادگی بین زن و شوهر بوده است. سازمان بهزیستی اعلام کرده که در استان تهران که به نسبت سایر استان‌ها از نظر خشونت خانگی وضع نسبتاً بهتری دارد، دست‌کم یک سوم زنان در معرض خشونت هستند. به گفته محمدعلی اسفنانی، سخنگوی کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس میزان مرگ ناشی از خشونت در زنان ۱۵ تا ۴۴ سال با میزان مرگ از سرطان برابر است.

لایحه تأمین امنیت اجتماعی زنان در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید، اما با کارشکنی صادق لاریجانی، رئیس سابق قوه قضائیه این لایحه معطل ماند و سرانجام به رهبر جمهوری اسلامی سپرده شد. زهرا آیت‌اللهی، رئیس شورای فرهنگی اجتماعی زنان شورای عالی انقلاب فرهنگی در انتقاد از این لایحه در روزنامه کیهان نوشته بود:

«چهاردیواری دیگر اختیاری نیست و باید چشمان و دستانی از قانون و قاضی مراقب باشد تا در خانواده کسی به زن نگوید بالای چشمت ابروست.»

رد پای نهادهای اطلاعاتی

محمد علی نجفی بعد از اعتراف به قتل همسر دومش در حمام، چهارشنبه ۸ خرداد این بار با لباس زندان و با دستبند در دادسرای جنایی تهران حاضر شد. او مقابل دوربین تلویزیون گفت:

«همسرم صدای مرا برای نهاد‌های امنیتی کشور ارسال می‌کرد. بر سر همین موضوع با ایشان به شدت درگیری داشتیم. یک نهاد تماس‌های مرا شنود می‌کرد و در اختیار همسرم قرار می‌داد که در این خصوص شکایت کردم، اما این موضوع انگیزه قتل نبوده است.»

مدیریت قالیباف در زمان حضور او در شهرداری در معرض انتقادهای گوناگون، از جمله اتهام‌های جدی فساد مالی قرار داشت. با این حال، طرح تحقیق و تفحص از شهرداری تهران با حمایت اصول‌گرایان از او در مجلس شورای اسلامی مسکوت ماند. محمد علی نجفی هم که وعده داده بود به این پرونده رسیدگی کند فروردین ۹۷ مجبور به استعفا شد. دستیار ویژه وزیر اطلاعات پنجشنبه ۹ خرداد اعلام کرد که میترا استاد هیچگونه ارتباط و همکاری با وزارت اطلاعات نداشت.

لاله عقبایی، وکیل محمد علی نجفی درباره ارتباط میترا استاد با نهادهای اطلاعاتی گفت:

«در این خصوص همان سخنان آقای نجفی به نظر کافی است.»

وکیل نجفی همچنین اعلام کرد هنوز اقدامی برای دلجویی از خانواده میترا استاد انجام نشده اما به گفته این وکیل دادگستری «به حتم تلاش برای دریافت بخشش و گذشت» صورت خواهد گرفت.

به گفته عقبایی هنوز تاریخ بازپرسی دوم مشخص نشده است.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • حسنک

    رسول خان "نخبه بودن" در جمهوری جهنمی اسلامی چیزی است معادل نخبه بودن در آلمان هیتلری, یا نخبه بودن در رژیم ستم شاهی. این "نخبه" که شما چنین وقیحانه از او دفاع میکنید از دوران ریاست در دانشگاه شریف, تا تعطیلی اجباری دانشگاه ها در ایران, تا خصوصی کردن آموزش و پرورش هیچ کاری نکرد جز تیشه به ریشه زدن زندگی دانشجویان و دانش آموزان ایرانی و نابودی گام به گام سیستم آموزشی در ایران. تازه اگر طبق گفتهء شما این خانوم آنچنان و اینچنین (که آنقدر گستاخانه بوده که جایش فقط سه نقطه آورده شده) بوده, این چه "نخبهء" است که چنین همسری را برمیگزیند؟ طبق معمول برای فاطمه کماندو های سایبری هیچ منطق و استدلالی در میان نیست جز نفرت از زنان, دفاع از مردان آدمکش و به هر قیمت دفاع از مهره های یک سیستم جهنمی.

  • پرستو روی شانه چه کسی نشسته؟

    از دولتمردان گرفته تا قانونگذاران و قضات و سرداران و امرا و از مکلا گرفته تا معمم، مسئولی که در جمهوری اسلامی آلوده به چنین روابطی نباشد، مصداق «النادر کالمعدوم» است. پس برای دستگاههای اطلاعاتی خارجی چه کاری آسانتر از تخلیه اطلاعاتی این مسئولان و واداشتنشان به برآوردن خواسته هایشان؟ در این میانه، عده ای هم از آب گل آلود ماهی گرفته و تک تک مسئولان جمهوری اسلامی را هم که کارشان به رسوایی کشیده، قربانی پرستوها معرفی کرده اند. خیر. این آقایان اگر زیپ شلوارشان خراب است، خود را مشغول الذمه پرستوها نکنند. در مورد خیلی از اینها برعکس است و زمانی بود که کار دستگاههای اطلاعاتی، دور کردن پرستوها از دور و بر همین آقایان بود. البته پرستو نامیدن معشوقگان این آقایان، ظلم به پرنده زیبا و ظریفی چون پرستوست. همه جای دنیا، هر از گاهی روابط آن چنانی مسئولان و مقامات مملکتی از پرده برون می افتد. اما تفاوت مهم اینها با کارگزاران نظام ولائی و اسلامی حاکم بر ایران این است که اینها معشوقه هایشان را بر نهادهای تحت مدیریتشان حاکم نمی کنند، پست و مقام برایشان نمی تراشند و آنها را مشاور و بازرس و مدیر نمی کنند. مدیرانی را در جمهوری اسلامی می شناسم که تصمیمهای اداری را با نظر معشوقه هایشان می گرفتند و با خود می گفتم لابد وقتی این آقا رئیس جمهور شود، کابینه اش را فلان دختری خواهد چید که تا دیروز سر چهار راهها مشغول اتو زدن بود.

  • پرستو روی شانه چه کسی نشسته؟

    فرض کنیم میترا استاد، پرستو بوده. این پرستو روی شانه چه کسی نشسته؟ کسی که زمانی که نطفه میترا استاد بسته شده، وزیر بوده، کسی که از پدرش هشت سال بزرگتر بوده، کسی که دانش آموز و دانشجوی نخبه این مملکت بوده، در یکی از معتبرترین نهادهای علمی جهان تحصیل کرده، آن هم در رشته ریاضیات، همین رشته را هم سالها در دانشگاههای مهم مملکت تدریس کرده و در این روزها چه خطابه ها که در وصف دانش و هوش او می سوايند. آقای نجفی با نزدیک به چهل سال سابقه مدیریتی، آن هم مدیریت نهادهایی عظیم چون وزارت آموزش و پرورش با هفتصد هزار کارمند، با آن همه هوش و درایت و کیاست، نتوانسته تشخیص دهد که این میترا خانم، «پرستو» است. بدتر اینکه او را عقد هم کرده است. آن هم با مهریه نجومی به تاریخ تولد آن بانو. وقتی نجفی که این روزها علاوه بر هوش و کیاست و درایتش، در پاکدستی و خوشنامی اش هم خطابه ها می سرایند، چنین به تله می افتد، وای به حال بقیه مسئولان نظام که چنین اوصافی ندارند. می گویند میترا استاد مأمور بوده که با به دام انداختن محمدعلی نجفی اسرار و اسنادی به دست بیاورد و ابزاری شود برای تهدید او تا به خواسته هایی تن بدهد. بسیار خوب، وقتی محمدعلی نجفی با اوصاف فوق الذکر در دام میترا استاد بیفتد، اگر فلان سرویس اطلاعاتی خارجی برای مسئول دیگری که نصف این اوصاف را ندارد، پرستویی در حد جنیفر لارنس بفرستد، چه خواهد شد؟

  • غسل تعمید

    در کنار غسل تعمید های این روزهای نجفی موارد زیر هم از کارنامه کاریشان کم رنگ شده بود که لابد ناخواسته از قلم مدافعانش افتاده است البته از این دست فعالیت ها در کارنامه بیشتر اصلاح طلبان هست ‏-رئیس دانشگاه شریف از ۱۳۵۹، دوره سرکوب خونین همه دانشجویان سکولار و چپ دانشگاه شریف توسط قمه‌کشهای حزب الهی. ‏-وزیر علوم و آموزش عالی از ۱۳۶۰، ‌‌دوره تعطیلی اجباری همه دانشگاههای سراسر کشور که‌ کار وزیر علوم و آموزش عالی در آن زمان تنها مشارکت در تسویه و بازداشت و اخراج استادان و دانشجوهای غیروابسته به رژیم بود. ‏-وزیر آموزش و پرورش از ۱۳۶۷، دوره گزینشهای قرون وسطایی در استخدام مدارس و تعهد گرفتن از معلمهای حق التدریسی، و مهمترین کارنامه کاری ایشان در آ.پ تاسیس مدارس پولی یا اصطلاحا غیرانتفاعی، که بلای جان خانوادەهای کم درآمد و طبقه متوسط جامعه شد و طعم تلخ فقر و تبعیض را از همان دوران دبستان به کودکان ایران چشاند.

  • رسول

    ای لعنت به کسی که با نوشته های دست و پا شکسته اینجا و اونجا سریع چکش قضاوت رو برمیدارد و خود رو قاضی القضات تصور میکند و از آن جالبتر اینکه جماعت رو هم به نوشته ها و آراء ش متذکر میشوند. ای .... طرف یک نخبه بوده،یک سیاستمدار و.... و طرف قابل هم یک زن عادی یک کم از عادی بالاتر .... بگذازید تحقیقات و گفته ها و نگفته ها تموم بشه بعد قضاوتتون رو شروع کنید.نه اینکه جانبدارانه طرف یک *** رو بگیرید.

  • ویدا

    وکلا بخاطر پول چه دروغ‌هایی که نمی گویند. مردک پس اسلحه پر مسلح شده رو برای یک قل دو قل برده بوده داخل حمام ؟!!!

  • ali

    بالاخره بعد از چهل سال تلاش، مراسم پروژهٔ اسلامی کردن دانشگاهها، با شلیک دکترنجفی خاتمه یافت!

  • خفاش مرگ پُرتالیز

    برای چی میرید زیرشون میمیرید آخه !؟؟؟! شما هیچ حقی ندارید در دنیای من و این دنیا هم ماله شما نیست ! *** !!!

  • ali

    مع الاسف، نجفی، دکتر نابغهٔ ریاضی، چهل سال مدیر ارشد و وزیر دو وزارتخانهٔ آموزشی! به نسلهای آیندهٔ دانشجویان و دانش آموزان ما، الگوی بدی شد، الگوی،خیانت، فساد،فحشا،قتل و...، !خسارت آن نسلها می ماند.

  • حسن

    "مسئله بارز این است که ایشان قصد ارتکاب جرم و سوءنیتی برای ارتکاب این قتل نداشتند." سرکار خانم لاله عقبایی, زمانی‌که آقای نجفی می‌گوید اسلحه را از شب پیش آماده کرده, چگونه در کار ایشان سوء نیت نبوده؟

  • hamid

    ظالمان حاکم، از بعد از کودتا علیه انقلاب مثل این آقا انقدر آدم کشته ا‌ند یا در کشتن ایرانیان نقش داشته ا‌ند که البته برایشان جنایت عادی است! برای نجات خود و وطن باید پندار خود را از اصالت دادن به زور آزاد سازیم تا دیگر زور در اشکال دروغ، خشونت، تهمت، توهین، دزدی و..ارزش نباشد. آنزمان با نابودی استبداد در باور ، استبدادر در عینیت را هم نابود خواهیم ساخت. شاد باشید. حمید