ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

پایان اجلاس مسکو بدون دستیابی به آتش‌بس در افغانستان

نشست نمایندگان افغانستان و گروه طالبان در مسکو با انتشار بیانیه مشترک پایان یافت. طالبان این مذاکرات را مثبت خواندند اما در مورد برقراری آتش‌بس توافقی به دست نیامد.

نشست سیاستمداران افغانستان و هیئت نمایندگی طالبان در مسکو پس از دو روز مذاکره به پایان رسید. طالبان آن را مثبت ارزیابی کردند اما توافقی بر سر آتش‌بس به‌دست نیامد.

دومین نشست چهره‌های سیاسی افغانستان و طالبان در مسکو

نشست دو روزه‌ چهره‌های سیاسی افغانستان و طالبان که سه‌شنبه ۷ خرداد / ۲۸ مه در مسکو آغاز شده بود، پنج‌شنبه ۹ خرداد / ۳۰ مه با انتشار یک بیانیه مشترک پایان یافت.

در این بیانیه گفته‌ شده‌ که طرف‌های مذاکره بر سر موضوعات برقراری آتش‌بس، حفاظت از غیرنظامیان در جنگ، زندانیان، خروج نیرو‌های خارجی از افغانستان و قطع مداخلات خارجی گفت‌وگو کردند.

انتظار می‌رفت که در این مذاکرات موضوع برقراری آتش‌بس دست‌کم در روزهای عید رمضان به نتیجه برسد اما چنین نشد و توافقی در این زمینه به‌دست نیامد.

با این حال برخی منابع آگاه گفته‌اند که طالبان توافق کرده‌اند که در روزهای عید رمضان حملات‌ خود را کاهش دهند.

بی‌نتیجه، اما مثبت

در بیانیه مشترک گفته شده که این نشست در فضای صمیمانه برگزار شد و طرف‌ها به پیشرفت‌های خوبی دست یافتند. طالبان نیز نتایج این نشست را مثبت دانستند.

عطا محمد نور، رئیس اجرایی جمعیت اسلامی و از شرکت کنندگان این نشست به شبکه طلوع‌نیوز افغانستان گفته است که ۹ ساعت برای رسیدن به توافق بر سر آتش‌بس گفت‌وگو شد اما به این دلیل که «طالبان دلایل قانع‌کننده‌ای برای رد برقراری آتش‌بس نداشتند این گفت‌وگوها به نتیجه نرسیدند».

در بیانیه مشترک آمده‌ است: «هیئت‌ها در این گفت‌وگوها به اراده مشترک مبنی ‌بر رسیدن به صلح پایدار و فراگیر در افغانستان تأکید داشتند. موارد مهم مربوط به سرنوشت مردم افغانستان، آینده صلح و ثبات و راه‌های رسیدن به امنیت در کشور مورد بحث قرار گرفت.»

این بیانیه تأکید کرده است که به دلیل آن‌که برخی از مسائل نیاز به گفت‌وگوی بیشتری داشتند مذاکرات ادامه خواهند داشت.

در ماه فوریه سال جاری میلادی / بهمن‌ماه سال گذشته، مسکو میزبان نخستین نشست شخصیت‌های سیاسی افغانستان و نمایندگان طالبان بود. این نشست نیز در دو روز برگزار شد و شرکت‌کنندگان آن در پایان بیانیه مشترکی منتشر کردند.

در نشست قبلی نماینده‌ای از سوی دولت افغانستان شرکت نکرده بود و محمد اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان گفته بود شرکت‌کنندگان در این نشست صلاحیت اجرایی ندارند و افغانستان را نمایندگی نمی‌کنند. در نشست دوم لطیف بهاند، سفیر افغانستان در مسکو شرکت داشت.

نشست دوم به‌مناسبت صدمین سالگرد روابط دیپلماتیک افغانستان و روسیه برگزار شد و در آن کسانی همچون حامد کرزی، رئیس‌‎جمهوری پیشین افغانستان، حنیف اتمر، نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری، محمد کریم خلیلی، رئیس شورای عالی صلح، رنگین دادفر اسپنتا، وزیر خارجه پیشین، زلمی رسول، مشاور امنیت ملی سابق و نیز یک هیئت ۱۴ نفری طالبان به رهبری ملاعبدالغنی برادر، معاون سیاسی طالبان شرکت داشتند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.