ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

مصطفی تاج‌زاده: امروز به لیست امید رأی نمی‌دهم

تاج‌زاده می‌گوید شماری از اصلاح‌طلبان قدرت‌طلب هستند و شماری دیگر محافظه‌کار شده‌اند. به گفته او، شرکت در انتخابات در صورت ناتوانی از انجام هر کاری ضربه به اصلاح‌طلبی است.

انتقادها از عملکرد ضعیف فراکسیون اصلاح‌طلبان در مجلس شورای اسلامی بحث‌ها در میان چهره‌های این جریان سیاسی درباره شرکت یا عدم شرکت در انتخابات آتی مجلس را داغ کرده است. مصطفی تاج‌زاده،‌ چهره سیاسی اصلاح‌طلب و معاون وزیر کشور در دولت محمد خاتمی گفته است که در صورت برگزاری انتخابات امروز دیگر به «فهرست امید» رأی نمی‌داد.

مصطفی تاجزاده
مصطفی تاجزاده

مصطفی تاج‌زاده در گفت‌و‌گو با روزنامه «اعتماد» به شرح وضعیت اصلاحات پرداخت. تاج‌زاده با انتقاد از شماری از اصلاح‌طلبان گفت:

«اصلاح‌طلبانی داریم که محافظه‌کار شده‌اند. اما کمتر اصلاح‌طلبی داریم که به غیر اصلاح‌طلبی چرخیده باشد... من این را به ضرر جریان اصلاحات می‌دانم. اول به این علت که پایگاه اجتماعی‌شان را از دست می‌دهند چراکه جامعه احساس می‌کند اینها هم فقط به دنبال کسب قدرت هستند و تفاوت زیادی میان این جناح با رقیبش نیست. اگر ما پایگاه اجتماعی خود را از دست بدهیم هیچ‌ چیز دیگری نداریم.» انتخابات آتی مجلس شورای اسلامی ایران اسفند سال جاری برگزار می‌شود.

فراکسیون امید، فراکسیون اصلاح‌طلبان در مجلس که در ابتدای کار با دعوی «اکثریت‌بودن» اعلام موجودیت کرد، نتوانسته است قوانین حمایتی از کودکان و زنان و دیگر قوانین وعده‌داده‌شده از سوی اصلاح‌طلبان را به تصویب برساند.

این فراکسیون که با به اصطلاح «چهره‌های سفید» برای عبور از سد نظارت استصوابی تشکیل شد، پس از آغاز به کار مجلس با ریزش نمایندگان منسوب به اصلاح‌طلبی و پیوستن آنها به جبهه‌ اعتدالیون و محافظه‌کاران روبه‌رو شد.

محمدرضا عارف، رئیس فراکسیون امید چهار سال پیاپی برای ریاست مجلس نامزد شد و هر بار علی لاریجانی پیروز رقابت بود. فراکسیون امید در آخرین انتخابات مجلس نتوانست علی مطهری، نایب‌رئیس نزدیک به اصلاح‌طلبان را در پست‌اش ابقاء کند.

انتقادها از عملکرد ضعیف فراکسیون امید و شخص عارف باعث شده است که بحث درباره شرکت یا عدم شرکت در انتخابات پیش روی مجلس بین اصلاح‌طلبان بار دیگر قوت بگیرد.

تاج‌زاده در این‌باره با انتقاد از اصلاح‌طلبان «قدرت‌طلب» به اعتماد گفت:

«ما در اصلاح‌طلبان با ۲ دسته مواجهیم؛ یکی افرادی که منافع‌شان ایجاب می‌کند ... به هر قیمتی در قدرت بمانند ... اما بسیاری از اصلاح‌طلب‌ها تحلیل اشتباهی دارند و فکر می‌کنند، ماندن در قدرت می‌تواند موثر باشد ... و باید به هر قیمتی در انتخابات شرکت کرد. با این افراد می‌توان بحث کرد و آنها را قانع کرد که ما نباید به هر قیمتی در انتخابات شرکت کنیم بلکه باید در انتخاباتی شرکت کنیم که مطمئن باشیم اگر لیست نامزدهای ما رای آورد، می‌تواند کاری انجام دهد.»

این زندانی سیاسی سابق گفت که چهارسال پیش به فهرست امید رأی داده است اما «امروز رأی نمی‌دهم». به گفته تاج‌زاده، تحولات سال‌های اخیر باعث شده است که «تردیدهای جدی در کارآمدی راهبرد جاری» اصلاح‌طلبان ایجاد شود؛ راهبردی که او خارج‌کردن مجلس از دست تندروها، واردکردن عقلانیت به اداره کشور، و پیشبرد «برنامه جامع اقدام مشترک» (برجام) معرفی کرده است.

اختلاف‌های اصلی در میان اصلاح‌طلبان پس از تظاهرات اعتراضی دی ۱۳۹۶ رخ داد. یکی از معروف‌ترین شعارها این بود: «اصلاح‌طلب، اصول‌گرا / دیگه تمومه ماجرا». چهره‌های مهم اصلاح‌طلبان از آن اعتراضات حمایت نکردند.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • سایه روشن

    خوب بود این به اصلاح جناح اصلاح طلب بیلانی از چهل سال حضور در حکومت و "اصلاحاتی" که موفق به انجامش شده بدهند ما هم آگاه شویم. ما که چیزی به غیر از حرافی و عز و جز و لابه و ناله و نامه به رهبر و فریب و بازی با اعتماد مردم چیزی ندیدیم. جالب است سال ۹۶ وقتی "نظام" در برابر مردم قرار گرفت طرف نظام را دودستی گرفتند و مردم را به خرابکاری و اغتشاش متهم میکرند باید با آنها محکم برخورد کرد.

  • زمانی

    شامورتی بازی ، ژیمتاستیک لغوی و انشاء های جناح "اصلاح طلب" که هرگز اصلاح گر نبوده اند دیگر فایده نداره، "اصلاحطلب، اصولگرا، دیگه تموم ماجرا".

  • کارو

    به این می گویند بی مسئولیتی کامل در قبال کردار سیاسی. مگر خود شما نبودید که مردم را به رأی دادن به این لیست تشویق کردید؟ لااقل یک معذرت بخواهید. این پشیمانی از رأی دادن برای کسانی خوب است که جایگاه سیاسی و اجتماعی نداشته و فقط به یک عمل فردی اکتفا میکنند. تاجزاده و امثال ایشان که تریبون بسیاری در اختیار دارد و برای خودش کلی مقلد و نوچه و پای منبری دارد. ایشان اگر از رأی دادن به لیست به قول خودشان «امید» پشیمان است باید از افرادی که آنان را به رأی دادن به این لیست ترغیب کرده معذرت بخواهد، نه اینکه صرفاً ابراز پشیمانی فردی کند. او باید دیگرانی را هم که از مردم خواسته اند به این لیست رأی بدهند بخواهد که از مردم عذرخواهی کنند. باید نسبت به گذشته شان اعلام برئت کنند. در مورد رأی دادن به روحانی و ترغیب کردن مردم به شرکت در انتصابات هم باید معذرت بخواهند. بابت تمام تحلیل هایی که غلط بود و با نیت مشخصی به خورد مردم دادند باید معذرت بخواهند. در غیر این صورت تمام این پشیمانی ها صرفاً ننه من غریبمی خواهد بود برای پیشبرد سیاستی دیگر در انتخابات پیش رو و انتخابات های آینده. از نظر ما مدتهاست فصل اصلاح طلبی گذشته و اینان باید به صفوف مردم بپیوندند، چرا که طوفان مردمی به زودی اینان را ریشه کن خواهد کرد. #اصلاح طلب_اصولگرا_دیگه_تمومه_ماجرا