ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

کیم جونگ اون به دنبال «مدرن‌سازی» اقتصادی کارخانه‌های برنامه موشکی

کیم جونگ اون از کارخانه‌هایی بازدید کرده است که «قلب صنعتی دفاعی» کره شمالی توصیف می‌شوند. تأکید جدید اما بر اقتصاد است. پیونگ‌یانگ ماه قبل موشک جدیدی آزمایش کرده بود.

رهبر کره شمالی تنها چند هفته پس از آزمایش جنجالی یک موشک جدید از کارخانه‌هایی بازدید کرد که «قلب صنعت دفاعی» این کشور توصیف شده‌اند. او وعده مدرن‌سازی آنها را داد. تأکید رسانه دولتی پیونگ‌یانگ بر جنبه اقتصادی بود. همزمان سرپرست وزارت دفاع آمریکا می‌گوید کره شمالی هنوز یک «تهدید فوق‌العاده» است.

کیم جونگ اون،‌ رهبر کره شمالی در حال اشاره به موشک‌های ساخت این کشور
کیم جونگ اون،‌ رهبر کره شمالی در حال اشاره به موشک‌های ساخت این کشور ــ‌ عکس:‌ آرشیو

رهبر کره شمالی شنبه یکم ژوئن / ۱۱ خرداد از شماری کارخانه بازدید کرد که به گفته تحلیل‌گران نظامی، کارخانه‌های مرتبط با برنامه موشکی این کشور هستند.

خبرگزاری دولتی کره شمالی تصاویری را از به گفته خودش «هدایت میدانی» کیم جونگ اون در برخی کارخانه‌ها و شهرها منتشر کرد اما به تاریخ دقیق این بازدیدها اشاره نکرد.

هرچند گزارش این خبرگزاری تنها به جنبه‌های اقتصادی کارخانه‌ها اشاره کرده، این کارخانه‌ها نقش مهمی در توسعه برنامه موشکی کره شمالی به ویژه در مورد موشک‌های بالستیک قاره‌پیما ایفا کرده‌اند.

یکی از این کارخانه‌ها دو سال پیش محل آزمایش موشک قاره‌پیمای کره شمالی (Hwasong-14 ICBM) بود. بر اساس گزارش خبرگزاری کره شمالی، کیم گفته که به دنبال «مدرن‌سازی بیشتر» این کارخانه است.

یک پژوهشگر دراین‌باره به خبرگزاری «رویترز» گفته است: «این‌ کارخانه‌ها قلب صنعت دفاعی کره شمالی هستند».

پیونگ‌یانگ پس از مذاکرات با ایالات متحده وعده داد که بخش‌هایی از برنامه موشکی و هسته‌ای را محدود کند. پس از این مذاکرات، کره شمالی به آزمایش هسته‌ای یا موشک قاره‌پیما دست نزده و کیم جونگ اون اعلام کرده است که قدرت اتمی این کشور «کامل» شده است.

اما دیکتاتور کره شمالی همزمان خواهان توسعه تسلیحات «کاربردی‌تر» شده است.

آزمایش موشکی جنجالی

پیونگ‌یانگ ماه گذشته میلادی یک موشک کوچک و سریع با برد متوسط را آزمایش کرد.

هرچند جان بولتون، مشاور عالی امنیت ملی کاخ سفید و آبه شینزو، نخست‌وزیر ژاپن این آزمایش را ناقض قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل اعلام کردند، دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری ایالات متحده در توکیو گفت که نگران این آزمایش‌ها نیست: «کره شمالی چند سلاح کوچک پرتاب کرده، که بعضی از مردم ما و سایرین را نگران کرده، اما من را نه.»

او در توئیتی نیز نوشت که مطمئن است دیکتاتور کره شمالی به وعده‌هایش عمل می‌کند.

موشک جدید می‌تواند به ژاپن برسد، اما به ایالات متحده نه. این موشک سریع و کوچک است و قابلیت مانور در حین پرواز دارد. کره شمالی تا کنون این سلاح را آزمایش نکرده بود.

با این حال پاتریک شاناهان سرپرست وزارت دفاع ایالات متحده شنبه در سنگاپور در اجلاس سالانه «شانگری‌ـ‌لا» در جمع وزیران دفاع و فرماندهان ارتش کشورهای منطقه گفت که واشنگتن کماکان کره شمالی را «یک تهدید فوق‌العاده» به حساب می‌آورد.

دونالد ترامپ پس از نخستین دیدار با کیم جونگ اون در سنگاپور در ۱۲ ژوئن / ۲۲ خرداد سال گذشته توئیت کرده بود که تهدید هسته‌ای کره شمالی تمام شده است. سازمان‌های اطلاعاتی این کشور اما تصویر دیگری ارائه داده‌اند و پیونگ‌یانگ را به پیگیری برنامه‌های تسلیحاتی به شکل مخفی متهم کرده‌اند.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز اعلام کرده که هیچ نشانه‌ای در تأیید توقف برنامه‌های هسته‌ای کره شمالی مشاهده نکرده است.

ترامپ وعده داده است که در صورت پایبندی کره شمالی به خلع سلاح هسته‌ای و توقف برنامه موشک‌های بالستیک، به این کشور مشوق‌های اقتصادی ارائه دهد.

مذاکرات دو جانبه بین واشنگتن و پیونگ‌یانگ اما متوقف شده است. دومین نشست ترامپ و کیم در فروردین سال جاری در ویتنام نیز بی‌نتیجه به پایان رسید و شکست خورد.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.