ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

زلمی خلیل‌زاد: بخشی از لحن پیام رهبر طالبان تند بود

زلمی خلیل‌زاد در واکنش به پیام رهبر طالبان بخشی از سخنان او را مثبت و بخشی دیگر را برای صلح مضر دانست.

نماینده ویژه آمریکا در امور صلح افغانستان، به پیام عید فطر رهبر طالبان واکنش نشان داد و بخشی از آن را مثبت خواند و بخشی دیگر را تند و غیرضروری. رهبر طالبان گفته بود طالبان تا دستیابی به اهداف خود سنگرها را ترک نخواهد کرد.

زلمی خلیل‌زاد، نماینده ویژه آمریکا در امور صلح افغانستان

زلمی خلیل‌زاد، نماینده ویژه آمریکا در امور صلح افغانستان یکشنبه ۱۲ خرداد / ۲ ژوئن در واکنش به پیام اخیر ملا هیبت‌الله آخوندزاده، رهبر طالبان به‌مناسبت عید فطر مسلمانان، در صفحه توئیتر خود نوشت لحن پیام عید رهبر طالبان تند و غیرضروری است و تنها سبب پیچیدگی و اخلال در روند صلح جاری می‌شود.

او در همین حال گفت بخشی از سخنان آخوندزاده برای صلح افغانستان می‌تواند مثبت باشد و زمینه را برای شرکت در گفت‌وگو با افغان‌های دیگر و راه حلی سیاسی که در آن قدرت مشارکتی خواهد بود، فراهم می‌سازد.

رهبر طالبان روز شنبه ۱۱ خرداد / یکم ژوئن در پیامی بر مواضع پیشین‌ خود در پیوند با پایان حضور نظامی آمریکا در افغانستان تأکید کرده و گفته بود این گروه برای مذاکره آماده است، اما از آمریکا توقع دارد که با این روند صادقانه برخورد کند.

ملا هیبت‌الله آخوندزاده افزوده بود طالبان بر پایان «اشغال افغانستان» توسط کشورهای دیگر و تقویت نظام اسلامی بر اتحاد و همبستگی میان افغان‌ها تأکید دارد و «امارت اسلامی» در پی انحصار قدرت نیست، اما می‌خواهد همه افغان‌ها در نظام نقش واقعی داشته باشند.

او دولت محمد اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان را به تلاش برای مشکل‌آفرینی در روند گفت‌و‌گوهای افغان‌ـ‌افغان یا به گفته او، بین «امارت اسلامی» و چهره‌های سیاسی افغانستان متهم کرده بود.

با وجود مخالفت طالبان با مذاکره مستقیم با دولت غنی، گفت‌و‌گوهای موسوم به بیناافغانی یا «افغان‌ـ‌افغان» بین نمایندگان طالبان با چهره‌های سیاسی افغانستان به جریان افتاده است. آخرین نشست هفته گذشته در مسکو برگزار شد اما بدون دستیابی به نتیجه مشخص به پایان رسید.

آخوندزاده با اشاره‌ تلویحی به بحث آتش‌بس نیز گفته بود، هیچ کس «نباید توقع داشته باشد» که پیش از رسیدن به هدف، طالبان سنگرهای خود را رها کند.

زلمی خلیل‌زاد این لحن پیام رهبر طالبان را تند و غیرضروری و تنها سبب پیچیدگی و اخلال در روند صلح جاری دانست.

خلیل‌زاد گفت این بیانیه، ایالات متحده را به خشونت ترغیب می‌کند، اما آمریکا به خشونت بیشتر متوسل نخواهد شد: «سطح خشونت در افغانستان قابل قبول نیست و ما به طولانی‌تر کردن آن علاقه‌ای نداریم.»

نماینده ویژه آمریکا اما افزوده است که «علاقه‌ طالبان برای گفت‌وگو با دیگر افغان‌ها و توافق سیاسی که نیازمند مشارکت در قدرت است»، از نکات مثبت پیام رهبر طالبان است.

نمایندگان آمریکا و طالبان در ماه‌های گذشته شش بار باهم گفت‌وگو کرده‌اند که سه بار آن در دوحه برگزار شده است. در گفت‌وگو‌های اخیر در ماه آوریل گذشته، دو طرف اعلام کردند که پیشرفت‌های اندکی به‌دست آمده است.

خروج نیروهای خارجی از افغانستان، مبارزه مشترک با هراس‌افکنی، آتش‌بس و مذاکرات مستقیم با دولت افغانستان از مسایلی هستند که میان هیئت‌های نمایندگی دو طرف مورد بحث قرار گرفته‌اند.

زلمی خلیل‌زاد در توئیتر خود نوشته است: «در حالی که برای پایان جنگ گفت‌وگوها را ادامه می‌دهیم، بیایید برای کاهش خشونت و یا قطع هرچه‌زودتر آن با هم کار کنیم. کشتن افغان‌ها باید متوقف شود.»

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.