ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ایسنا: تا عبور از خط قرمز برجام فقط ۲۹ کیلوگرم اورانیوم غنی‌شده باقی است

ایسنا در گزارشی نوشته با وجودی ‌که ایران تعهدات هسته‌ای خود را کاهش داده اما آخرین گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نشان می‌دهد که همچنان در چارچوب برجام عمل می‌کند. اما تا خط قرمز راهی نمانده.

خبرگزاری ایسنا در گزارشی نشان داده که کاهش تعهدات هسته‌ای ایران براساس آخرین گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همچنان در چارچوب برجام است اما فاصله‌ای تا عبور از خط قرمز آن باقی نمانده است.

آمریکا معافیت‌های هسته‌ای ایران را لغو کرد
عکس از آرشیو

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، دوشنبه ۱۳ خرداد / ۳ ژوئن در مطلبی درباره آخرین گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و ارتباط آن با اعلام تصمیم ایران مبنی بر «کاهش تعهدات هسته‌ای» خود و تعیین مهلت ۶۰ روزه به طرف‌های برجام برای اجرای تعهداتشان، نوشته است که تصمیمات ایران کاملاً در چارچوب برجام بوده است اما گام بزرگی تا عبور از خط قرمز آن باقی نمانده و این آخرین گزارش آژانس است که در آن ذخایر اورانیوم غنی‌شده ایران در چارچوب برجام گزارش می‌شود.

ایسنا نوشته است که «میزان اورانیوم غنی‌شده ایران از گزارش قبلی آژانس در اسفند ۱۳۹۷ از ۱۶۳،۸ کیلوگرم به ۱۷۴،۱ کیلوگرم، بیش از ۱۱ کیلوگرم افزایش داشته است. از آن‌جایی که میزان ۳۰۰ کیلوگرم UF6 غنی‌شده تا ۳،۶۷ اورانیوم ۲۳۵ معادل با ۲۰۲،۸ کیلوگرم اورانیوم است، بنا بر این می‌توان گفت که ایران تا مرز تعیین‌شده، ۲۸،۷ کیلوگرم اورانیوم غنی‌شده بیشتر فاصله ندارد و به‌طور قطع قبل از پایان مهلت ۶۰ روزه در گام نخست ایران از مرز تعیین شده عبور خواهد کرد».

سازمان انرژی اتمی ایران ۳۰ اردیبهشت اعلام کرد که تولید مواد غنی‌شده ۳،۶۷ درصدی ایران به ۴ برابر افزایش یافته است.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ۱۰ خرداد / ۳۱ مه در گزارشی گفت ایران به مفاد تعهداتش ذیل توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ همچنان متعهد است. این نخستین گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بعد از اعلام مصوبه شورای عالی امنیت ملی مبنی بر کاهش سطح تعهدات ایران در برجام بود.

شورای عالی امنیت ملی ۱۸ اردیبهشت در سالگرد خروج آمریکا از توافق هسته‌ای با صدور بیانیه‌ای خطاب به کشورهای عضو برجام اعلام کرد: جمهوری اسلامی ایران محدودیت‌های مربوط به نگهداری ذخایر اورانیوم غنی‌شده و ذخایر آب سنگین را رعایت نمی‌کند. شورای عالی امنیت ملی به کشورهای باقیمانده در برجام ۶۰ روز فرصت داده که به تعهدات خود به ویژه در حوزه‌های بانکی و نفتی عمل کنند. در غیر این صورت در مرحله بعدی ایران رعایت محدودیت‌های مربوط به سطح غنی‌سازی اورانیوم و اقدامات مربوط به مدرن‌سازی رآکتور آب سنگین اراک را نیز متوقف خواهد کرد.

گزارش ایسنا می‌افزاید، اما برداشته شدن سقف ۱۳۰ تن تولید آب سنگین در کارخانه اراک با توجه به این‌که فعالیت این کارخانه به دلیل تعمیرات برای مدتی متوقف شده بود تغییر قابل توجهی در حدود یک ماهی که از اعلام تصمیم تازه ایران می‌گذرد، نکرده با این حال تعمیرات در مدت زمان کوتاه‌تر از آن‌چه قبلاً تعیین‌شده بود انجام گرفته است.

بر اساس اعلام ایران به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، تولید آب سنگین از یکم خرداد / ۲۲ مه حدوداً یک ماه زودتر از موعد قبل اعلام شده از سر گرفته شده است.

آژانس، ذخیره آب سنگین ایران را ۱۲۵،۲ متریک تن گزارش داده است.

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی در سخنانی که چهارشنبه ۸ خرداد ایراد کرد، اعلام کرد که ایران در پی دستیابی به سلاح هسته‌ای نیست.

روز گذشته، یکشنبه ۱۲ خرداد / ۲ ژوئن، مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا در سوئیس گفته بود که آمریکا به گزارش‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بسنده نمی‌کند و خود برنامه هسته‌ای ایران را زیر نظر می‌گیرد.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • امید

    دیگر برجامی وجود ندارد سلام اروپا سلام جهان غرب سلام ایران اسلامی