ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

تا سال ۲۰۳۰ از برابری زن و مرد در هیچ جای جهان خبری نیست

نتایج یک پژوهش نشان می‌دهد که کشورهای اسکاندیناوی بیشترین پیشرفت‌ها در زمینه برابری جنسیتی را دارند. در میان ۱۲۹ کشور، آمریکا در رتبه ۲۸ و روسیه در رده ۵۹ قرار دارند. ایران غایب است.

براساس یک پژوهش جدید هیچ کشوری در جهان تا سال ۲۰۳۰ میلادی موفق نخواهد شد برابری زن و مرد را به‌طور کامل تحقق بخشد.

برابری زن و مرد ـ عکس از آرشیو

روزنامه گاردین بریتانیا از نتایج یک پژوهش درباره برابری جنسیتی که از جمله بنیاد «بیل و ملیندا گیتس»، قوی‌ترین بنیاد خیریه خانوادگی در جهان و شبکه‌ها و نهادهای بین‌المللی مدافع حقوق زنان آن را انجام داده است، خبر داد.

یکی از نتایج این تحقیقات نشان می‌دهد که ۱،۴ میلیارد نفر زن و دختر در کشورهایی زندگی می‌کنند که شاخص برابری جنسیتی در آن‌ها بسیار بد ارزیابی شده است.

تنها ۸ درصد زنان و دختران در کشورهایی زندگی می‌کنند که شاخص برابری خوب است اما در هیچ کشوری این شاخص «عالی» عنوان نشده است.

نتایج این پژوهش در جریان کنفرانسی در ونکوور کانادا ارائه شد که در آن ۸۰۰۰ نماینده از تقریباً تمام کشورهای جهان در آن شرکت داشتند. جاستین ترودو، نخست‌وزیر کانادا این کنفرانس را افتتاح کرد.

ملیندا گیتس، مدیر پیشین بخش‌هایی از شرکت مایکروسافت و همسر بیل گیتس، در مورد بررسی شاخص جنسیتی اظهار داشت که این اقدام می تواند فراخوان بیداری برای تمام جهان باشد. آلیسون هولدر، مدیر پروژه «معیارهای برابر ۲۰۳۰»، از جمله نهادهایی که در این پژوهش شرکت داشتند، نسبت به وضعیت برابری جنسیتی در جهان انتقاد کرد. او گفت حتی کشورهای دارای رتبه بالاتر به اندازه کافی در این زمینه پیش نرفته‌اند و باید هشدار داد بعضی از کشورها حتی عقب‌گرد کرده‌اند. هولدر به عنوان مثال به قوانین سخت‌گیرانه در مورد سقط جنین در شماری از ایالت های آمریکا اشاره کرد.

این تحقیقات پیشرفت در برابری جنسیتی در ۱۲۹ کشور مستند کرده است که در آن‌ها ۹۵ درصد زنان و دختران جهان زندگی می‌کنند. براساس این شاخص، وضعیت کشورها با امتیازهای بین صفر تا ۱۰۰ تعیین شده و کشوری که ۱۰۰ امتیاز دریافت کرده باشد در آن برابری کامل جنسیتی برقرار است.

در این زمینه ۵۰ معیار برپایه اهداف توسعه پایدار در نظر گرفته شده است، از جمله از بین بردن فقر و گرسنگی، پیشرفت بهداشت، آموزش، محیط زیست. پنجمین هدف توسعه پایداری حتی نام «برابری جنسیتی» دارد.

این شاخص‌ها به طور مستقیم برابری روزمره را مدنظر قرار می‌دهند. از سوی دیگر، به‌نوشته گاردین، آن‌ها همچنین موضوعاتی که تأثیر قابل توجهی بر زندگی زنان و دختران دارند - مانند دسترسی به بانکداری آنلاین، اینترنت و یا منبع ایمن آب در نظر دارند.

در این پژوهش اگر کشوری امتیاز ۹۰ را دریافت کند نشان از «پیشرفت عالی» آن کشور در زمینه برابری جنسیتی است اما اگر زیر ۶۰ امتیاز دریافت کند نشان‌دهنده آن است که آن کشور در دستیابی به این هدف اقدامات کمی انجام داده است.

نتایج نهایی نشان می‌دهند که تنها ۲۱ کشور توانسته‌اند به امتیاز ۸۰ یا بالاتر از آن دست یابند. در بین این کشورها دانمارک، فنلاند، سوئد، نروژ و هلند در رتبه‌های اول تا پنجم قرار دارند. آمریکا در رتبه ۲۸ حتی پایین‌تر از کرواسی و بلغارستان قرار دارد و روسیه در رده ۵۹ پشت سر مغولستان مولداوی، پاراگوئه، قرقیزستان، کلمبیا و اکوادور قرار دارد. ترکیه رتبه ۷۰، عربستان سعودی ۹۲ و چاد در رتبه ۱۲۹، پایین‌ترین رده جدول قرار دارد. ایران در این فهرست غایب است.

گزارش می‌افزاید، در مجموع کشورهای با سطح درآمد بالاتر پیشرفت‌های بیشتری در زمینه برابر جنسیتی داشته‌اند. اما برخی کشورهای با درآمد پایین نیز امتیازهای خوبی در برخی شاخص‌های خاص به‌دست آورده‌اند. به‌عنوان مثال رواندا در زمینه امنیت زنان در رتبه پنجم جدول قرار دارد. همچنین زنان کنیا به بانکداری اینترنتی دسترسی خوبی دارند و از سه چهارم کشورهای دیگر در این زمینه جلوترند. در کلمبیا نسبت به آمریکا از اقشار فقیر جامعه حمایت بهتری می‌شود.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.