ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

اشرف غنی به پاکستان می‌رود - خلیل‌زاد خواهان همکاری پاکستان شد

اشرف غنی به‌دعوت عمران خان در تیرماه به پاکستان خواهد رفت. زلمی خلیل‌زاد گفته است که همکاری پاکستان در روند صلح افغانستان روابط این کشور را با آمریکا تقویت خواهد کرد.

به‌دعوت عمران خان، اشرف غنی در تیرماه به پاکستان سفر خواهد کرد. زلمی خلیل‌زاد نیز هشتمین دور سفرهای خود برای تسهیل روند صلح افغانستان را از پاکستان آغاز کرد. او پس از این دیدار گفت همکاری پاکستان در روند صلح افغانستان روابط این کشور را با آمریکا را تقویت می‌کند.

محمد اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان

محمد اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان سه‌شنبه ۱۴ خرداد / ۴ ژوئن در سخنانی به‌مناسبت عید فطر مسلمانان اعلام کرد که ۶ تیرماه / ۲۷ ژوئن سال جاری در یک سفر رسمی به اسلام‌آباد خواهد رفت.

اشرف غنی گفت عمران‌ خان، نخست‌وزیر پاکستان از او دعوت کرده که به اسلام‌آباد سفر کند و او این دعوت را پذیرفته است.

کابل و واشنگتن همواره با اسلام‌آباد بر سر حضور و فعالیت نیروهای تندرو اسلامی در پاکستان اختلاف نظر داشته‌اند. به‌گفته آن‌ها این نیروها عامل ناآرامی‌ها و اقدامات تروریستی در افغانستان هستند و پاکستان از آن‌ها پشتیبانی می‌کند. دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا حتی بر سر این موضوع روابط ایالات متحده با پاکستان را کاهش داد. اسلام‌آباد اتهام حمایت از تروریست‌ها را همواره رد کرده است.

اشرف غنی اعلام کرد با عمران خان در حاشیه نشست سران سازمان همکاری‌های اسلامی در مکه نشست خوبی داشته است و باید چنین دیدارهایی به اقدامات عملی منجر شود.

رئیس جمهوری افغانستان جمعه ۱۰ خرداد / ۳۱ مه در مکه با عمران خان دیدار و گفت‌وگو کرد. دفتر نخست‌وزیر پاکستان اعلام کرد که دوطرف درباره روابط دوجانبه و روند صلح گفت‌وگو کردند. دفتر ریاست جمهوری افغانستان نیز اعلام کرد که اشرف غنی و عمران خان درباره روابط دوجانبه، تجارت، صلح و امنیت صحبت کردند و عمران خان وعده داد که مشکل پروازهای افغانستان از حریم فضایی پاکستان به هند را حل کند.

اشرف غنی در سخنان عید فطر خود گفت: «تدبیر، تحمل و تفکر منسجم نیاز است تا صفحه جدید تاریخی در مناسبات دو کشور باز گردد و به دقت باید پیش برویم تا به یک نقشه کار عملی دست یابیم.»

عمران‌خان، پیش از این گفته بود که از روند صلح بین افغان‌ها پشتیبانی می‌کند و در راستای تأمین صلح در افغانستان تلاش خواهد کرد.

در پیوند با روند صلح در افغانستان،  زلمی خلیل‌زاد، نماینده ویژه آمریکا در امور صلح افغانستان هشتمین دور سفرهای خود به کشورهای مختلف را جمعه ۱۰ خرداد / ۳۱ مه آغاز کرد و ابتدا به پاکستان رفت.

خلیل‌زاد روز سه‌شنبه از پایان سفر خود به پاکستان خبر داد و گفت جزییات تلاش‌هایش را با مقام‌های این کشور در میان گذاشته است.

خلیل‌زاد همچنین در صفحه توئیتر خود نوشت: «همکاری پاکستان در روند صلح افغانستان به سود منطقه خواهد بود و روابط پاکستان را با آمریکا تقویت خواهد کرد.»

او در این سفر با عمران خان و هیئت بلندپایه‌ای از  وزارت خارجه پاکستان دیدار کرد. اسلام‌آباد در این دیدارها بار دیگر بر «تعهدش مبنی بر همکاری همه‌جانبه برای پایان جنگ در افغانستان» تأکید کرده است.

زلمی خلیل‌زاد در هشتمین دور سفرهایش، افزون بر پاکستان، به افغانستان، بلژیک، آلمان، قطر و امارات متحده عربی سفر خواهد کرد. هدف از این سفرها تقویت توافق جهانی برای تسهیل روند صلح در افغانستان عنوان شده است.

به‌گفته وزارت خارجه آمریکا، خلیل‌زاد در سفرش به قطر با نمایندگان گروه طالبان و در سفرش به افغانستان با رهبران دولت، احزاب، چهره‌های سیاسی و فعالان حقوق زنان و جامعه مدنی دیدار خواهد کرد.

خلیل‌زاد گفته است که در این دور از ماموریتش تلاش می‌کند دو موضوع خروج نیروهای خارجی از افغانستان و مبارزه با تروریسم را نهایی کند.

تاکنون گام‌های جدی برای آغاز گفت‌وگوهای مستقیم گروه طالبان با حکومت افغانستان برداشته نشده است. با این حال، زلمی خلیل‌زاد گفته است که برقراری آتش‌بس فراگیر و آغاز گفت‌وگوهای مستقیم طالبان با دولت افغانستان دو موضوع دیگری بودند که در مذاکرات با نمایندگان طالبان در قطر مطرح شده‌اند.

گفت‌وگوهای افغان‌ـ‌افغان قرار بود ۳۰ فروردین / ۱۹ آوریل در دوحه قطر برگزار شود. از این گفت‌وگوها به‌عنوان نخستین گام برای دستیابی به توافق صلح بین دولت اشرف غنی و طالبان و سرآغازی برای خروج نیروهای نظامی آمریکا از افغانستان یاد شده بود. اما طالبان اعلام کرد که به‌دلیل شمار زیاد نمایندگان دولت افغانستان در این نشست شرکت نمی‌کند.

دومین نشست چهره‌های سیاسی افغانستان و طالبان نیز ۹ خرداد / ۳۰ مه بدون نتیجه پایان یافت. طالبان گفتند پیشرفت‌هایی صورت گرفته اما درخواست آتش‌بس را رد کردند.

نماینده ویژه آمریکا در امور صلح افغانستان، روز یکشنبه گذشته به پیام عید فطر ملا هیبت‌الله آخوندزاده، رهبر طالبان واکنش نشان داد. رهبر طالبان گفته بود طالبان تا دستیابی به اهداف خود سنگرها را ترک نخواهد کرد و در جریان روزهای عید نیز آتش‌بس را نخواهد پذیرفت.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.