ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

خلیل‌زاد: آلمان و قطر گفت‌وگوهای «افغان‌ـ‌افغان» را برگزار می‌کنند

نماینده ویژه آمریکا در امور صلح افغانستان در نشست گروه مشترک آمریکا و اروپا در برلین موضوع مذاکرات افغان ـ افغان را مطرح کرد. شرکت‌کنندگان خواهان برگزاری هرچه سریعتر این مذاکرات شدند.

زلمی خلیل‌زاد در ادامه هشتمین دور سفرهای خود در برلین با مقام‌های آلمان و اتحادیه اروپا درباره روند صلح در افغانستان گفت‌وگو کرد. قرار شده است که مذاکرات طالبان و دولت افغانستان در آینده نزدیک در آلمان و قطر برگزار شود.

زلمی خلیل‌زاد، نماینده ویژه آمریکا در امور صلح افغانستان (وسط) در نشست برلین

زلمی خلیل‌زاد، نماینده ویژه آمریکا در امور صلح افغانستان، چهارشنبه ۱۵ خرداد / ۵ ژوئن در صفحه توئیتر خود نوشت در دومین نشست گروه مشترک آمریکا و اروپا که به میزبانی آلمان در برلین برگزار شده بود، آخرین تحولات روند صلح در افغانستان را با مقام‌های اروپایی در میان گذاشته است.

در این نشست افزون بر مقام‌های آمریکا و اتحادیه اروپا، تادامیچی یاماماتو، نماینده‌ ویژه‌ دبیرکل سازمان ملل در افغانستان نیز شرکت کرده بود.

خلیل‌زاد گفته است در این نشست، درباره آغاز گفت‌وگوهای بیناافغانی یا «افغان‌ـ‌‌افغان» تصمیم گرفته شد که این گفت‌وگوها به میزبانی آلمان و قطر برگزار شود.

نشست برلین در ادامه هشتمین دور سفرهای زلمی خلیل‌زاد به کشورهای مختلف برگزار شده است. این دور از سفرهای خلیل‌زاد  که در چارچوب پیشبرد صلح در افغانستان انجام می‌شود از جمعه ۱۰ خرداد / ۳۱ مه با سفر به پاکستان آغاز شد. او همچنین قرار است از بلژیک، قطر، امارات متحده عربی و افغانستان نیز دیدار کند.

خلیل‌زاد در توئیت خود گفته است که در نشست برلین روی آغاز گفت‌وگوهای بیناافغانی که منجر به یک نقشه راه سیاسی برای پایان جنگ شود، تأکید و از همه طرف‌ها خواسته شد که نقش خود را در این زمینه ایفا کنند.

— U.S. Special Representative Zalmay Khalilzad (@US4AfghanPeace) 5. Juni 2019

مارک پوتزل، نماینده ویژه آلمان برای افغانستان و پاکستان نیز در توییتی نوشته است که شرکت‌کنندگان در نشست برلین، توافق کرده‌اند که گفت‌وگوهای بیناافغانی باید هرچه زودتر آغاز شود. او گفته است که همه طرف‎ها متعهد به پشتیبانی از این گفت‌وگوها شده‌‌اند.

همچنین رونالد کوبیا، نماینده اتحادیه اروپا در امور افغانستان نیز که در نشست برلین شرکت داشت، گفته است که آغاز مذاکرات بیناافغانی اولویت دارد اما کارهای زیادی باید در این زمینه انجام شود. کوبیا اظهار امیدواری کرده که همه طرف‌ها با دورنگری در این روند شرکت کنند و گفت‌وگوها بین‌ دولت افغانستان و طالبان آغاز شود.

جزئیات نشست بیناافغانی به میزبانی آلمان و قطر و زمان برگزاری آن هنوز روشن نیست.

گفت‌وگوهای افغان‌ـ‌افغان قرار بود ۳۰ فروردین / ۱۹ آوریل در دوحه قطر برگزار شود. از این گفت‌وگوها به‌عنوان نخستین گام برای دستیابی به توافق صلح بین دولت محمد اشرف غنی و طالبان و سرآغازی برای خروج نیروهای نظامی آمریکا از افغانستان یاد شده بود. اما طالبان اعلام کرد که به‌دلیل شمار زیاد نمایندگان دولت افغانستان در این نشست شرکت نمی‌کند.

از سوی دیگر نمایندگان طالبان تاکنون دو بار در مسکو با شخصیت‌های سیاسی افغانستان گفت‌وگو کرده‌اند. در بار نخست نماینده‌ای از سوی دولت افغانستان شرکت نداشت اما در دومین نشست سفیر افغانستان در روسیه در این نشست حضور یافت. دومین نشست مسکو ۹ خرداد / ۳۰ مه بدون نتیجه پایان یافت. طالبان گفتند پیشرفت‌هایی صورت گرفته اما درخواست آتش‌بس را رد کردند.

زلمی خلیل‌زاد که پیش از سفر به آلمان به پاکستان رفته بود، روز سه‌شنبه از پایان سفر خود به این کشور خبر داد و گفت جزئیات تلاش‌هایش را با مقام‌های این کشور در میان گذاشته است. او در این سفر با عمران خان، نخست‌وزیر پاکستان و هیئت بلندپایه‌ای از  وزارت خارجه این کشور دیدار کرد و در صفحه توئیتر خود نوشت: «همکاری پاکستان در روند صلح افغانستان به سود منطقه خواهد بود و روابط پاکستان را با آمریکا تقویت خواهد کرد.»

اسلام‌آباد نیز در این دیدارها بار دیگر بر «تعهدش مبنی بر همکاری همه‌جانبه برای پایان جنگ در افغانستان» تأکید کرد.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.