ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

تلاش کنگره آمریکا برای جلوگیری از فروش سلاح به عربستان سعودی

ترامپ بدون مجوز کنگره با فروش بیش از ۸ میلیارد دلار سلاح به عربستان سعودی و امارات موافقت کرده اما سناتورهای دموکرات و جمهوری‌خواه می‌خواهند با تصویب قانونی مانع از آن شوند.

شماری از اعضای کنگره از جمله نمایندگان دموکرات و برخی از جمهوری‌خواهان در پی تصویب قانونی هستند که بتوانند براساس آن از فروش هشت میلیارد دلار سلاح به عربستان سعودی و امارات عربی متحده جلوگیری کنند. فروش سلاح به این میزان با تصمیم دونالد ترامپ بدون اعلام نظر کنگره انجام شد.

کنگره آمریکا ـ عکس از آرشیو

خبرگزاری رویترز، چهارشنبه ۱۵ خرداد / ۵ ژوئن به‌نقل از برخی دستیاران کنگره، نوشته است که اقدامات اولیه مربوط به تصویب قانون جدید در روزهای آینده اعلام خواهد شد و قانون‌گذاران قصد دارند با تصویب این قانون ۲۲ مجوز اخیر دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا برای معاملات تسلیحاتی با عربستان سعودی و امارات را متوقف کنند.

سناتور دموکرات رابرت منندز، از ایالت نیوجرسی این طرح را ارائه داده و لیندزی گراهام، از حزب جمهوری‌خواه و ایالت کالیفرنیای جنوبی او را در این طرح همراهی می‌کند.

منندز در بیانیه‌ای اعلام کرده که کنگره دیگر در مقابل تصمیم‌های دولت ترامپ درباره فروش تسلیحات سکوت نخواهد کرد.

دولت ترامپ ۳ خرداد / ۲۴ مه بدون مجوز کنگره خبر داد که ۲۲ معامله تسلیحاتی با عربستان سعودی و امارات متحده عربی و اردن انجام خواهد داد.

ترامپ به استناد یک قانون فدرال که تاکنون کمتر مورد استفاده قرار گرفته، مجوز این قرارداد ۸ میلیارد دلاری را صادر کرد. او تنش‌ها با ایران را یک «وضعیت اضطراری» اعلام کرد و با استناد به آن، قرارداد فروش تسلیحات را تایید کرد.

با اعلام «وضعیت اضطراری»، دولت آمریکا می‌تواند بدون مجوز کنگره براساس قانون «کنترل صادرات تسلیحات» اقدام به فروش تسلیحات کند. این قانون در سال ۱۹۷۶ تصویب شد.

تصمیم دولت آمریکا برای فروش تسلیحات به این کشورهای عربی با خشم نمایندگان دو حزب اصلی آمریکا در کنگره روبه‌رو شد و سناتورها آن را اقدامی به‌منظور زیر سئوال بردن اختیارات کنگره و دور زدن آن ارزیابی کردند.

اکنون از اقداماتی که نمایندگان کنگره می‌توانند انجام دهند تجدید نظر در قانون «کنترل صادرات تسلیحات» است. آن‌ها می‌خواهند محدودیت‌های تازه‌ای بر اختیار رئیس‌جمهوری ایجاد کنند و تنها در مواردی که وضعیت کاملاً اضطراری است آن را مجاز به صدور تسلیحات کنند.

اعضای کنگره آمریکا ماه‌ها فروش تجهیزات نظامی به عربستان سعودی و امارات متحده عربی را به دلیل شمار بالای تلفات غیرنظامیان در حملات هواییِ ائتلاف سعودی در یمن و همچنین نقض حقوق بشر در جریان قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار سعودی در کنسولگری عربستان در استانبول، مسدود کردند.

لیندزی گراهام، سناتور جمهوری‌خواه در بیانیه‌ای گفته است: «می‌دانم که عربستان سعودی متحد استراتژیک ماست، (اما) رفتار محمد بن سلمان، شاهزاده سعودی، نمی‌تواند نادیده گرفته شود. اکنون زمان آن نیست که به‌شکل معمول با عربستان سعودی معامله کنیم.»

گراهام افزود انتظار می‌رود تصویب قانون جدید با «حمایت قوی دو حزب» همراه شود.

براساس آمار مؤسسه بین‌المللی پژوهش‌های صلح استکهلم در سال ۲۰۱۸ آمریکا، چین، عربستان سعودی، هند و فرانسه به ترتیب بیشترین هزینه نظامی را داشته‌اند که در مجموع ۶۰ درصد کل هزینه نظامی جهان را تشکیل می‌دهد.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • farid

    حکومت اسلامی همیشه دنبال تنش بوده پس از مدت کوتاهی از جنگ با عراق : - ترکیب چند ده نیروی سپاه که به بوسنی اعزام شده بودند، عموماً شامل چهره‌های رده متوسط یا پایین سپاه می‌شدند؛ افرادی همچون حسین الله کرم و سعید قاسمی.که پس از مدت کوتاهی و به دنبال اختلاف با محمدرضا نقدی به ایران بازگشتند. همزمان خامنه ای احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان را به عنوان نماینده خود در امور بوسنی وضع کرد!!. . قاسمی گفته بود سپاه در قالب نیروهای امدادی حلال احمر وارد بوسنی شد و در آنجا با نیروهای القاعده ارتباط داشتند!! و حسین الله کرم نیز در مصاحبه‌ای از قاسمی پشتیبانی کرده بود. - نخستین نیروهای سپاه پاسداران تقریبا شش پس از آغاز جنگ به بوسنی رسیدند، اما نه به مناطق تحت محاصره، بلکه در مناطق آزاد اطراف ! - زمانی که جمهوری اسلامی در خاک بوسنی پا گذاشت، با فعالیت‌ امنیتی در خاک اروپا آشنا بود. از جمله مدتی قبل نام برخی نیروهای ارشد سپاه از جمله محمد جعفری صحرارودی در قتل سیاسی مخالفان حکومت ایران در اروپا مطرح شده بود. علاوه بر این، ۱۷ سپتامبر ۱۹۹۲، حدود یک هفته پس از آنکه هواپیمای حاوی تسلیحات نظامی حکومت اسلامی در زاگرب لو رفت، در شهر برلین آلمان نیز شماری از رهبران حزب دموکرات کردستان ایران در رستوران میکونوس ترور شدند. بعدها دادگاهی در آلمان حکومت اسلامی را به خاطر قتل این رهبران کرد به تروریسم دولتی متهم کرد و اروپا تمام سفرای خود را از تهران بیرون کشید. بدین ترتیب، وقتی در سال ۱۳۹۵ قرارداد صلح دیتون امضا می‌شد، اصرار آمریکا و کشورهای غربی سبب که سپاه مجبور به ترک بوسنی شوند