ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

دیدار دو رفیق شفیق در کرملین: برجام و سایر موضوعات

در پایان این دیدار، رئیسان جمهوری روسیه و چین درباره مهم‌‌ترین چالش‌های جهان از جمله برجام بیانیه مشترک دادند. سن‌پترزبورگ مقصد بعدی شی است.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه از شی جین پینگ، همتای چینی خود دعوت کرده بود که در کرملین با او دیدار و گفت‌وگو کند. شی در بدو این دیدار از پوتین به عنوان «بهترین دوست» خود یاد کرد. چفت و بست این رفاقت اما تنش دو کشور با ایالات متحده آمریکاست. حمایت قاطع پوتین و شی از برجام در بیانیه پایانی کرملین جلوه‌ای از این تنش است. نقض پیمان منع گسترش موشک های هسته‌ای میان‌برد، جنگ تجاری آمریکا و چین، تحریم‌های آمریکا علیه روسیه، بحران ونزوئلا و بحران شبه‌جزیره کره، بحران اوکراین و بحران سوریه از دیگر موضوعاتی است که دو کشور را به هم نزدیک می‌کند.

چهارشنبه ۵ ژوئن: ولادیمیر پوتین و شی جین پینگ رئیسان جمهوری روسیه و چین در کرملین

پنجشنبه ۶ ژوئن/۱۶ خرداد شی جین پینگ، رئیس جمهوری خلق چین به دعوت ولادیمیر پوتین همتای روسی خود در اجلاس اقتصادی سن پترزبورگ شرکت می‌کند. این اجلاس پاسخ روسیه به اجلاس مجمع جهانی اقتصاد در داووس است.

روز گذشته شی جین پینگ در کرملین خاطرنشان کرد که روابط جمهوری خلق چین و روسیه در همه زمینه‌ها گسترش می‌یابد. شی در ادامه با انتقاد از سیاست‌های ایالات متحده در دوران ریاست جمهوری ترامپ گفت:

«یکجانبه‌نگری و سیاست‌های خشونت‌آمیز و هژمونی‌طلبی به طرز فزاینده‌ای رو به افزایش است.»

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه نیز اعلام کرد که روسیه و چین در مورد چالش‌های مهم جهان، به ویژه درباره نقض پیمان منع گسترش موشک‌های هسته‌ای میان‌برد ( INF) از جانب آمریکا بر یک عقیده‌اند.

در بیانیه پایانی نشست کرملین، رئیسان جمهوری روسیه و چین اعلام کردند که نقض پیمان INF  از جانب آمریکا «ثبات استراتژیک» در جهان را به هم زده است.

رئیسان جمهوری دو کشور در این بیانیه از نصب سلاح در فضا اظهار نگرانی کرده‌اند و خواهان تصویب قوانینی در سطح بین‌المللی برای ممنوعیت چنین سلاح‌هایی شدند. پوتین و شی اعلام کردند که دو کشور روسیه و چین در بحران‌های جهانی به یک شکل و هماهنگ با هم عمل می‌کنند. در مورد خلع‌سلاح هسته‌ای شبه‌جزیره کره نیز رئیسان جمهوری دو کشور خواهان از سر گیری گفت‌وگوها شدند. در مورد برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) پوتین و شی اعلام کردند:

«طرفین خرسندند خاطرنشان کنند که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارش‌هایش تأیید کرده که ایران کماکان به اجرای تعهدات خود ذیل برجام ادامه می‌دهد.»

در بیانیه پوتین و شی گفته شده:

«طرفین تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران را محکوم می‌کنند.»

روسیه و چین در این بیانیه همچنین از ایران خواسته‌اند «از برداشتن گام‌های بیشتر در جهت متوقف کردن اجرای تعهدات خود ذیل برجام خودداری کند و از سایر اعضای برجام می‌خواهند به تعهداتشان عمل کنند.»

سران چین و روسیه ضمن تأکید بر اهمیت برجام تأکید کرده‌اند به تعهدات خود پایبند خواهند ماند و تمامی تعهدات خود را طبق مفاد مندرج در توافق و منطبق با قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد اجرا خواهند کرد.

پوتین در پایان اجلاس کرملین از سرمایه‌گذاری چین برای احداث یک کارخانه خودروسازی در جنوب مسکو تقدیر کرد. شی سپس از باغ‌وحش مسکو دیدن کرد.

قرار است که در روز پنجشنبه در اجلاس اقتصادی سن پترزبورگ رئیس جمهوری چین با سرمایه‌گذاران عمده روسیه دیدار و گفت‌وگو کند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • علی

    یکی از راهبردهای امریکا این است که در حالی که ایران را در آب جوش تحریم قرار داده از طریق واسطه هایی که می فرستد روحانی را تشویق به صبوری راهبردی کند تا ایران تعهدات خود در برجام را بیشتر از این کاهش ندهد، چون کاهش تعهدات ایران در برجام دسترسی سازمان جاسوسی اسرائیل به اطلاعات مربوط به برنامه اتمی ایران را کاهش خواهد داد و این برای اسرائیل باعث نگرانی خواهد شد.