ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

سخنگوی وزارت خارجه ایران: موضوعات فرابرجامی به حفظ برجام کمک نمی‌‌‌کند

سه قدرت اروپایی از جمله فرانسه هم‌صدا با آمریکا خواهان تکمیل برجام با توجه به برنامه موشکی سپاه و نفوذ ایران در خاورمیانه‌اند. ایران مخالف است.

سه قدرت اروپایی از جمله فرانسه هم‌صدا با آمریکا خواهان تکمیل برجام با توجه به برنامه موشکی سپاه و نفوذ ایران در خاورمیانه‌اند. سخنگوی وزارت خارجه  ایران در واکنش به اظهارات رئیس جمهوری فرانسه در نشست خبری مشترک با دونالد ترامپ در سواحل نرماندی، تأکید کرد که طرح موضوعات فرابرجامی مانند تحدید نفوذ منطقه‌ای ایران و برنامه موشکی سپاه به حفظ برجام کمک نمی‌کند.

سید عباس موسوی، سخنگوی وزارت خارجه ایران (عکس: آرشیو)

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، جمعه  ۱۷ خرداد سخنگوی وزارت خارجه ایران در واکنش به اظهارات رئیس جمهوری فرانسه در دیدار با همتای آمریکایی خود در نرماندی گفت:

«طرف‌های اروپایی تاکنون به رغم برخی سخنان و بیانیه‌های سیاسی، در عمل به تعهدات خود ذیل برجام و تعهدات بعد از خروج غیرقانونی آمریکا از برجام ناتوان بوده و نتوانسته‌اند زمینه انتفاع کامل کشورمان طبق این توافق چندجانبه را فراهم نمایند. در این شرایط، آنها با طرح موضوعات فرابرجامی، نه تنها کمکی به حفظ برجام نمی‌کنند، بلکه زمینه بی اعتمادی بیشتر بین طرف‌های باقی مانده برجام را فراهم و آمریکا را به هدف خود در خروج غیرقانونی از برجام که چیزی جز فروپاشی آن نبود، نزدیک تر می‌کنند.»

روز گذشته (پنجشنبه ۱۶ خرداد/ ۶ ژوئن) دونالد ترامپ و امانوئل مکرون به مناسبت هفتاد و پنجمین سالگرد «روز دی» در سواحل نرماندی با یکدیگر به مدت ۳۰ دقیقه گفت‌وگو کردند. رئیسان جمهوری دو کشور درباره موضوعاتی مانند تجارت جهانی و توافق اقلیمی که به چندجانبه‌نگری بستگی دارد با هم اختلاف دارند. برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) اما این اختلافات را در سایه قرار داد. امانوئل مکرون در نشست خبری مشترک خود با رئیس جمهوری آمریکا، برنامه هسته‌ای ایران را از نفوذ این کشور در خاورمیانه و برنامه موشکی سپاه قابل تفکیک ندانست. رئیس جمهوری فرانسه با اشاره به بند غروب برجام که به ایران اجازه می‌دهد سطح غنی‌سازی اورانیوم را از سال ۲۰۲۵ به بعد با به‌کارگیری سانتریفیوژهای پیشرفته افزایش دهد گفت:

«ما می‌خواهیم از سال ۲۰۲۵ به بعد هم مطمئن شویم که ایران به سلاح هسته‌ای دسترسی پیدا نخواهد کرد. دوماً می‌خواهیم برنامه موشکی ایران را کاهش دهیم و سوماً می‌خواهیم فعالیت‌های منطقه‌ای ایران را محدود کنیم. و ما یک هدف چهارم هم داریم: صلح در خاورمیانه. ما می‌خواهیم با هم به این هدف‌ها دست پیدا کنیم. این نکات اصلی است. باقی بحث‌های فنی است.»

مکرون سپس در ادامه سخنانش با تأکید بر ضرورت آغاز گفت‌وگوهای تازه با ایران گفت:

«من با پرزیدنت ترامپ موافقم که می‌بایست مذاکرات تازه‌ای برای رسیدن به این چهار هدف آغاز شود.»

رئیس جمهوری آمریکا نیز یک بار دیگر ایران را به حمایت از تروریسم متهم کرد و با اشاره به اثرگذاری تحریم‌ها ایران را یک کشور ورشکسته دانست و پیشنهاد مذاکره با سران جمهوری اسلامی را تکرار کرد:

«من درک می‌کنم که آن‌ها می‌خواهند مذاکره کنند. مشکلی نیست. ما این کار را خواهیم کرد. مذاکره می‌کنیم. اما تنها چیزی که نباید داشته باشند سلاح هسته‌ای است.»

سیدعباس موسوی، سخنگوی وزارت خارجه ایران، سخنان رئیس جمهوری آمریکا را «بدون پشتوانه و متناقض، فاقد ارزش» خواند.

رئیس جمهوری روسیه، پنج‌شنبه ۱۶ خرداد / ۶ ژوئن در حاشیه همایش اقتصادی پترزبورگ گفت اگر آمریکا و ایران به مذاکره عادی برگردند، در این صورت تنها باید از آن استقبال کرد. ولادیمیر پوتین اما در همان حال به این موضوع هم اشاره کرد که برنامه موشکی ایران را باید از برنامه هسته‌ای این کشور جدا کرد.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.