ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

سازمان ملل: ۱۰ درصد جمعیت جهان قربانی کودک‌همسری است

یونیسف در گزارش تازه‌ای از کودک‌همسری اعلام کرد که هر سال در سراسر جهان بیش از ۱۱۵ میلیون کودک وادار به ازدواج می‌شوند.

سازمان ملل متحد اعلام کرد که هر سال در سراسر جهان بیش از ۱۱۵ میلیون کودک قبل از آنکه به سن هجده‌سالگی برسند وادار به ازدواج می‌شوند.

یونیسف: هر سال در سراسر جهان بیش از ۱۱۵ میلیون کودک قبل از آنکه به سن هجده‌سالگی برسند وادار به ازدواج می‌شوند (عکس: آرشیو)

صندوق بین‌المللی کوکان سازمان ملل (یونیسف) جمعه ۷ ژوئن/ ۱۷ خرداد گزارش تازه‌ای از پدیده کودک همسری در سطح جهان ارائه داد. بر اساس این گزارش در سراسر جهان بیش از ۱۱۵ میلیون کودک قبل از آنکه به سن هجده‌سالگی برسند وادار به ازدواج می‌شوند. ۲۰ درصد این کودکان قبل از پانزده‌سالگی وادار به ازدواج شده‌اند.

یونیسف به پیامدهای کودک‌همسری نیز اشاره کرده است:

«کودک‌همسران به اجبار و هرچند که هنوز آمادگی پذیرش مسئولیت‌های زندگی روزانه را ندارند، در کودکی نقش بزرگسالان را به عهده می‌گیرند. در این میان ممکن است از ادامه تحصیل و از برخورداری از حق آموزش نیز محروم بمانند.»

بر اساس گزارش یونیسف کودک‌همسری در وهله نخست در کشورهای آفریقایی، امریکای جنوبی، جزایر کارائیب و در جنوب و شرق آسیا پدیده‌ای رایج است.

یونیسف در این گزارش می‌گوید کودکان در خانواده‌های فقیر در مناطق روستایی بیش از سایر کودکان در خطر کودک‌همسری قرار دارند.

— Henrietta H. Fore (@unicefchief) 6. Juni 2019

به گزارش یونیسف در جهان ما در مجموع ۶۵۰ میلیون زن هنگام کودکی وادار به ازدواج شده بودند. اکنون با گزارش اخیر صندوق کودکان سازمان ملل این تعداد به ۷۶۵ میلیون نفر افزایش یافته است. بیش از ۱۰ درصد از جمعیت جهان.

در افغانستان و ایران نیز کودک‌همسری به ویژه در لایه‌های فقیر جامعه امری رایج است.  عبدالملک همدرد، فعال حقوق کودک افغانستانی که در یازده سالگی او را مجبور به نامزدی با دختری که تازه به دنیا آمده بود کردند به زمانه می‌گوید:

«شام، هنگامی که از ترمیم‌گاه به خانه آمدم، همه خرسندی داشتند. پرسیدم چه شده؟ مادرم گفت که تو را با دختر همسایه، نامزد کردیم. گفتم آن دختر تازه به دنیا آمده است و من خیلی بزرگ‌تر از او هستم. والدینم گفتند که پسران زیادی با دختران کوچک ازدواج کرده‌اند و زندگی خوش دارند. من اصلا از این پیوند راضی نبودم ولی حتی دوستانم هم خرسند بودند. من کسی را نداشتم که درکم کند ….»

پروانه سلحشوری نیز پیش از این گفته بود پنج تا شش درصد ازدواج‌ها در ایران در سال‌های اخیر مربوط به کودکان ١٠ تا ١۴ سال است. رئیس فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی تاکید کرده بود سالانه بیش از ۴٠ هزار ازدواج در این سن است و بالای ۵ درصد ازدواج‌ها را شامل می‌شود.

در سال ۱۳۸۱ مجلس طرحی ارائه داد بر این مبنا که عقد نکاح دختر قبل از رسیدن ۱۳ سال تمام شمسی و پسر ۱۵ سال تمام شمسی منوط به اذن ولی و با تشخیص دادگاه باشد. در طرح افزایش سن ازدواج دختران که سال گذشته در مجلس شورای اسلامی مطرح شد، آمده بود که حداقل سن ازدواج ۱۶ سال باشد و ازدواج زیر ۱۳ سال ممنوع شود. بر اساس این طرح، ازدواج ۱۳ تا ۱۶سال نیز باید با اذن دادگاه و نظر پزشکی قانونی باشد. اما این طرح هنوز به تصویب نرسیده است.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.