ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

نمایشگاه آیدا، ربات هنرمند: رنگ‌مالی یا سرآغاز دورانی تاره؟

نمایشگاهی از آثار ربات انسان‌نمای نقاش و مجسمه‌سازی به نام «آیدا» در آکسفورد به نمایش گذاشته می‌شود.

رنگ‌مالی روی پرده نقاشی به اسم هنر، یک نمایش تازه برای رونق دادن به کسب و کار هنری یا آغاز دورانی تازه در نقاشی و مجسمه‌سازی که مرز بین هوش مصنوعی و زندگی واقعی را کمرنگ می‌کند؟ نمایشگاهی از آثار ربات انسان‌نمای نقاش و مجسمه‌سازی به نام «آیدا» در آکسفورد به نمایش گذاشته می‌شود.

آیدا، ربات هنرمند: رنگ‌مالی یا سرآغاز دورانی تاره؟

به گزارش خبرگزاری رویترز، نمایشگاهی از ۲۰ اثر «آیدا» به عنوان «نخستین ربات انسان‌نمای نقاش و مجسمه‌ساز» ۱۲ ژوئن/ ۲۲ خرداد در گالری برن در کالج سنت در آکسفورد افتتاح می‌شود. در این نمایشگاه آثار این ربات انسان‌نما به ارزش بیش از یک میلیون پوند بریتانیا به حراج درمی‌آید. این نمایشگاه قرار است مرز بین فن‌آوری و زندگی بیولوژیکی، چالش‌ها و تهدیدها در سال‌های پیش روی را نیز به بحث بگذارد.

آیدان میلر، مدیر نمایشگاه Unsecured Futures به خبرگزاری رویترز گفته است:

«صدای فن‌آوری مهم‌ترین موضوعی است که باید بر آن تمرکز کرد. این موضوع زندگی همه ما را تحت تأثیر قرار می‌دهد.»

میلر در ادامه این گفت‌وگو درباره اهداف نمایشگاه آیدا در گالری برن افزوده است:

«ما پیام آشکاری داریم و می‌خواهیم آن را به بحث بگذاریم: استفاده و سوءاستفاده از الگوریتم‌ها و هوش مصنوعی. در دهه‌های بعدی دامنه این فن‌آوری‌ها گسترده‌تر می‌شود و از هم‌الان می‌بایست درباره موازین اخلاقی استفاده از این فن‌آوری تأمل کنیم.»

این ربات نقاش و مجسمه‌ساز نام خود را از آیدا لاولیس ریاضی‌دان بریتانیایی به وام گرفته است. به کمک دوربینی که در چشمخانه آیدا تعبیه شده و با آلگوریتم‌هایی که ریاضی‌دانان آکسفورد برای او نوشته‌اند و با کمک یک دست مصنوعی می‌تواند نقاشی کند و مجسمه بسازد. آثار او ظاهراً قابل پیش‌بینی نیستند.

در نمایشگاه Unsecured Futures نقاشی‌های انتزاعی آیدا از درختان و مجسمه‌هایی که بر اساس طرح‌های این ربات از یک زنبور ساخته شده‌اند به نمایش درمی‌‌آیند. بازآفرینی جلوه‌هایی از طبیعت که هوش مصنوعی قاعدتاً درک مستقیمی از آن ندارد و لذا به ادارک و حس هم ربطی نمی‌تواند داشته باشد و به همین سبب ممکن است درک ما از زیباشناسی هنر را که در ارتباط با انسان معنا می‌شود، تغییر دهد. بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز، آیدا درباره هوش مصنوعی گفته است:

«فن‌آوری‌های نو هم خوبی‌هایی و هم بدی‌هایی دارند. این موضوع را ما همه باید در نظر داشته باشیم: مسئولیت بزرگی است که سوءاستفاده از ظرفیت‌های این فن‌آوری‌ها را محدود کرد.»

یک پاسخ از پیش‌آموخته به یک چالش تازه در عرصه هنر که پیش از این با فراگیر شدن گوشی‌های هوشمند دامن عکاسی هنری را هم گرفت.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.