ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

پروانه سلحشوری: مردان اجازه نمی‌دهند حتی یک زن به هیات رییسه مجلس برسد

پروانه سلحشوری، عضو فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی گفته در سه سال گذشته مهم‌ترین مانع برای به ثمر رسیدن طرح‌ها و لایحه‌ها به نفع زنان، «قاطبه مردسالار مجلس، ساختار قدرت و سابقه پدرسالارانه جامعه» بوده است.

پروانه سلحشوری، عضو فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی گفته در سه سال گذشته مهم‌ترین مانع برای به ثمر رسیدن طرح‌ها و لایحه‌ها به نفع زنان، «قاطبه مردسالار مجلس، ساختار قدرت و سابقه پدرسالارانه جامعه» بوده است.

پروانه سلحشوری، نماینده اصلاح‌طلب مجلس شورای اسلامی (عکس: آرشیو)

او درباره همراهی نمایندگان مرد با اعضای فراکسیون زنان گفته: «یکی از موضوعات اخیر بحث سهمیه یک ششمی زنان در فهرست‌های انتخاباتی ورود به مجلس بود که دیدیم مردان قاطعانه در مقابل آن ایستادند یا در مورد اینکه زنان را در هیات رئیسه داشته باشیم همین مقاومت همواره بوده است.»

او همچنین درباره حضور زنان در هیات رپیسه مجلس گفته: «سال سوم باز چند خانم بودیم اما هیچ کس رای نیاورد. من برای کارپردازی نامزد شده بودم چون دبیری را دوست نداشتم و می‌خواستم در حوزه‌های نظارتی فعال باشم اما دیدم که نماینده این جایگاه را یک جایگاه مردانه می‌دانند و حضور یک زن را در آن قبول نمی‌کنند. امسال هم که دیدید باز هم یک زن به هیئت رئیسه راه پیدا نکرد.»

مجلس ایران اکنون ۱۷ نماینده زن دارد. از بین این ۱۷ زن، ۱۴ تن اصلاح‌طلب و سه تن دیگر مستقل هستند.

پیش از این مجلس دوره پنجم با حضور ۱۴ زن بیشترین تعداد نمایندگان زن را دارا بود.

در دور اول مجلس چهار نماینده زن، دور دوم چهار نماینده زن، دور سوم چهار نماینده زن، دور چهارم ۹ نماینده زن، دور ششم ۱۳ نماینده زن، دور هفتم ۱۳ نماینده زن، دور هشتم ۸ نماینده زن و دور نهم نیز ۹ نماینده زن موفق به کسب کرسی‌های مجلس شده بودند.

مجلس ایران ۲۹۰ کرسی دارد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • سیروان

    گوبلز می‌گوید دروغ هرچقدر بزرگتر باور کردنش راحت‌تر! قصه مردسالاری در ایران است. این چه مردسالاری است که در ازدواج همه مراسم کمرشکن عروسی و خرید طلا برعهده مرد باشد و یک بدهی میلیاردی مادام‌العمر هم تحت عنوان مهریه به گردنش بیفتد؟ این بدهی میلیاردی معمولاً تقسیط شده و یک حقوق ماهانه شیک و بدون زحمت برای خانم فراهم می‌کند. کجای دنیا زن این‌قدر امتیاز مالی دارد؟ مردان در ایران دارند له می‌شوند آن وقت برخی «گوبلز وار» به دروغ‌پراکنی پرداخته و رسانه‌های فمینیستی هم بدون کوچکترین تحقیق منتشر می‌کنند. این مردسالاری ارزانی خودتان! زنان هلندی اگر بدانند زن بودن در ایران این همه نفع مالی دلرد، قطعاً به تغییر تابعیت فکر خواهند کرد.