ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

نخست‌وزیر اتیوپی در تلاش برای میانجی‌گری در سودان

آبی احمد با نظامیان و معترضان سودانی گفت‌وگوهایی را آغاز کرد. معترضان می‌گویند مذاکره با نظامیان به معنای توهین به کشته‌شدگان در کشتار خارطوم است.

جمعه ۷ ژوئن/۱۷ خرداد آبی احمد، نخست‌وزیر اتیوپی برای میانجیگری بین نظامیان و معترضان سودان وارد خارطوم شد. معترضان اعلام کرده‌اند که دعوت به مذاکره به معنای اهانت به کسانی است که در کشتار دوشنبه ۳ ژوئن جان خود را از دست دادند. سازمان بهداشت جهانی در گزارش تکان‌دهنده‌ای از ادیت و آزار پرسنل بیمارستان‌های خارطوم  خبر داده است. بر اساس این گزارش شبه‌نظامیان جنداوی به چندین پرستار نیز تجاوز جنسی کرده‌اند.

جمعه ۷ ژوئن/۱۷ خرداد: آبی احمد، نخست‌وزیر اتیوپی در گفت‌وگو با ژنرال عبدالفتاح برهان، رئیس شورای انتقالی نظامی سودان (عکس: توییتر)

دوشنبه ۳ ژوئن/ ۱۳ خرداد شبه‌نظامیان جنداوی زیر نظر ارتش، خیابان‌های پیرامون محل تحصن در اطراف وزارت دفاع خارطوم را مسدود کردند و معترضان را به گلوله بستند و چادرها در محل تحصن را نیز به آتش کشیدند.  کمیته مرکزی پزشکان سودان اعلام کرده است که در این کشتار دست‌کم ۱۰۸ نفر از معترضان جان خود را از دست دادند و دست‌کم ۵۰۰ نفر نیز مجروح شدند. نظامیان که پیش از کشتار خارطوم برای برقراری شریعت اسلام، گفت‌وگوها با معترضان را متوقف کرده بودند، چهارشنبه گذشته مجدداً به معترضان پیشنهاد گفت‌وگو دادند. اما ائتلاف مشاغل سودان این پیشنهاد را رد کرد و با انتشار فراخوانی از مردم خواست تا برکناری نظامیان از قدرت با مسدود کردن خیابان‌ها و پل‌ها به نافرمانی مدنی ادامه دهند. در پی این تحولات، به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، آبی احمد، نخست‌وزیر اتیوپی جمعه ۷ ژوئن/۱۷ خرداد برای میانجیگری بین شورای نظامی و معترضان وارد خارطوم شد.

آبی احمد، سیاستمدار اصلاح‌طلب از سال گذشته که به نخست‌وزیری اتیوپی رسید، در مرکز گفت‌وگوهای دیپلماتیک در شاخ آفریقا قرار دارد. نخست‌وزیر اتیوپی روز جمعه پشت درهای بسته با ژنرال عبدالفتاح برهان، رئیس  شورای انتقالی نظامی سودان دیدار و گفت‌وگو کرد. از آنچه که در این دیدار اتفاق افتاد، خبری به بیرون درز نکرده است.

شورای صلح و امنیت اتحادیه آفریقا پنجشنبه ۶ ژوئن/۱۶ خرداد اعلام کرد که تا تشکیل یک دولت موقت با حضور نیروهای مدنی به عنوان تنها راهکار موثر برای خروج از بحران، عضویت سودان و همه فعالیت‌های این کشور در اتحادیه آفریقا را به تعلیق درمی‌آورد. اتحادیه اروپا نیز مخالفت خود را با حکومت نظامیان اعلام کرده است. در بدو ورود آبی احمد به خارطوم، ژنرال محمد حمدان داگلو، فرمانده شبه‌نظامیان جنداوی که مسئولیت کشتار خارطوم به عهده آنان است، در جمع ژنرال‌هایی که به استقبال نخست‌وزیر اتیوپی رفته بودند حضور نداشت.

بعد از ظهر جمعه، نخست‌وزیر اتیوپی با نمایندگان ائتلاف «آزادی و تغییر» که همراه با ائتلاف مشاعل سودان خواسته‌های معترضان را نمایندگی می‌کند دیدار و گفت‌وگو کرد. ائتلاف «آزادی و تغییر» با صدور بیانیه‌ای ضمن رد هر گونه مذاکره با شورای نظامی سودان تأکید کرد که چنین دعوتی برای مذاکره، اهانت به کسانی است که جان خود را از دست داده‌اند.

گزارش تکان‌دهنده سازمان بهداشت جهانی

تعدادی از مجروحان در بیمارستانی در خارطوم (عکس: توییتر)

همزمان با این تحولات سازمان بهداشت جهانی با انتشار گزارش تکان‌دهنده‌ای از بدرفتاری شبه‌نظامیان جنداوی با پرسنل بیمارستان‌های خارطوم ابراز نگرانی کرده است. بلافاصله بعد از کشتار دوشنبه گذشته و انتقال مجروحان به مراکز درمانی، شبه‌نظامیان جنداوی بیمارستان‌ها را محاصره کردند.

سازمان بهداشت جهانی در گزارش جمعه ۷ ژوئن/ ۱۷ خرداد خود اعلام کرده است که در این مدت شبه‌نظامیان جنداوی تلاش می‌کنند با آزار و اذیت پرسنل بیمارستان‌ها مانع از ادامه درمان مجروحان شوند. در اثر ضرب و شتم‌ها پنج نفر از پرسنل بیمارستان‌های خارطوم تاکنون مجروج شده‌اند. سازمان بهداشت جهانی در گزارش خود نوشته است:

«این اقدامات به معنای نقض کامل و از هر نظر غیر قابل قبول حقوق بشر است و می‌بایست هر چه سریع‌تر متوقف شود.»

سازمان بهداشت جهانی همچنین اعلام کرده که شبه‌نظامیان چادرهایی را که برای درمان مجروحان برپا شده بود به آتش کشیده‌اند و تجهیزات پزشکی را نابود کرده و بیمارستان‌ها را غارت کرده‌اند. چند مورد تجاوز جنسی به پرستاران سودانی نیز در محل کارشان گزارش شده است.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.