ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

پیشنهاد لاریجانی برای کمبود مسکن: مالیات سنگین برای خانه‌های خالی

شمار واحدهای مسکونی خالی ایران در یک دوره پنج ساله نزدیک به یک میلیون بیشتر شده. جمعیت اجاره‌نشین‌ها هم در یک دوره پنج ساله، سالی ۲ میلیون نفر افزایش یافته.

علی لاریجانی در جلسه علنی روز یک‌شنبه ۱۹ خرداد مجلس شورای اسلامی گفت طبق اعلام مرکز پژوهش‌های مجلس، ۵۰۰ هزار مسکن اضافه در تهران وجود دارد و در کل کشور این رقم حدود دو میلیون مسکن است. او گفت درباره مسکن‌های خالی که اگر نظام مالیاتی وضع شود و مالیات‌های سنگین گذاشته شود می‌تواند انگیزه‌ای برای پر شدن خانه‌ها باشد. لاریجانی گفت بر اساس این پیشنهاد، اگر افراد خانه‌های خالی را اجاره دهند از پرداخت مالیات ظرف پنج سال معاف می‌شوند.

عکس از آرشیو

به گفته لاریجانی، ممکن است برخی مسکن‌ها لوکس باشند و شهرداری‌ها اجازه ساخت این مسکن‌ها را داده باشند، اما افراد بی‌بضاعت نمی‌توانند آنها را خریداری کنند.

این در حالی است که حسین عبده تبریزی، مشاور وزیر راه و شهرسازی ایران پیش‌تر درباره این واحدهای لوکس گفته بود بخش زیادی از واحدهای مسکونی خالی در تملک بانک‌ها قرار دارد و خانه‌های خالی نشان‌دهنده مازاد مسکن نیست.

شمار واحدهای مسکونی خالی ایران طی یک دوره پنج ساله نزدیک به یک میلیون افزایش یافته و این در حالی است که جمعیت اجاره‌نشین‌ها هم در یک دوره پنج ساله، سالی دو میلیون نفر افزایش یافته است.

به گفته لاریجانی اما طبق قانون برنامه ششم، حدود ۹۰۰ هزار مسکن باید در سال ساخته می‌شد که البته انجام نشده و یکی از دلایل افزایش قیمت مسکن نیز همین مساله بوده است:

«در شهرهای بزرگ نیاز به شهرک‌های اقماری وجود دارد که در طرح ساخت مسکن به این توجه شده است. این طرح می‌تواند مشکل کمبود مسکن را حل کند به شرطی که پیشنهاد ساخت یک میلیون مسکن در سال محقق شود.»

رییس مجلس ایران همچنین گفت:

«طبق تقسیم‌بندی صورت گرفته شده وام به هر نفر در سطح روستاها ۴۰ میلیون تومان در شهرهای کوچک و متوسط ۶۰ میلیون و در شهرهای بزرگ ۸۰ میلیون تومان است اما افراد پشت نوبت قرار می‌گیرند چون سهم کلان تسهیلات بانکی برای وام مسکن ۸.۵ درصد بوده است که اگر به ۲۰ درصد برسد گشایشی در زمینه تسهیلات برای ساخت مسکن فراهم می‌شود.»

پیش‌تر، حسین عبده تبریزی نرخ سود بانکی بالا را از دلایل نابسامانی بازار مسکن دانسته و گفته بود مردم توان بازپرداخت وام‌های بانکی با سود ۲۰ تا ۲۵ درصد را ندارند.

کاهش نرخ سود بانکی وام مسکن و افزایش تسهیلات بانکی را از برنامه‌های دولت حسن روحانی برای کاهش هزینه مسکن در خانوارهای کم‌درآمد است.

گرچه یکی از برنامه‌های دولت افزایش مالیات بخش مسکن عنوان شده اما در عین حال دولت «اجرایی شدن» این برنامه را سخت می‌داند.

شمار واحدهای مسکونی خالی در شرایطی افزایش یافته که در سال‌های اخیر میزان عرضه مسکن به یک سوم میزان تقاضا کاهش یافته است.

مقام‌های دولتی ایران پیش از این بارها بر اجرای برنامه مالیات‌ستانی از واحدهای مسکونی خالی برای مقابله با آنچه که «احتکار مسکن» خوانده‌اند، تاکید کرده‌اند اما این برنامه تا به حال اجرایی نشده است.

دولت حسن روحانی طی سال‌های گذشته با تزریق نقدینگی و افزایش تسهیلات بانکی خرید مسکن سیاست «تحریک تقاضا» را به منظور «رونق‌بخشی» به این بخش به اجرا گذاشته است. به رغم اجرای این سیاست‌ها رشد اقتصادی بخش مسکن در ۱۱ ماه نخست سال ۹۶ منفی ۱۷ درصد اعلام شده است.

رکود صنعت ساختمان صنایع فولادی، سیمان، کاشی و سرامیک و شیشه ایران را هم با بحران روبرو کرده است.

برآورد کارشناسان مسکن نشان می‌دهد که که ایران برای غلبه بر بحران مسکن تا ۱۰ سال آینده به ساخت ۱۰ میلیون واحد مسکونی نیاز دارد.

پیش‌تر، وزارت راه و شهرسازی ایران میانگین ارزش هر یک واحد مسکونی خالی را ۱۰۰ هزار دلار اعلام کرده است. بر مبنای این ارزش‌گذاری ارزش واحدهای مسکونی خالی بیش از ۲۵۰ میلیارد دلار معادل ۸۷۵ هزار میلیارد تومان برآورد می‌شود.

  • در همین زمینه

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.