ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

کرباسچی: پرونده نجفی می‌تواند برای جریان اصلاح‌طلبی پیامدهای منفی داشته باشد

شهردار اسبق تهران با انتقاد از نحوه پوشش پرونده محمدعلی نجفی در صدا و سیما گفته است این شکل اطلاع‌رسانی نتیجه معکوس دارد.

پرونده محمدعلی نجفی، شهردار سابق تهران، به اتهام قتل همسرش، میترا استاد که رسانه‌های داخلی از او با عنوان «زن دوم» یاد می‌کنند به دادگاه کیفری یک استان تهران رفته است. همزمان، غلامحسین کرباسچی، دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی، گفته است این پرونده ممکن است برای جریان اصلاح‌طلبی پیامدهای منفی داشته باشد.

غلامحسین کرباسچی، شهردار اسبق تهران

کرباسچی روز یک‌شنبه ۱۹ خرداد به خبرگزاری کار ایران (ایلنا) گفته است:

«در این گونه قضایا مسائل سیاسی هم آمیخته می‌شود. به هر صورت ما حوادث مشابه داشته‌ایم که خیلی برجسته نشده است مثل ماجرای قتلی که به آقای جلال‌الدین فارسی نسبت داده شد اما این ماجرا به دلیل اینکه در آن یک قتلی اتفاق افتاده، برای مردم تکان‌دهنده بود و توجه روزنامه‌نگاران و عموم جامعه را به خود جلب کرد.»

به گفته شهردار اسبق تهران ماجراهای پیش آمده حتما بر نگاه مردم به جریان اصلاح‌طلبی بی‌تاثیر نیست:

«بالاخره این حوادث منهای اینکه چگونه با آن برخورد کنند، حوادث جالبی نیست و تاثیر خودش را در افکار عمومی جامعه و مسائل سیاسی خواهد داشت.»

او از عملکرد صدا و سیما در مورد نحوه پوشش دادن این جریان انتقاد کرده و گفته است:

«متاسفانه در اطلاع‌رسانی یک شکلی هم برخورد می‌شود که نتیجه معکوس دارد. آقایان توجه ندارد که برخوردهای سیاسی نهادهایی مثل صدا و سیما و مراکز تبلیغاتی دولتی، بالاخره در افکار عمومی نتیجه‌هایی دارد عکس آنچه که می‌خواهند.»

به گفته کرباسچی «ظاهرا خود آقایان» درباره رفتارهای هیجانی‌ای که داشتند، متوجه خطایشان شده‌اند:

«به دلیل اینکه ایشان یک آدم شناخته شده و مشهوری بودند، همه روی این مساله حساسیت داشتند و فکر می‌کنم خبرنگاران و مسئولان خبری در برخورد با نجفی ملاحظات لازم را نکردند و کارهایشان هیجانی و شاید برخلاف قانون هم بوده است.»

او با تاکید بر اینکه برخوردهای سیاسی صدا و سیما با پرونده نجفی نتیجه عکس دارد گفته است با وجود حساسیت در مورد محمدعلی نجفی به واسطه جایگاه سیاسی و اجتماعی او، خبرنگاران و صدا و سیما با این مساله برخورد حساب شده لازم را نکردند.

کرباسچی درباره ارتباط احتمالی میان میترا استاد با نهادهای امنیتی و شایعه «پرستو» بود هم گفته است:

«خود آقای نجفی هم نگفتند که قطعا ارتباط داشته‌اند، گفتند من احتمال می‌دهم با کسانی در ارتباط بوده‌اند. آن را دادگاه باید مشخص کند و اظهارنظرهایی هم که می‌شود بیشتر گمانه‌زنی سیاسی است و کسی در این زمینه اطلاع دقیقی ندارد.»

محمدعلی نجفی روز سه‌شنبه هفتم خرداد ۹۸ به اتهام قتل همسرش، میترا استاد، بازداشت و روانه زندان شد.

او روز چهارشنبه هشتم خرداد ماه در دادسرای جنایی تهران گفت همسرش صدای او را برای نهاد‌های امنیتی کشور ارسال می‌کرده و بر سر همین موضوع با او به شدت درگیری داشته:

«یک نهاد تماس‌های مرا شنود می‌کرد و در اختیار همسرم قرار می‌داد که در این خصوص شکایت کردم، اما این موضوع انگیزه قتل نبوده است.»

او از این نهاد یا نهادهای امنیتی نام نبرد.

در واکنش به این اظهارات، خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) از قول دستیار ویژه وزیر اطلاعات، بدون ذکر نام، نوشت:

«میترا استاد، همسر دوم محمدعلی نجفی، شهردار پیشین تهران که سه‌شنبه هفتم خرداد به قتل رسید، هیچ‌گونه ارتباط و همکاری با وزارت اطلاعات نداشته است.»

این مقام امنیتی «پخش این‌گونه ادعاهای کذب» را موجب «تشویش افکار عمومی و قابل پیگیری قضایی» خواند.

کرباسچی اما در پاسخ به این سوال که برخی معتقدند اتفاقی که برای نجفی افتاده پیامد افشای فسادها در شهرداری بوده، گفته است:

«من خیلی در این زمینه نمی‌توانم اظهارنظر کنم چون اطلاعاتی ندارم. واقعیت این است که در ارتباط با مسائل شهرداری پرونده‌های سنگینی وجود دارد که دادگاه در حال بررسی است و نمی‌شود راجع به آن اظهارنظر کرد اما اینکه بخواهیم این دو مساله را مرتبط کنیم، به نظرم حدسیات است و مستند نیست.»

او همچنین در مورد اینکه حسین مرعشی بر شهردار شدن محمدعلی نجفی اصرار و تاکید داشته، گفته است فکر نمی‌کند مرعشی در این مساله نقش تعیین‌کننده داشته باشد:

«در انتخاب نجفی بیشتر دولتی‌ها و اعضای شورای شهر نقش داشتند.»

  • در همین زمینه

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • سایه روشن

    خدا یک عقلی بتو هم بدهد آبروی نداشته را که نمیشود برد.