ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ظریف: اروپا در حدی نیست که از ایران انتقاد کند

وزیر امور خارجه ایران سفر «میانجی»های بین‌المللی را فرصتی برای تبادل نظر به منظور مبارزه با سیاست‌های آمریکا خواند.

محمد جواد ظریف، وزیر امورخارجه جمهوری اسلامی در آستانه سفر همتای آلمانی خود به تهران گفته «اروپایی‌ها در موقعیتی نیستند که از ایران در مورد قابلیت‌های نظامی و حتی در حوزه هایی که به برجام ربطی ندارد، انتقاد کنند. وظیفه اروپایی‌ها و بقیه اعضای برجام این است که شرایط روابط اقتصادی ایران عادی سازی شود و باید در این مورد پاسخگو باشند.»

براساس اظهارات ظریف، جمهوری اسلامی «عادی‌سازی روابط اقتصادی با ایران» را وظیفه اروپا و بقیه اعضای برجام می‌داند

به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا)، محمد جواد ظریف یکشنبه، ۱۹ خرداد، سفر نخست وزیر ژاپن و وزیر امور خارجه آلمان، و همچنین سفر حسن روحانی، رئیس جمهوری به بیشکک و دوشنبه و دیدار با رهبران این دو کشور را «فرصتی برای جمهوری اسلامی» خواند تا از طریق آن درباره «تبیین سیاست‌های خود، درباره آینده پیش‌رو» و «پیدا کردن راه حل برای برخورد با سیاست‌هایی که همه دنیا را هدف قرار داده» تبادل نظر کند.

ظریف درباره دیدار هیات آلمانی و ایرانی و «بدعهدی و انفعال» اروپا نسبت به ایران گفت سیاست‌های غرب در منطقه جز خسارت چیزی نداشته است: « اروپایی‌ها در موقعیتی نیستند که از ایران حتی در حوزه هایی که به برجام ربطی ندارد، انتقاد کنند. برخی کشورها مثل آلمان فروش تسلیحات به عربستان برای بمباران مردم یمن را متوقف کردند اما درمجموع غرب به رژیم های خودکامه اجازه می دهد که جنایت انجام دهند.»

هایکو ماس، وزیر خارجه آلمان دوشنبه ۲۰ خرداد/۱۰ ژوئن برای گفت‌وگو درباره برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) با هیات ایرانی در تهران گفت‌وگو خواهد کرد و سپس به اردن و امارات متحده عربی سفر می‌کند. به گفته سخنگوی وزارت امورخارجه آلمان، سفر هایکو ماس به خاورمیانه با هماهنگی بریتانیا و فرانسه و با اطلاع مایک پمپئو، وزیر امورخارجه آمریکا انجام می‌شود.

براساس اظهارات ظریف جمهوری اسلامی در مورد «وظایف» اروپا نسبت به ایران و نتایج حاصل از آن با هایکو ماس گفت‌وگو خواهد کرد:

«وظیفه‌ای که اروپایی‌ها و بقیه اعضای برجام دارند این است که شرایط روابط اقتصادی ایران عادی سازی شود و اینها باید بگویند تا به حال چقدر این موضوع عادی شده است. در برجام اقدام مهم نیست بلکه نتیجه مهم است. اینکه گفته شود ما تلاش کردیم و نشد، خُب ما هم می‌توانیم از این به بعد تلاش کنیم و نشود».

او همچنین در مورد ضرب‌الاجل ۶۰ روزه تهران برای کاهش تعهدات خود در زمینه برجام گفت:

«ما برنامه خود را اعلام کردیم و گفتیم در ۶۰ روز اول این اقدام را انجام می‌دهیم و در ۶۰ روز بعدی اقدامات دیگری انجام خواهیم داد و بعد هم برای اقدامات بعدی تصمیم خواهیم گرفت. لذا بحث ضرب‌الاجل نیست و آنها می‌توانند اگر اقدامی انجام می‌دهند بر اساس وظایف خودشان باشد و ما هم اقدامات خود را یا متوقف می‌کنیم یا به تناسب اقدامات آنها تصمیم گیری خواهیم داشت.»

جمهوری اسلامی با تهدید اروپا به عدم کنترل ترانزیت مواد مخدر و سیل مهاجران افغان اعلام کرده اگر کشورهای اروپایی تا ۱۶ تیر نسبت به کاهش فشار تحریم‌های آمریکا بر اقتصاد ایران اقدام جدی انجام ندهند، بدون خروج کامل از برجام از برخی تعهدات دیگر خود در این توافقنامه (از جمله رعایت مرز ۳۰۰ کیلوگرم در تولید اروانیوم غنی‌شده و ۱۳۰ تن در آب سنگین)  دست خواهد کشید و نهایتا گام به گام به سوی الغای آن پیش خواهد رفت.

آبه شینزو، نخست‌وزیر ژاپن نیز چهارشنبه ۲۲ خرداد برای «کاستن از تنش‌های منطقه‌ای و گشودن راه برای گفت‌وگوی ایران و آمریکا» به تهران سفر می‌کند. او دیدارهایی با مقام‌های بلندپایه ایران، از جمله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی خواهد داشت و پیشنهاد گفت‌وگوی بدون پیش‌شرط میان ایران و آمریکا را با رهبر جمهوری اسلامی مطرح خواهد کرد.

ژاپن پیش‌تر و در جریان سفر ظریف به توکیو خواستار حفظ برجام شده بود.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • علی

    اسلام بزرگترین تهدید علیه موجودیت مردم ایران بوده است. و بعد از ورود خمینی از تبعید در فرانسه به تهران، اسلام آرام آرام مردم ایران را منقرض کرد.

  • روزبه

    در شگفت از این غبار بی سوار خشمگین ، ما نا شریفان مانده ایم آبها از آسیاافتاده ، لیک باز ما با موج و توفان مانده ایم هر که آمد بار خود را بست و رفت ما همان بد بخت و خوار و بی نصیب ز آن چه حاصل ، جز دروغ و جز دروغ؟ زین چه حاصل ، جز فریب و جز فریب ؟ باز می گویند : فردای دگر صبر کن تا دیگری پیدا شود کاوه ای پیدا نخواهد شد ، امید! کاشکی اسکندری پیدا شود. مهدی اخوان ثالث (م. امید)