ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

فلسطین از سفیر آمریکا در اسرائیل به دیوان بین‌المللی کیفری شکایت می‌کند

دیوید فریدمن، سفیر آمریکا در اسرائیل، الحاق قسمت‌هایی از اراضی اشغالی کرانه باختری به اسرائیل را «حق اسرائیل» خوانده است.

وزارت امور خارجه فلسطین در بیانیه‌ای اظهارات دیوید فریدمن، سفیر ایالات متحده آمریکا در اسرائیل را محکوم و اعلام کرد از او به دیوان بین‌المللی کیفری شکایت خواهد کرد. فریدمن الحاق قسمت‌هایی از اراضی اشغالی کرانه باختری را «حق اسرائیل» خوانده است.

دیوید فریدمن در کنار دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا و دخترش، ایوانکا ترامپ

به گزارش خبرگزاری الجزیره، وزارت امورخارجه فلسطین قصد دارد شکایتی را علیه دیوید فریدمن، سفیر آمریکا در اسرائیل به دیوان بین‌المللی کیفری در لاهه ببرد. دیوید فریدمن که به راست‌های تندروی اسرائیلی نزدیک است و از حامیان سرسخت شهرک‌سازی‌های اسرائیل به‌شمار می‌رود، پیش‌تر در مصاحبه‌ با نیویورک تایمز در مورد طرح «صلح» موسوم به «معامله قرن» گفته بود اسرائیل «حق» دارد «حداقل بخشی» از اراضی اشغالی کرانه باختری را به زمین‌های خود الحاق کند. او گفته بود:

«به ‌نظر من تحت شرایط خاصی اسرائیل حق دارد اگر نه همه کرانه باختری، دست‌‌کم بخشی از آن ‌را تصرف کند.»

وزیر امور خارجه فلسطین، شنبه ۹ ژوئن/ ۱۹ خرداد در بیانیه‌ مطبوعاتی اظهارات فریدمن را محکوم کرد و او را «تهدیدی برای صلح و امنیت منطقه» و اظهاراتش را «ادامه سیاست‌ کاملا یک‌جانبه و سوگیرانه دولت آمریکا نسبت به اشغال و سیاست‌های استعمارگرانه اسرائیل برای توسعه» خواند.

در این بیانیه آمده است:

«چه استدلالی می‌تواند منطق فریدمن را توجیه کند که اسرائیل را صاحب حق برای الحاق قسمتی از کرانه باختری به خود می‌داند؟ قوانین بین‌المللی الحاق یک سرزمین با توسل به زور را ممنوع کرده است و همچنین واقعیتی را که قدرت‌های اشغال‌گر تحمیل کرده‌اند، مجاز نمی‌داند.»

اظهارات فریدمن واکنش‌های بسیاری از مقامات فلسطینی را به ‌همراه داشته است. تشکیلات خودگردان فلسطین شهرک‌های یهودی‌نشین در کرانه باختری را غیرقانونی می‌داند. بر اساس کنوانسیون ژنو، شهرک‌سازی در مناطق اشغالی ممنوع است. اسرائیل اما می‌گوید شهرک‌سازی در کرانه باختری از نظر تاریخی و به لحاظ مذهبی «حق» اوست و از نظر مذهبی کرانه باختری یک سرزمین یهودی به‌شمار می‌رود. بسیاری از مقامات ارشد فلسطین سیاست‌های پشت اظهارات فریدمن را ناشی از «همدستی آمریکا در برنامه‌های استعمارگرایانه اسرائیل» می‌دانند و می‌گویند آمریکا در تلاش است تا «زمین‌دزدی» اسرائیل را توجیه کند.

آن‌ها طرح «صلح» آمریکا را تلاش برای «پایان آرمان فلسطین» خوانده‌ و می‌گویند بر اساس این طرح، پایتخت اسرائیل اورشلیم (بیت‌المقدس) خواهد بود، پناهجویان فلسطینی حق بازگشت به سرزمین مادری را نخواهند داشت و دولت جدید فلسطینی پیشنهاد شده در این طرح، کنترل مرزها و امنیت آنها را برعهده نخواهد داشت و از «حق حاکمیت ملی» برخوردار نخواهد شد.

قرار بود پس از پایان ماه رمضان از طرح «معامله قرن» رونمایی شود اما با انحلال پارلمان اسرائیل کاخ سفید این اقدام را به تاخیر انداخت.

نمایندگان ۵۷ کشور اسلامی سازمان همکاری اسلامی در بیانیه پایانی نشست اخیر این سازمان نیز با حمایت از فلسطینیان اعلام کردند که با هر گونه توافق ناقض حق فلسطینیان مخالفند.

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی نیز ۱۵ خرداد در خطبه‌های نماز عید فطر این طرح را خیانت‌بار خواند اما گفت برخی کشورهای اسلامی همچون بحرین و عربستان سعودی زمینه‌ساز چنین طرحی شده‌اند.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.