ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

آمانو: ایران تمامی تعهدات خود به توافق هسته‌ای را اجرا کند

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خواهان کاهش تنش موجود درباره ایران از طریق پیشبرد گفت‌وگو شد.

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نسبت به تنش به‌وجود آمده درباره ایران ابراز نگرانی کرد و خواهان کاهش تنش از طریق پیشبرد گفت‌وگو شد. او گفت ایران تمام تعهدات خود به توافق هسته‌ای را اجرا کند.

یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی

واشنگتن فشار بر ایران را به‌دلیل نقش این کشور در خاورمیانه شدت بخشیده، تحریم‌های اقتصادی خود را علیه تهران بیشتر کرده و ناو هواپیمابر و تجهیزات نظامی به منطقه فرستاده تا مانع از آن‌چه تهدیدات ایران می‌نامد شود. تهران نیز در پاسخ برخی از تعهدات خود به توافق هسته‌ای را لغو کرده است.

در چنین شرایطی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز دوشنبه ۲۰ خرداد / ۱۰ ژوئن در آغاز نشست فصلی شورای حکام آژانس، متشکل از نمایندگان ۳۵ کشور گفت: «من درباره افزایش تنش‌ها بر سر موضوع هسته‌ای ایران نگران هستم. تعهدات هسته‌ای ایران براساس برجام دستاوردی مهم برای راستی‌آزمایی هسته‌ای است و من امیدوارم بتوان راه‌های برای کاهش تنش‌های موجود از طریق گفت‌وگو پیدا کرد.»

یوکیا آمانو گفت گزارش اخیر او درباره نظارت و راستی آزمایی برنامه هسته‌ای ایران فعالیت‌های آژانس در آن کشور در ماه‌های اخیر را پوشش می‌دهد اما در روز ۱۸ اردیبهشت / ۸ ماه مه شورای عالی امنیت ملی ایران اعلام کرد که «دستوری برای توقف برخی از اقدامات ایران تحت برجام» صادر کرده است.

شورای عالی امنیت ملی ایران در سالگرد خروج آمریکا از توافق هسته‌ای با صدور بیانیه‌ای خطاب به کشورهای عضو برجام اعلام کرد گه جمهوری اسلامی ایران محدودیت‌های مربوط به نگهداری ذخایر اورانیوم غنی‌شده و ذخایر آب سنگین را رعایت نمی‌کند. این شورا به کشورهای باقیمانده در برجام ۶۰ روز فرصت داد که به تعهدات خود به‌ویژه در حوزه‌های بانکی و نفتی عمل کنند، در غیر این‌صورت در مرحله بعدی ایران رعایت محدودیت‌های مربوط به سطح غنی‌سازی اورانیوم و اقدامات مربوط به مدرن‌سازی رآکتور آب سنگین اراک را نیز متوقف خواهد کرد. این به معنای نقض برجام است. اتحادیه اروپا ضرب‌الاجل ایران را رد کرده است.

آمانو در سخنان خود تأکید کرد: «ضروری است که ایران به‌طور کامل تعهدات مربوط به برنامه هسته‌ای خود طبق برجام را اجرا کند.»

نشست فصلی شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی تا جمعه این هفته در وین برگزار می‌شود و بررسی گزارش تازه آژانس درباره تداوم پایبندی ایران به برجام از جمله موضوعات مورد بحث در شورای حکام است.

مدیرکل آژانس همچنین گفت این سازمان به راستی‌آزمایی برنامه هسته‌ای ایران بر طبق توافق پادمانی ادامه می‌دهد و ارزیابی درباره نبود مواد و فعالیت‌های هسته‌ای اعلام نشده در ایران نیز ادامه دارد.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ۳۱ مه/ ۱۰ خرداد در گزارشی اعلام کرد که ایران محدودیت‌های مربوط به غنی‌سازی اورانیوم در «برنامه جامع اقدام مشترک» (برجام) را همچنان به رغم مصوبه شورای عالی امنیت ملی مبنی بر کاهش سطح تعهدات ایران در توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ رعایت می‌کند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • نکبت بی نهایت

    جمهوری اسلامی با بتن ریختن در راکتور اتمی اراک نه تنها به شکست اسلام شیعه در مقابل شیطان بزرگ اذئان کرد بلکه اثبات کرد که انقلاب خمینی برای مردم ایران چیزی بجز "نکبت بی نهایت" به ارمغان نیاورده است.