ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

حرف روحانی خریدار نداشت، نزار زکا را به حزب‌الله تحویل می‌دهند

صدا و سیمای جمهوری اسلامی تأیید کرد که صرفاً به دلیل وساطت سید حسن نصرالله و ارج و منزلت او در جمهوری اسلامی، زکا را بعد از تحمل چهار سال حبس آزاد می‌کند.

صدا و سیمای جمهوری اسلامی تأیید کرد که نزار زکا، شهروند لبنانی که از اقامت دائم در آمریکا هم برخوردار است و در حال حاضر به اتهام جاسوسی برای ایالات متحده در زندان اوین دوران محکومیت خود را می‌گذراند با پادرمیانی سید حسن نصرالله و صرفاً به دلیل «ارج و منزلت» دبیر کل حزب الله لبنان تا پایان دوشنبه ۲۰ خرداد به حزب‌الله لبنان تحویل داده می‌شود. میشل عون، رئیس جمهوری لبنان از موافقت روحانی با آزادی زکا خبر داده بود. اما قوه قضائیه مخالفت کرد.

ژوئیه ۲۰۱۸: زیاد زکا در بیروت عکس برادرش، نزار را ری گوشی تلفن همراهش به خبرنگاران نشان می‌دهد

صبح دوشنبه ۲۰ خرداد سرتیپ عباس ابراهیم، مدیر اداره کل امنیت عمومی لبنان از طرف میشل عون، رئیس جمهوری این کشور و از متحدان حزب‌الله راهی تهران شد تا برای آزادی نزار زاکا، شهروند لبنانی زندانی در اوین تلاش کند. تلاش‌های این مقام امنیتی ظاهراً به ثمر نشست. ابتدا خبرگزاری فارس، نزدیک به سپاه پاسداران و سپس صدا و سیمای جمهوری اسلامی اعلام کردند که نزار زکا به حزب‌الله لبنان تحویل داده می‌شود.

خبرگزاری فارس به نقل از یک مقام آگاه که نام او پوشیده ماند گزارش داد که نزار زکا به درخواست و با میانجی‌گری سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان تا پایان دوشنبه ۲۰ خرداد به این تشکل تحویل داده می‌شود. صدا و سیمای جمهوری اسلامی این خبر را تأیید کرد و عیناً بازتاب داد.

این مقام آگاه که احتمالاً یک مقام امنیتی در دستگاه‌های اطلاعاتی جمهوری اسلامی است، به تأکید گفت:

 «هیچگونه مذاکره‌ای در هیچ سطحی با فرد و دولتی انجام نشده و صرفاً بنا بر احترام و منزلت سیدحسن نصرالله برای نظام جمهوری اسلامی ایران این امر [آزادی نزار زکا] صورت پذیرفته است.»

مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا در سفرش به سوئیس علاوه بر اعلام آمادگی آمریکا برای مذاکره بدون‌ پیش‌شرط با ایران، تبادل زندانیان را هم از موضوعات قابل طرح در گفت‌وگوهای احتمالی دانسته بود.

زکا چهار سال قبل در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی ابوالقاسم صلواتی به اتهام «جاسوسی برای دولت متخاصم آمریکا» به ۱۰ سال حبس و پرداخت جریمه نقدی پنج میلیون و ۴۰۰ هزار دلاری محکوم شد و دادگاه تجدید نظر هم اوایل مرداد ۹۶ این حکم را تأیید کرد.

میشل عون، رئیس جمهوری لبنان و یکی از متحدان حزب‌الله در سخنانی که دوشنبه ۲۰ خرداد ایراد کرد گفت:

«نزار قبل از اینکه آمریکایی باشد، لبنانی است و نباید تنهایش گذاشت. نزد رئیس‌جمهوری ایران برای آزادی او پادرمیانی کردم و او هم موافقت کرد. مدیرکل امنیت عمومی را مأمور کردم تا هر آنچه لازم است در این‌ باره انجام دهد.»

ماجد دمشقیه، وکیل لبنانی نزار زکا پیش از این به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفته بود با میانجیگیری میشل عون، رئیس جمهوری و سعد حریری، نخست‌وزیر لبنان، موکل او به زودی از زندان اوین آزاد می‌شود.

محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران یکشنبه ۱۹ خرداد، در جریان بازدید از مدرسه راهنمایی علامه حلی شماره سه، از آزادی نزار زکا به درخواست میشل عون اظهار بی‌اطلاعی کرده بود.

غلامحسین اسماعیلی یکشنبه گفته بود که نام نزار زکا در فهرستی که رئیس قوه قضائیه به مناسبت عید فطر برای عفو یا تخفیف مجارات محکومان در اختیار رهبر جمهوری اسلامی قرار داده نبوده است. سخنگوی قوه قضائیه اعلام کرد که درخواست رئیس جمهوری لبنان برای آزادی نزار زکا در «فرآیند قضایی» به جریان افتاده است.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • هرمز

    من مشکلی با مخالفتتان با روحانی ندارم. سگ زرد برادر شغال است. اما بد نیست این مخالفت با او یا هر کس دیگری حساب و کتابی داشته باشد. تیتر مطلب ربطی به محتوی ندارد و حتی خلاف محتوی است

  • Faryad

    حمدالله محب، مشاور امنیت ملی رییس جمهوری افغانستان شامگاه یکشنبه 9 ژوئن در یک مصاحبه تلویزیونی گفت که ارتباط ایران و برخی از کشورهای همسایه با طالبان، امنیت ملی این کشور را تهدید می‌کند. محب در گفتگوی ویژه با طلوع نیوز در واکنش به برگزاری نشست سیاسیون و طالبان در مسکو و برقراری ارتباط شماری از کشورهای همسایه با طالبان به شمول ایران گفت که این رابط‌ه‌ها برای امنیت ملی افغانستان تهدید هستند. مشاور امنیت ملی رییس جمهوری افغانستان در ادامه گفت، نیروهای امنیتی افغان تا چهار ماه آینده کمر طالبان را در میدان‌های جنگ خواهند شکست.