ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

نزار زکا در لبنان: بازداشتم در ایران خودسرانه بود

نزار زکا، شهروند لبنانی- آمریکایی که در ایران چهار سال در بازداشت بود، پس از آزادی و ترک ایران وارد بیروت شد و در آن‌جا اعلام کرد که بازداشتش «آدم‌ربایی» و محاکمه‌اش «نمایشی» بود.

نزار زکا، شهروند لبنانی- آمریکایی پس از چهار سال زندان در ایران آزاد شد و بلافاصله ایران را به مقصد لبنان ترک کرد. او همین‌که به لبنان رسید اعلام کرد که بازداشتش «خودسرانه» و محاکمه‌اش «نمایشی» بود.

نزار زکا، شهروند لبنانی- آمریکایی در بیروت پس از چهار سال زندان در ایران ـ سه‌شنبه ۲۱ خرداد / ۱۱ ژوئن

به‌گزارش آسوشیتدپرس، هواپیمای شخصی حامل نزار زکا و سرتیپ عباس ابراهیم، مدیر اداره کل امنیت عمومی لبنان و فرستاده ویژه میشل عون، رئیس جمهوری این کشور بعدازظهر سه‌شنبه ۲۱ خرداد / ۱۱ ژوئن در فرودگاه رفیق حریری بیروت بر زمین نشست.

زکا سپس از فرودگاه به کاخ ریاست جمهوری لبنان رفت تا با میشل عون دیدار کند. او پس از این دیدار گفت بیشتر از گذشته مصمم است که برای آزادی بیان مبارزه کند.

نزار زکا بازداشت خود در ایران را «خودسرانه و آدم‌ربایی» عنوان کرد و محاکمه‌اش را «نمایشی» خواند.

زکا چهار سال پیش در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی ابوالقاسم صلواتی به اتهام «جاسوسی برای دولت متخاصم آمریکا» به ۱۰ سال حبس و پرداخت جریمه نقدی پنج میلیون و ۴۰۰ هزار دلاری محکوم شد و دادگاه تجدید نظر هم اوایل مرداد ۹۶ این حکم را تأیید کرد.

صبح دوشنبه ۲۰ خرداد عباس ابراهیم، مدیر اداره کل امنیت عمومی لبنان از طرف میشل عون راهی تهران شد تا برای آزادی زاکا از زندان اوین تلاش کند. تلاش‌های این مقام امنیتی به ثمر نشست. ابتدا خبرگزاری فارس، نزدیک به سپاه پاسداران و سپس صدا و سیمای جمهوری اسلامی اعلام کردند که نزار زکا به حزب‌الله لبنان تحویل داده می‌شود.

زکا در کاخ ریاست جمهوری لبنان به خبرنگاران گفت آزادی‌اش ابتکار لبنان بود اما اذعان داشت که این امر به تشدید تنش بین آمریکا و ایران منجر شد.

آزادی نزار زکا زمانی صورت می‌گیرد که تنش‌های بین ایران و آمریکا همچنان باقی است و فردا (چهارشنبه) شینزو آبه (مرسوم در خود ژاپن: آبه شینزو / Abe Shinzō)  به تهران خواهد رفت تا برای کاهش این تنش‌ها تلاش کند.

آسوشیتدپرس نوشته است برخی گمانه زنی‌ها حاکی از آن است که آزادی زکا بخشی از یک توافق گسترده‌تر بین آمریکا و ایران است.

روز دوشنبه هایکو ماس، وزیر خارجه آلمان نیز به تهران رفته بود تا درباره برجام و تنش‌های موجود با مقام‌های ایران گفت‌وگو کند. از عمان و عراق نیز به‌عنوان میانجی‌های دیگر برای حل تنش بین ایران و آمریکا یاد می‌شود.

سارا سندرز، سخنگوی کاخ سفید روز سه‌شنبه از آزادی نزار زکا استقبال کرد اما گفت: «مسئله بزرگ این است که چندین نفر دیگر نیز هستند و ما می‌خواهیم آن‌ها هم آزاد شوند.»

سندرز حاضر نشد درباره دخالت دولت آمریکا در آزادی نزار زکا سخن بگوید.

سخنگوی شورای عالی امنیت ملی ایران ساعتی پس از آزادی نزار زکا و بازگشت او به بیروت به تأکید گفت که کشور سومی در این پرونده نقش نداشت. کیوان خسروی گفت این اقدام «در چارچوب همکاری دو جانبه با لبنان، اظهار حسن نیت و تقویت پیوندها میان دو ملت» و صرفاً «بنا بر درخواست میشل عون رئیس جمهوری لبنان و با وساطت سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان انجام گرفت.»

غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه‌ قضائیه نیز سه‌شنبه ۲۱ خرداد در نشست خبری خود درباره آزادی نزار زاکا، شهروند لبنانی گفت: «هم خود محکوم تقاضای آزادی مشروط داشته و هم رئیس جمهور لبنان مکاتبه‌ای انجام داده و تقاضای مساعدت در ارتباط با این شهروند و تبعه کشور خود را داشتند.»

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • how about Ivan golonov

    ایوان گولونف، روزنامه‌نگار مفاسد اقتصادی روسیه آزاد شد ***