ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

کارزار نافرمانی مدنی در سودان به تعلیق درآمد

رهبران اعترضات سودان با درخواست فرستاده ویژه اتیوپی در خارطوم موافقت کردند. چالش اصلی اکنون این است: معترضان ریاست شورای انتقالی را به عهده می‌گیرند یا نظامیان؟

رهبران اعترضات سودان با درخواست فرستاده ویژه اتیوپی در خارطوم موافقت کردند: کارزار نافرمانی مدنی که در اعتراض به کشتار خارطوم که  از یکشنبه گذشته و برای کناره‌گیری نظامیان از قدرت آغاز شده بود و  زندگی اجتماعی در سودان را به توقف کشاند، فعلاً به تعلیق درمی‌آید. چالش اصلی اکنون این است: معترضان ریاست شورای انتقالی را به عهده می‌گیرند یا نظامیان؟

دوشنبه ۳ ژوئن/ ۱۳ خرداد: خارطوم، در فردای آغاز نافرمانی مدنی (عکس: توییتر)

به گزارش شبکه الجزیره، محمد دریر، فرستاده ویژه اتیوپی در خارطوم در جمع خبرنگاران اعلام کرد که شورای انتقالی نظامی نیز در ازای تعلیق کارزار نافرمانی مدنی، اعلام آمادگی کرد که زندانیان سیاسی را آزاد کند. دریر گفت:

«ائتلاف آزادی و تغییر موافقت کرد که کارزار نافرمانی مدنی را از امروز به تعلیق درآورد.»

احمد دریر بعد از سفر هفته گذشته آبی احمد، نخست‌وزیر اتیوپی برای میانجیگری بین معترضان و نظامیان گفت‌وگوهایی در خارطوم انجام داد. فرستاده ویژه اتیوپی در ادامه سخنانش افزود:

«طرفین موافقت کردند که گفت‌وگوها را مجدداً از سر بگیرند.»

ائتلاف «آزادی و تغییر» و همچنین «ائتلاف مشاغل سودان» که خواسته‌های معترضان برای تشکیل یک دولت موقت تا برگزاری انتخابات آزاد را نمایندگی می‌کنند با انتشار اطلاعیه‌هایی از مردم خواستند به سر کار بازگردند و زندگی عادی خود را تا اطلاع ثانوی از سر گیرند.

شامگاه دوشنبه ۱۰ ژوئن/۲۰ خرداد  ائتلاف «آزادی و تغییر» اعلام کرد عبدالله حمدوک، مدیر سابق کمیسیون اقتصادی سازمان ملل را به عنوان نخست‌وزیر آتی سودان معرفی خواهد کرد. علاوه بر این معترضان هشت عضو مجلس انتقالی را معرفی می‌کنند که سه نفر از آن‌ها زن خواهند بود. شورای نظامی سودان تاکنون در این‌باره سکوت کرده است. یکی از مهم‌ترین چالش‌ها در مذاکرات آتی معترضان با نظامیان این است که ریاست شورای انتقالی را معترضان یا نظامیان در اختیار بگیرند. چالش بعدی قوانین شریعت به عنوان مبنای قانون‌گزاری است. معترضان مخالف‌اند.

یکشنبه گذشته در اعتراض به کشتار خارطوم کارزار نافرمانی مدنی در سودان برای کناره‌گیری نظامیان از قدرت آغاز شد.

دو کشتار در ۱۰ روز

تصویری که از حمله شبه‌نظامیان جنداوی به روستایی اطراف دارفور در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است (عکس: توییتر)

دوشنبه ۳ ژوئن/ ۱۳ خرداد شبه‌نظامیان جنداوی زیر نظر ارتش، خیابان‌های پیرامون محل تحصن در اطراف وزارت دفاع خارطوم را مسدود کردند و معترضان را به گلوله بستند و چادرها در محل تحصن را نیز به آتش کشیدند. بیش از ۱۱۸ نفر از معترضان کشته و بیش از ۷۸۴ نفر مجروح شدند. روزنامه بریتانیایی گاردین به نقل از پزشکان سودانی گزارش داده است که در طی هفته گذشته دست‌کم ۷۰ مورد تجاوز جنسی شبه‌نظامیان جنداوی به زنان و مردان معترض در بیمارستان‌های خارطوم ثبت شده است.

علاوه بر کشتار خارطوم، کشتار دارفور هم از پرده بیرون افتاده است. شبه‌نظامیان جنداوی دوشنبه ۱۰ ژوئن/ ۲۰ خرداد به روستایی در حوالی دارفور حمله کردند، خانه‌های روستائیان را به آتش کشیدند و دست‌کم ۱۱ نفر را کشتند و ۲۰ نفر را هم مجروح کردند. عفو بین‌الملل روز گذشته با انتشار بیانیه‌ای این کشتار را محکوم کرد. نظامیان با آغاز اعتصاب‌های عمومی، اینترنت را قطع کرده‌اند و دسترسی به تلفن‌های هوشمند هم محدود شده است. به همین سبب نهادهای مستقل از ابعاد کشتار دارفور اطلاع چندانی ندارند.

در دارفو یک اقلیت قومی زندگی می‌کند که خواهان استقلال است. در دوران حکومت البشیر، شبه‌نظامیان جنداوی در این منطقه از غرب سودان دست به نسل‌کشی زدند. سازمان ملل متحد اعلام کرده که در این نسل‌کشی ۳۰۰ هزار نفر از اهالی دارفور جان خود را از دست دادند و دو میلیون و ۵۰۰ هزار نفر هم آواره شدند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.