ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

اراکی: فقط سه نفر از گزینه‌های رهبری اطلاع دارند

عضو مجلس خبرگان رهبری اعلام کرد که برای تعیین رهبر سوم جمهوری اسلامی کمیسیونی به نام «کمیسیون تحقیق» ایجاد شده. فهرستی محرمانه از گزینه‌ها تهیه شده.

آیت‌الله محسن اراکی، عضو مجلس خبرگان رهبری اعلام کرد که برای تعیین رهبر سوم جمهوری اسلامی کمیسیونی به نام «کمیسیون تحقیق» ایجاد شده. این کمیسیون فهرستی از جانشینان احتمالی علی خامنه‌ای تهیه کرده که فقط سه نفر از آن اطلاع دارند.

آیت‌الله محسن اراکی، عضو مجلس خبرگان رهبری

آیت‌الله محسن اراکی، عضو مجلس خبرگان رهبری در گفت‌وگویی که فیلم آن را خبرگزاری فارس، نزدیک به سپاه پاسداران چهارشنبه ۲۲ خرداد منتشر کرد، درباره نحوه تعیین جانشین علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی گفت:

«کمیسیونی [برای تعیین مصادیق رهبری] وجود دارد که از آن به عنوان «کمیسیون تحقیق» تعبیر می‌شود. کمیسیون ویژه‌ای است و وظیفه‌اش این است که تمام کسانی که در معرض و اجدیت شرایط رهبری باشند را شناسایی کند و لیستی از آن‌ها تهیه کند. این لیست به این کمیسیون داده می‌شود.»

اراکی در ادامه این گفت‌وگو گفت که اعضای مجلس خبرگان هم می‌توانند اشخاصی را برای جانشینی خامنه‌ای پیشنهاد دهند:

 «حتی خود اعضای مجلس خبرگان می‌توانند پیشنهادهای خود را بدهند. این لیست بررسی می‌شود و افرادی را که واجد شرایط رهبری برای آینده بدانند، ‌ این افراد به طور خیلی سری و محرمانه، اسم‌شان ثبت خواهد شد تا هر وقت مورد نیاز باشد به مجلس خبرگان عرضه شود تا مجلس خبرگان درباره آن‌ها اظهارنظر کند.»

به گفته اراکی فهرست نامزدان جانشینی خامنه‌ای محرمانه است و به همین دلیل جز سه نفر، کسی از تعداد اشخاصی که برای تصدی رهبری پیشنهاد شده‌اند و نام آن‌ها در این فهرست قرار دارد مطلع نیست:

«یعنی چون مسئله صددرصد محرمانه است و با توجه به تجربه ناموفقی هم که در گذشته از مسئله اعلام قائم مقام رهبری به‌وجود آمده، تصمیم گرفته شده در کمیسیون ویژه‌ای که وجود دارد، ‌ فقط سه نفر این اسامی را نزد خودشان نگه دارند و از دایره این کمیسیون سه نفره خارج نشود.»

پس از آنکه آیت‌الله خمینی، آیت‌الله منتظری را از قائم‌مقامی رهبری عزل کرد، ۴ اردیبهشت ۱۳۶۸، شش هفته قبل از درگذشت خود، طی حکمی دستور تشکیل شورای بازنگری قانون اساسی را در طی حداکثر دو ماه داد. خمینی خواهان بازنگری در هشت زمینه، از جمله رهبری شده بود. در آغاز جلسه ۱۴ خرداد مجلس خبرگان، نامه دیگری از آیت الله خمینی به تاریخ ۹ اردیبهشت خوانده شد که مبنای آن بر این بود که او از ابتدا با شرط مرجعیت برای رهبری موافق نبود و مجتهد عادل بودن کفایت دارد. در دی ۹۶ ویدیویی از این جلسه منتشر شد. در‌ آن جلسه علی اکبر هاشمی رفسنجانی پیشنهاد می‌دهد که تا برگزاری رفراندوم برای تغییر قانون اساسی، علی خامنه‌ای موقتاً رهبر جمهوری اسلامی شود. خامنه‌ای خود در این ویدیو می‌گوید:

«واقعاً باید خون گریست به جامعه اسلامی که حتی احتمال کسی مثل بنده در آن [برای رهبری] مطرح بشود... به لحاظ فنی اشکال پیدا می کند این قضیه. من نه از لحاظ قانون اساسی، و نه از لحظ شرعی برای بسیاری از آقایان، حرفم حجت حرف رهبر را ندارد. این چه رهبری خواهد بود؟»

در پایان این جلسه احمد جنتی و علی مشکینی که ظاهراً در صلاحیت فقهی علی خامنه‌ای تردید دارند، یادآوری می‌کنند که «رهبر موقتی» می‌بایست در تصمیم‌گیری‌های مهم با مجمع تشخیص مصلحت و با مراجعی مانند محمد رضا گلپایگانی مشورت کند. علی مشکینی پیشنهاد می‌دهد که خامنه‌ای شورایی از «فضلا و مجتهدین» را هم برای مشورت درباره مسائل فقهی و شرعی ایجاد کند، اما هاشمی رفسنجانی مخالفت می‌کند و می‌گوید همان مجمع تشخیص مصلحت نظام کافی‌ست.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • کارو

    نظر مردم هم قطعاً برای این آقایان و هیئت سه نفره مساوی با کشک است. جالب است که اراکی حتی نام آن هیئت سه نفره را هم نمی گوید، یعنی علاوه بر آنکه مردم حق ندارند بدانند چه افرادی نامزد رهبری هستند، این حق را هم ندارند که بدانند که چه کسانی مشغول انتخاب گزینه های رهبری آینده هستند! البته جناب اراکی خبر دارد! شاید هم خودش یکی از آن سه نفر است! جالب تر اینکه در چنین شرایطی قطعاً خود آن سه نفر می توانند مهمترین گزینه ها برای رهبری باشند!