ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

متحدان عربستان سعودی حمله به فرودگاه «أبها» را محکوم کردند

حوثی‌ها با موشک کروز به فرودگاه ابها در جنوب غرب عربستان حمله کردند. ائتلاف عربی به رهبری عربستان بار دیگر جمهوری اسلامی را به ارسال تسلیحات پیشرفته به حوثی‌ها متهم کرد.

«انصارالله» یمن، گروهی از شبه‌نظامیان شیعه حوثی همزمان با سفر نخست‌وزیر ژاپن به تهران برای میانجیگری در تنش ایران و آمریکا، فرودگاه شهر «ابها» عربستان سعودی را هدف حمله موشکی قرار دادند. مصر و سایر متحدان عربستان این حمله را محکوم کردند. وزیر خارجه بحرین ادعا کرد که حمله به عربستان با سلاح ایرانی انجام شد.

ورودی فرودگاه ابها در جنوب غربی عربستان، ۱۲ ژوئن ۲۰۱۹ ــ عکس: AFP

ائتلاف عربی به رهبری عربستان و امارات متحده که از سال ۲۰۱۵ در یمن مداخله نظامی کرده، چهارشنبه ۲۲ خرداد / ۱۲ ژوئن اعلام کرد که موشک شلیک‌شده به سالن پروازهای ورودی فرودگاه «أبها»  اصابت کرد. در این حمله ۲۶ تن مجروح شدند. به گفته ترکی المالکی، سخنگوی ائتلاف عربی سه زن و دو کودک در میان مجروحان بودند. دست‌کم دو تن از مجروحان از ملیت‌های متفاوت (هندی و یمنی) بوده‌اند، هشت تن در بیمارستان بستری شده‌اند و ۱۸ تن دیگر جراحت‌های جزئی برداشته‌اند.

ائتلاف عربی اعلام کرده است که «انتقام» خواهد گرفت. همچنین در بیانیه این ائتلاف آمده که حمله به فرودگاه ابها نشان می‌دهد حوثی‌ها «سلاح‌های پیشرفته از ایران» دریافت کرده‌اند. خالد بن احمد آل خلیفه، وزیر خارجه بحرین با انتشار پیامی در تویبتر ادعا کرد که حمله به فرودگاه ابهای عربستان با موشک ایرانی انجام شده.

وب‌سایت خبری «سبا» وابسته به حوثی‌ها نیز در خبر کوتاهی این حمله را به نقل از یک فرمانده نظامی ناشناس تأیید کرد. به گفته این مقام نظامی، حمله موشکی با استفاده از موشک‌های کروز انجام شده است و «موشک مستقیماً به هدف خود اصابت کرد و به تعلیق پروازها در فرودگاه انجامید».

هنوز نوع موشک به‌کاررفته در این حمله از سوی دیگر منابع رسمی تأیید نشده است. جمهوری اسلامی پیش از این نیز به ارسال تسلیحات موشکی و پهپادی به عربستان متهم شده است. تهران اما این اتهام‌ها را انکار می‌کند. محمدعلی حوثی،‌ رهبر حوثی‌ها نیز گفته است که شبه‌نظامیان شیعه یمن توانایی دریافت سلاح از ایران را به دلیل قرارداشتن در حصر ندارند.

محمد عبدالسلام، سخنگوی حوثی‌ها گفته است که حمله موشکی چهارشنبه در پاسخ به «تهاجم ادامه‌دار و محاصره یمن» انجام شد. او اوایل این هفته گفته بود که حمله حوثی‌ها به فرودگاه‌های عربستان «بهترین راه برای شکست محاصره» فرودگاه صنعا،‌ پایتخت یمن است. حوثی‌ها اواخر ۲۰۱۴ کنترل صنعا را در دست گرفتند.

واکنش دولت‌های عربی

این حمله همزمان با سفر شینزو آبه (مرسوم در خود ژاپن: آبه شینزو) به تهران برای گفت‌و‌گو با رهبر و رئیس جمهوری اسلامی و تلاش برای کاهش تنش‌ها بین ایران و ایالات متحده صورت می‌گیرد. حملات اخیر حوثی‌ها به عربستان در هفته‌های اخیر بر آتش تنش‌ها در منطقه افزوده است. آمریکا و متحدانش در خاورمیانه جمهوری اسلامی را مسئول این حملات معرفی کرده‌اند.

پیش از این در اوایل خرداد دولت‌های عربی در نشست‌های شورای همکاری خلیج فارس (GCC) و اتحادیه کشورهای عرب (LAS) در عربستان سعودی، جمهوری اسلامی را به خاطر حملات حوثی‌ها متهم کرده بودند.

شیخ خالد بن احمد آل خلیفه، وزیر خارجه بحرین گفته است که این حمله «افزایش تنش خطرناکی از طریق سلاح‌های ایرانی» است. او خواهان «موضع محکم و روشن بین المللی علیه تروریسم حوثی ها و پشتیبانی ایران از آن» شده است.

کویت نیز حمله را به عنوان «تشدید خطرناک تنش‌ها» محکوم و اعلام کرد که از هر تمهید عربستان سعودی برای حفاظت از امنیت و ثبات‌اش حمایت خواهد کرد.

مصر نیز این حمله را محکوم کرد: «حمله به فرودگاه‌ها نقض آشکار تمام قوانین و هنجارهای بین‌المللی است».

حوثی‌ها سه‌شنبه ۱۴ مه / ۲۴ اردیبهشت نیز مسئولیت حمله هفت پهپاد به تأسیسات نفتی عربستان را در «جواب به تجاوزهای مداوم و محاصره مردم» پذیرفته بودند.

این حمله یک خط لوله عمده را در غرب ریاض، پایتخت عربستان هدف قرار داد و سبب شد که انتقال بخشی از نفت در عربستان به مدت یک روز مختل شود. دو روز پیش از آن نیز خبر خرابکاری در چهار نفت‌کش در بندر فجیره (دو نفتکش سعودی و یک نفتکش متعلق به نروژ و یک نفتکش متعلق به امارات) منتشر شده بود. حوثی‌ها هرگز مسئولیت حمله به بندر فجیره را نپذیرفتند.

این حملات در پس‌زمینه افزایش تنش‌ها بین ایالات متحده و ایران رخ دادند. چند روز پیش‌تر از انتشار خبر خرابکاری نفتکش ها در فجیره، وزارت دفاع آمریکا با ارسال ناو هواپیمابر، سپر دفاع ضدموشکی، و بمب‌افکن برای مقابله با «تهدید ایران» خبر داده بود.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.