ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

پمپئو: ایران مسئول حمله به نفتکش‌ها در دریای عمان است

وزیر خارجه آمربکا: واشنگتن این موضوع را در جلسه شورای امنیت مطرح می‌کند. سیاست آمریکا اعمال فشار سیاسی و اقتصادی با هدف آوردن ایران پای میز مذاکره است.

ساعتی پس از آنکه نخست وزیر ژاپن تهران را به مقصد توکیو ترک کرد، مایک پمپئو، وزیر امور آمریکا ایران را مسئول حمله به دو نفتکش در دریای عمان دانست. رئیس جمهوری آمریکا هم با انتشار پیامی در توییتر اعلام کرد که هنوز وقت دستیابی به یک توافق با ایران نرسیده.

مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا

مقامات آمریکایی می‌گویند که حمله روز پنج‌شنبه ۲۳ خرداد / ۱۳ ژوئن به دو نفتکش فرانت آلتر با پرچم جزایر مارشال، و کوکوکا کوریجوس با پرچم پاناما در دریای عمان کار ایران است. این حملات به احتمال زیاد توسط مین‌های دریایی که توسط غواصان به بدنه این نفتکش‌ها چسبانده شده صورت گرفته است. یکی از این نفتکش‌ها متعلق به کشور نروژ و دیگری متعلق به ژاپن است.

پنج‌شنبه ۲۳ خرداد / ۱۳ ژوئن پمپئو در یک نشست خبری و در حساب توئیتر خود اعلام کرد که ایران مسئول حمله به دو نفتکش است:

“ارزیابی دولت ایالات متحده این است که ایران مسئول حملات امروز در خلیج عمان است. این حملات تهدیدی برای صلح و امنیت بین‌المللی و تجاوزی شدید به آزادی حرکت ناوگان و افزایش غیر قابل قبول تنش‌ها توسط ایران هستند.”

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری ایالات متحده هم هم‌زمان با نشست خبری وزیر خارجه این کشور در توئیتر گفت که نه آمریکا و نه ایران برای مذاکره آماده نیستند.

رئیس‌جمهوری آمریکا با اشاره به سفر نخست وزیر ژاپن به تهران و دیدار او با خامنه‌ای، نوشت:

“با این که بسیار قدردان سفر نخست‌وزیر آبه به ایران برای ملاقات با آیت‌الله علی خامنه‌ای هستم، به شخصه احساس می‌کنم که حتی فکر ایجاد توافق خیلی زود است. آنها آماده نیستند، ما هم نیستیم!”

مایک پمپئو در نشست خبری خود در ساختمان وزارت خارجه، ادعا کرده که انگیزه ایران برای حملات به نفتکش‌ها، مقابله با سیاست‌های “فشار حداکثری” دولت ترامپ است:

“سیاست ما همچنان تحریم اقتصادی و تلاش دیپلماتیک برای بازگرداندن ایران در موقع مناسب بر سر میز مذاکره برای دستیابی به یک توافق جامع است.”

دنیس راس، دیپلمات سابق آمریکا و تحلیلگر موسسه واشنگتن برای سیاست در خاورمیانه، به واشنگتن پست گفته است که موضوع کلیدی در صحبت‌های وزیر خارجه آمریکا تاکید بر دیپلماسی، فشار سیاسی و فشار اقتصادی است. راس می‌گوید همین که پمپئو به گزینه حمله و یا واکنش نظامی اشاره نکرده است مهم است. او در ادامه می‌گوید که پیش‌بینی می‌کند که ایران کماکان دخالتش در این حملات را کتمان کند.

برایان هوک، نماینده ویژه وزارت خارجه آمریکا در امور ایران پیش از نشست خبری پمپئو، در واکنش به حمله روز پنجشنبه به دو نفتکش ژاپن و نروژ گفته بود که اگر چنانچه منافع آمریکا در منطقه به خطر بیافتد، آمریکا واکنش نظامی نشان خواهد داد.

آمریکا یک کشتی جنگی دیگر به منطقه می‌فرستد

ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا (مشهور به سنتکام) در بیانیه‌ای پس از صحبت‌های وزیر خارجه آمریکا اعلام کرد که ایالات متحده مایل به به درگیر شدن در یک درگیری جدید در خاورمیانه نیست، اما از منافع آمریکا در منطقه از جمله آزادی حرکت در آب‌های آزاد دفاع خواهد کرد.

کشتی یو‌اس‌اس بینبریج  از زمان حمله به دو کشتی نروژی و ژاپنی از سوی آمریکا فرماندهی وضعیت را دریای عمان به عهده گرفته و قرار است همچنان در منطقه حملات باقی بماند. ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا اعلام کرده است که کشتی یواس‌اس میسون که یک کشتی جنگی ارتش آمریکاست برای پشتیبانی از نیروهای آمریکایی حاضر در منطقه به کشتی بینبریج ملحق خواهد شد و در حال حرکت به سمت دریای عمان است.

سرهنگ ارل براون، سخنگوی فرماندهی مرکزی ایالات متحده حملات روز پنجشنبه را تهدید واضح علیه آزادی حرکت ناوگان و تجارت آزاد خواند اما گفت که ارتش آمریکا "علاقه‌ای به شرکت در یک درگیری جدید در خاورمیانه" ندارد.

آمریکا بر چه اساس ادعا می‌کند ایران پشت حمله به نفتکش‌ها است؟

وزیر خارجه آمریکا در توضیح ادعایش مبنی بر اینکه حمله پنجشنبه به دو نفتکش نروژی و ژاپنی کار ایران بوده است گفت که این ادعا بر اساس "داده‌های امنیتی"، "سلاح‌هایی که استفاده شده،" و "سطح تخصص" در اجرایی کردن  حملات است. او در ادامه همچنین گفت هیچ گروه دیگری در منطقه دارای منابع و سطح مهارت برای انجام حمله‌ای در این سطح نیست.

پیش‌تر یک مقام وزارت دفاع آمریکا به سی‌بی‌اس گفته بود که نیروهای آمریکایی از محل حمله به دو نفتکش ژاپنی و نروژی نمونه‌برداری کرده‌اند و با بررسی این نمونه‌ها خواهند توانست منبع و عامل حمله را ردیابی کنند.

پنتاگون احتمال می‌دهد که ممکن است ایران از طریق به کار بردن مین‌های دریایی به این نفتکش‌ها حمله کرده باشد. یک مقام وزارت دفاع آمریکا همچنین این ادعا که ایران ۴۳ خدمه این نفتکش را نجات داده است را رد کرد و گفت ۲۱ نفر از خدمه دو نتفکش را نیروهای امدادرسانی آمریکایی از کشتی‌ها خارج کردند.

تا کنون ایران مداخله در حمله به دو نفتکش نروژی و ژاپنی را رد کرده است. هم ایران و هم آمریکا مدعی هستند که خدمه این دو کشتی را نجات داده‌اند.

رسانه‌های داخلی ایران تصاویری از اعضای خدمه نجات یافته را نشسته روی مبل در بندر جاس در ایران منتشر کرده‌اند اما مشخص نیست که خدمه متعلق به کدام دو کشتی هستند.

جوشا فری، سخنگوی ناوگان پنجم دریایی آمریکا که در خلیج فارس مستقر است پیش تر اعلام کرد که این ناوگان مشغول امدادرسانی به دو نفتکشی است که در آتش می‌سوزند.

افزایش قیمت نفت

در پی حمله به دو نفتکش نروژی و ژاپنی دریای عمان، قیمت نفت شاخص برنت در روز پنج‌شنبه، چهار درصد افزایش یافت و به بالای بشکه‌ای ۶۲ دلار رسید. قیمت نفت شاخص آمریکا/تگزاس هم سه درصد افزایش یافت و به نزدیک بشکه‌ای ۵۳ دلار رسید.

مایک پمپیو پیش از سفر هفته گذشته خود به هلند و آلمان و دیدار با همتاهای اروپایی خود به این اشاره کرده بود که ایران در واکنش با سیاست فشار سیاسی و اقتصادی آمریکا، تلاش‌هایی برای افزایش قیمت نفت خام خواهد کرد.

در ماه اردیبهشت همراه با افزایش تنش‌ها میان ایران و آمریکا، به چهار کشتی در نزدیکی بندر فجریه امارات متحده عربی حمله شد و این رخداد هم قیمت نفت برای چند روزی افزایش داد. در مورد این حملات هم، مقامات آمریکایی ایران را مقصر اعلام کردند.

پس از حمله روز پنجشنبه، دبیر کل سازمان ملل هشدار داد که جهان نمی‌تواند هزینه یک "یک رویارویی بزرگ در منطقه" را بپردازد.

آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل روز پنج‌شنبه در جلسه شورای امنیت که با همکاری اتحادیه عرب برگزار شد نسبت به افزایش تنش‌های در منطقه خلیق فارس ابراز نگرانی کرد و گفت: هرگونه حمله به کشتی‌های غیرنظامی را به شدت محکوم می‌کنم. باید واقعیت‌ها و مسئولیت‌ها، روشن شوند."

آمریکا قرار است که پرونده حمله به نفت‌کش‌ها را در شورای امنیت مطرح کند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.