ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

حادثه نفتکش‌ها - وزارت خارجه: ایران مسئول تأمین امنیت تنگه هرمز است

شورای امنیت حمله به نفتکش‌ها در دریای عمان را محکوم کرد. سنتکام یک ناو جنگی به منطقه اعزام کرد. ایران می‌گوید جنگ‌افروزان دست به کار شده‌اند.

۱۵ عضو شورای امنیت سازمان ملل متحد، شامگاه ۱۳ ژوئن/۲۳ خرداد به اتفاق آرا حملات روز پنجشنبه به دو نفتکش در دریای عمان را محکوم کردند. اعضای شورای امنیت خواهان انجام تحقیقاتی مستقل و بی‌طرف در این زمینه شدند. وزارت خارجه ایران اعلام کرد که مسئولیت امنیت تنگه هرمز با جمهوری اسلامی است. وزیر خارجه ایران نیز حمله به نفتکش‌ها را به جنگ‌افروزان نسبت داد.

یکی از دو نفتکشی که همزمان با سفر نخست‌وزیر ژاپن به تهران آتش گرفت

پنجشنبه ۲۳ خرداد / ۱۳ ژوئن به دو نفتکش فرانت آلتر با پرچم جزایر مارشال، و کوکوکا کوریجوس با پرچم پاناما در دریای عمان حمله شد. مقامات آمریکایی می‌گویند این حملات احتمالاً توسط مین‌های دریایی که غواصان به بدنه این نفتکش‌ها نصب کردند انجام شده است. یکی از این نفتکش‌ها متعلق به کشور نروژ و دیگری متعلق به ژاپن است. ساعتی پس از آنکه نخست وزیر ژاپن تهران را به مقصد توکیو ترک کرد، مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا ایران را مسئول حمله به دو نفتکش در دریای عمان دانست و اعلام کرد که این موضوع در شورای امنیت سازمان ملل به بحث گذاشته می‌شود.

وزیر خارجه آمریکا اما با صراحت گفت حادثه نفتکش‌ها در دریای عمان چرخشی در سیاست آمریکا در قبال ایران به وجود نیاورده است:

«سیاست ما همچنان تحریم اقتصادی و تلاش دیپلماتیک برای بازگرداندن ایران در موقع مناسب بر سر میز مذاکره برای دستیابی به یک توافق جامع است.»

در جلسه فوق‌العاده شورای امنیت منصور العطیبی، سفیر کویت در سازمان ملل که ریاست دوره‌ای نشست‌های شورای امنیت را بر عهده دارد، اعلام کرد که تمامی اعضای شورای امنیت حمله‌های اخیر به نفت‌کش‌ها در تنگه هرمز را محکوم کرده‌اند و خواستار انجام تحقیق کامل در این زمینه شده‌اند.

سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران صبح جمعه ۲۴ خرداد در واکنش به نشست خبری مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا که مسقیماً ایران را متهم کرده بود پشت حمله به نفتکش‌ها است، گفت:

 «مسئولیت تامین امنیت تنگه هرمز، بر عهده جمهوری اسلامی ایران است و نشان دادیم که در سریع‌ترین زمان ممکن به کمک ملوانان کشتی‌های دچار سانحه رفتیم و آنها را نجات دادیم.»

هم ایران و هم آمریکا ادعا کرده‌اند خدمه این دو کشتی را نجات داده‌اند. رسانه‌های داخلی ایران تصاویری از اعضای خدمه نجات یافته را نشسته روی مبل در بندر جاسک  منتشر کرده‌اند اما مشخص نیست که خدمه به کدامیک از دو کشتی تعلق دارند. جوشا فری، سخنگوی ناوگان پنجم دریایی آمریکا که در خلیج فارس مستقر است، اعلام کرده بود که این ناوگان مشغول امدادرسانی به دو نفتکشی است که در آتش می‌سوزند.

حمله به یک نفتکش ژاپنی و یک نفتکش نروژی در دریای عمان همزمان با دیدار شینزو آبه، نخست‌وزیر ژاپن (مرسوم در خود ژاپن: آبه شینزو) با علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران انجام شد. سید عباس موسوی، سخنگوی وزارت خارجه ایران با اشاره به این همزمانی گفت:

«ظاهراً برای آقای پمپئو و سایر دولتمردان آمریکایی متهم کردن ایران در حادثه مشکوک و تأسف‌بار برای نفتکش‌ها راحت‌ترین و ساده‌انگارانه‌ترین کار است. در حالی‌که نخست وزیر ژاپن برای کاهش تنش‌ها، با نفر اول جمهوری اسلامی ایران در حال دیدار است کدام دست‌های پنهان به دنبال اثرگذاری بر این تلاش‌ها در منطقه است و چه کسانی از آن سود می‌برند؟»

محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران هم با انتشار پیامی در توییتر در بیان همین معنا  گروهی را به «کارشکنی در دیپلماسی» متهم کرد:

«این که ایالات متحده فورا و بدون ذره‌ای شواهد عینی، به اتهام‌پراکنی علیه ایران دست می‌زند، تنها این را کاملاً آشکار می‌کند که تیم بی در حال حرکت به سوی یک نقشه جایگزین است: خرابکاری در دیپلماسی (از جمله در اقدامات آبه شینزو) و سرپوش گذاشتن بر تروریسم اقتصادی علیه ایران. من چند ماه پیش دقیقاً درباره همین سناریو هشدار دادم. نه به این دلیل که من یک پیشگو باشم، بلکه به این دلیل که من ذات تیم بی را می‌شناسم.»

در همان حال وزارت دفاع آمریکا ویدیویی منتشر کرده که نشان می‌دهد قایق گشتی سپاه به کشتی آسیب دیده کوکو‌ئا نزدیک می‌شود. بر اساس این ویدیو ظاهراً سرنشینان قایق در تلاش‌اند مینی را که عمل نکرده از بدنه این نفتکش‌ جدا کنند.

— Philip Crowther (@PhilipinDC) 14. Juni 2019

ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا (سنتکام) اعلام کرد که ناو جنگی یو اس اس میسون را برای پشتیبانی از نیروهای ایالات متحده آمریکا به دریای عمان اعزام می‌کند. پس از حمله به نفتکش‌ها در بندر فجیره ناو یو‌اس‌اس بینبریج در دریای عمان مستقر شد.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.